Recerca sobre les activitats

S’han seleccionat 35 activitats de ciències, sobre el medi litoral maríi adreçades a batxillerat . S’han seleccionat aquelles activitats que es relacionen amb les Ciències de la Terra i el Medi Ambient i per tant tenen una visió global de l’ecosistema litoral-marí i de la relació entre l’activitat humana i aquest medi.

 En relació a les característiques de l’activitat, s’han estudiat 4 variables:

Durada de l’activitat

El temps destinat per dur a terme l’activitat en hores depèn de la tipologia de l’activitat. El temps destinat a realitzar l’activitat d’un taller com a mínim és d’ 1hora i si el taller inclou treball de camp pot arribar fins a les 4 hores. Les activitats de tot un dia, van de les 5 a les 8 hores. I en activitats més obertes com per exemple en l’assessorament a treballs de recerca és difícil establir un nombre d’hores concret.

Preu de l’activitat per l’alumnat

El preu de mitjana per hora d’activitat és de 1,7 €. Cal dir que hi ha activitats que són gratuïtes, altres estan en part subvencionades, i d’altres incorporen una sortida en barca que encareix el preu substancialment.

Tipologia de l’activitat

Tallers, visita guiada, descoberta del medi i itinerari, són les tipologies més freqüents. Dins l'opció "altres" trobem xerrades, recerca, sortida en barca, recursos audiovisuals, snorkel i estada. Les tipologies no són excloents entre elles.

Temàtica, aspecte conceptual

Les temàtiques més freqüents en les activitats seleccionades són les de biologia, les d’activitat humana i les d’impacte sobre el medi.

Els temes no són excloents. L’opció “altres” queda marcada en les activitats de recerca , i en algunes activitats es concreta aquesta opció en temes de gestió, d’ecologia, i de física i química.

  

En relació a la metodologia per a l’activitat, s’han analitzat 7 variables. Aquestes variables s’han estudiat en una mostra de 18 activitats en les que ha estat possible l’observació.

Substrat d’estudi del medi marí

El mar, d’àmbit més general, és el substrat més treballat en les activitats proposades pels centres d’EA. Li segueix el port que inclou temàtiques més referides a l’activitat humana. Els altres substrats són de referència minoritària, el delta, la platja, el litoral.

 

Enfocament de l’activitat

Totes les activitats tenen un enfocament sobre el medi, basen majoritàriament la seva metodologia en l’observació, i en menor freqüència en la identificació i en la descripció.

El percentatge disminueix quan l’enfocament de les activitats és en el propi medi. Bàsicament les activitats són d’experimentació i de descoberta. Aquestes activitats es realitzen total o parcialment en el medi que s’està estudiant; els itineraris, la recollida de dades o de mostres en la zona d’estudi , són bons exemples d’aquesta metodologia que té una incidència menor.

El tercer enfocament de les activitats per al medi, és minoritari. Bàsicament convida a la reflexió i a la responsabilitat com a primer pas per l’acció.

Hi ha molt poques activitats que presentin els tres enfocaments. Només un 17 % d’activitats tenen en major o menor grau els tres enfocaments.

 

Objectius de l’activitat

Dins els objectius de les Ciències de la Terra i Medi Ambient (CTMA), conèixer i emprar aparells i tècniques per al treball de camp i de laboratori per l’estudi del medi físic és un dels objectius més freqüent en les activitats estudiades.

En menor freqüència hi ha dos objectius més; conèixer els recursos que s’utilitzen i avaluar les característiques climàtiques del territori que determinen la seva disponibilitat (objectiu 1) i valorar i respectar els elements naturals i zones del territori que mereixen ser preservats per llur interès científic i cultural (objectiu 9).

Els objectius no són excloents, però les activitats tenen una mediana d’un objectiu per activitat.

Objectiu 1: Conèixer els recursos que s’utilitzen i avaluar les característiques geològiques, edafològiques i climàtiques del territori que determinen la seva disponibilitat.

Objectiu 2: Relacionar la dinàmica dels sistemes terrestres amb l’existència de riscos naturals, que condicionen l’ocupació i l’ús del territori.

Objectiu 3: Avaluar l’impacte d’activitats humanes sobre el medi, a escala local i a d’altres escales geogràfiques.

Objectiu 4: Conèixer i emprar aparells i tècniques per al treball de camp i de laboratori per l’estudi del medi físic.

Objectiu 5: Utilitzar diferents fonts d’informació sobre el medi, com a eina en la resolució de problemes.

Objectiu 6: Comprendre que l’actual ritme i forma d’explotació dels recursos de la Terra té unes repercussions sobre l’entorn i que cal planificar les activitats humanes que impliquen un impacte sobre el medi.

Objectiu 7:Entendre que molts problemes ambientals tenen abast global, i que les solucions s’han de cercar en un marc de cooperació entre comunitats i països.

Objectiu 8: Aplicar els coneixements adquirits a l’anàlisi i resolució de problemes concrets del territori, reals i simulats, i participar en avaluar les solucions proposades, mostrant respecte, tolerància, i esperit crític que permeti el consens.

Objectiu 9: Valorar i respectar els elements naturals i zones del territori que mereixen ser preservats per llur interès científic i cultural.

Agrupació per realitzar l’activitat

El treball que ha de realitzar l’alumnat és sobretot individual. L’alumnat treballa individualment i la tasca a realitzar és la mateixa per tots. En general, un cop realitzades les tasques es posen en comú i es comenten.

El treball de l’alumnat en grup, és menys freqüent. La tasca a realitzar es fa en treball col·lectiu. El més freqüent és que tots els grups facin el mateix. El treball en grup i cooperatiu és menys freqüent encara, es distribueixen tasques diferents als grups i després es posen els resultats en comú.

Encara que el treball de l’alumnat majoritàriament es realitza individualment, la distribució en grupets és més freqüent.

Mètode de treball

L’alumnat té una participació activa en l’activitat. Majoritàriament realitza tasques per conèixer i emprar aparells i tècniques per al treball de camp i de laboratori per l’estudi del medi físic. Les activitats es realitzen guiades, en general es fa una presentació global de l’activitat i una explicació més teòrica sobre els conceptes que es treballaran, aquesta explicació s’acompanya amb recursos de suport (audiovisuals, làmines, maquetes, visita d’espais singulars o manipulació de material específic). Es realitza la part més pràctica de l’activitat i es conclou amb una interpretació de síntesi final.

Materials

En un 46 % de les activitats es pot trobar el dossier de l’alumnat a la pàgina web de l’entitat. Aquest dossier serveix de guió i de pauta per la tasca que s’ha de realitzar. En l’altre 54 % de les activitats aquest dossier es dona en el moment de realitzar l’activitat, i en alguns casos no hi ha dossier, el material que s’utilitza és de consulta , de manipulació o es base en l’observació.

Només un 26 % de les activitats tenen un dossier diferenciat pel professorat amb un assessorament didàctic.

Acceptació de l’activitat en el batxillerat

Les activitats tenen una bona acceptació per grups de batxillerat. Hi ha activitats que tenen un grau d’acceptació molt bona indicant una consolidació de la pròpia activitat amb un percentatge d’alumnat que la realitza també més elevat.