Introducció: motivació i context en què es desenvolupa:

Durant el curs 1997/98, la Carme i la Conxita vàrem treballar al mateix grup. En la programació de la classe, la música, ens és una eina important. Vàrem emmarcar la música dins d'una perspectiva globalitzadora. Entre d'altres activitats, ens proposarem introduir als infants a la música popular catalana. Donat que nosaltres tenim certes limitacions de veu, vàrem proposar a la Nuri que participés, venint un cop al mes a cantar-nos una cançó a la classe, que tècnicament ens era difícil.

El curs (98/99), en rebre la informació del CONGRÈS D'IDENTITATS, ens vam engrescar a fer un treball conjunt de recopilació de la feina feta, donant-li una visió més àmplia, en el marc de tot el nivell de l'escola bressol.

A l'àmbit de l'escola bressol Esquitx, hi ha famílies de molt diversa procedència, tant a nivell social, com econòmic o cultural. Pensem, que un primer pas per estimar és conèixer. I creiem, que és responsabilitat nostra, donar a conèixer i apropar, tant a les famílies, com als infants, la nostra cultura. Així com, deixar un espai per expressar i conèixer altres cultures. La cançó tradicional catalana i les tradicions són uns elements fàcilment vivenciables, que ajuden a conèixer la nostra cultura i al mateix temps poden compartir amb facilitat amb les seves famílies.

Ja portem 10 anys d'història i, com tot, el nostre projecte de música a canviat força, així que hem decidit a incorporar les modificacions.

Quan parlem de música a l'escola bressol, ho fem des de diferents aspectes:

*Escoltar

*Aprendre cançons
    *Gaudir de la música
    *Familiaritzar-se amb termes tècnics (so/silenci, agut/greu).
    *Identificar la partitura, la capseta i l'objecte amb la cançó corresponent.
    *Iniciar-se en la convivència en valors.
    *Créixer des de la diversitat.

Activitats

Les cançons

"Pollets" (partitures)
  • Aquest és el pare
  • Arri, arri tatanet
  • Ballmanetes
  • Bim, bom, les campanes de Salom
  • Escarbat Bum, bum
  • Pon titeta, pon
  • Salta Miralta
  • Sol, solet
  • "Esquirols i Ocells"  (partitures)
    • Així fan, fan
    • Caga Tió
    • Cargol treu banya
    • Cut, cut
    • En Jan petit
    • L'esquirol
    • La lluna, la pruna
    • Marrameu
    • Peix, peixet
    • Plou i fa sol
    • Tren petitó
    "Oques i Dofins" (partitures)

• L'abella
    • Aquest drac
    • L'aranyeta xica
    • L'Arc de St Martí
    • Cançó d'anar a nedar
    • Ara arriba Carnestoltes
    • La Castanyera
    • El Dofí
    • El despertador
    • Els reis
    • El gall i la gallina
    • El gegant del pi
    • Les oques
    • *Ploreu, ploreu ninetes
    • Tinc una poma

Avaluació

• Iniciativa en l'acció.
    • Imitació en el gest.
    • Actitud pacient i participativa.
    • Discriminació de les partitures, les capsetes i els objectes relacionats amb cada cançó.
    • Cantar i aprendre les cançons.
    • Participació de les famílies.

Posem a la vostra disposició, les partitures de les cançons esmentades a la unitat de programació. També en tenim moltes més, per si voleu treballar altres cançons.