Introducció: motivació i context en què es desenvolupa:
Durant el curs 1997/98, la Carme i la Conxita vàrem treballar al mateix grup. En la programació de la classe, la música, ens és una eina important. Vàrem emmarcar la música dins d'una perspectiva globalitzadora. Entre d'altres activitats, ens proposarem introduir als infants a la música popular catalana. Donat que nosaltres tenim certes limitacions de veu, vàrem proposar a la Nuri que participés, venint un cop al mes a cantar-nos una cançó a la classe, que tècnicament ens era difícil.
El curs (98/99), en rebre la informació del CONGRÈS D'IDENTITATS, ens vam engrescar a fer un treball conjunt de recopilació de la feina feta, donant-li una visió més àmplia, en el marc de tot el nivell de l'escola bressol.
A l'àmbit de l'escola bressol Esquitx, hi ha famílies de molt diversa procedència, tant a nivell social, com econòmic o cultural. Pensem, que un primer pas per estimar és conèixer. I creiem, que és responsabilitat nostra, donar a conèixer i apropar, tant a les famílies, com als infants, la nostra cultura. Així com, deixar un espai per expressar i conèixer altres cultures. La cançó tradicional catalana i les tradicions són uns elements fàcilment vivenciables, que ajuden a conèixer la nostra cultura i al mateix temps poden compartir amb facilitat amb les seves famílies.
Ja portem
10 anys d'història i, com tot, el nostre projecte de música
a canviat força, així que hem decidit a incorporar les modificacions.
Quan parlem de música a l'escola bressol, ho fem des de diferents aspectes:
*Escoltar |
|
|
|
|
|
|
Els "Esquirols" i els "Ocells" (caminants) comencen a compartir les cançons amb els seus companys. Els agrada tenir a l'abast la partitura i identificar la cançó amb els seu dibuix. Tenen una capsa plena de capsetes i en cadascuna un objecte que fa referència a la cançó, s'utilitza per cantar les cançons en grup.
Les "Oques" i els "Dofins" (2 anys), un cop a la setmana, pinten la partitura de la cançó corresponent. Fan servir guixos de colors, perquè quedi visible la partitura i puguin identificar-la. Utilitzen diferents tècniques: guixos en pols, passats amb cotó fluix, o bé, pintar amb el guix directament. Estem preparant una capsa com en els grups anteriors, donat les possibilitats que presenta.
Les "Oques" i els "Dofins", paral•lelament al cançoner de l'escola, fan un cançoner familiar col•lectiu. Cada divendres s'emporta un infant els dos cançoner a casa seva, enregistra una cançó amb la seva família en el cançoner familiar i, el dilluns, els torna. Cada setmana hi ha una cançó més.
A final de curs, cada nen i cada nena té el seu cançoner de l'escola i les classes dels grans el cançoner de casa també. D'aquesta manera poden compartir amb la família el folklore i la tradició, o simplement, gaudir plegats del plaer de cantar les cançons que els seus infants canten a l'escola. A petició de les famílies, les cançons de l'escola les donem enregistrades per les festes de Nadal, així poden cantar les cançons de l'escola a casa durant tot el curs.
Per tal
que el cançoner escolar tingui el valor que li pertoca, cada infant
fa servir el mateix durant tota l'estada a l'escola. Cada curs s'amplia
amb noves partitures.
|
|
|||
|
Avaluació
|
|
|
|
|
|
Posem
a la vostra disposició, les partitures de les cançons esmentades
a la unitat de programació. També en tenim moltes més,
per si voleu treballar altres cançons.