Recerca sobre els centres d'educació ambiental

Els centres d’educació ambiental (EA) a Catalunya tenen una evolució creixent en nombre i també en la seva tipologia.

Nombre de centres d’EA

Any

Dels centres d’EA que treballen el medi litoral–marí, s’han seleccionat els que ofereixen activitats per l’alumnat de batxillerat de ciències. El nombre de centres seguint aquest criteri es redueix considerablement. S’han seleccionat un total de 43 centres que treballen el medi litoral marí i d’aquests només 22 centres ofereixen activitats per a batxillerat.

Nombre de centres d’EA

En relació a les característiques dels centres seleccionats en la recerca s’han analitzat 4 variables

Comarca litoral

La distribució dels centres d’EA que ofereixen activitats sobre el medi litoral-marí per les 12 comarques litorals es concentra en les àrees més poblades (l’àrea metropolitana de Barcelona i Tarragona), però trobem representació en totes les comarques.

Webs dels centres

Els 22 centres que ofereixen activitats a batxillerat tenen web. La informació i el contacte amb l’entitat per part dels docents arriba sobretot per l’àmbit local i comarcal. Els canals de difusió són dispersos i variats si considerem el territori en el seu conjunt.

Propietat del centre

Predominen els centres que són de titularitat pública; concretament n’hi ha dels ajuntaments, de les diputacions, de la Generalitat, i consorcis que agrupen ens diversos. La resta de centres són privats com fundacions, associacions i particulars.

Situació en un espai PEIN

Hi ha pocs centres que estiguin inclosos en un espai PEIN, , Pla d’Espais d’Interès Natural, també són pocs els centres que realitzen les seves activitats en un espai d’aquestes característiques. Majoritàriament els centres es troben i tenen el seu marc d’actuació fora d’aquests espais. Cal dir que les zones costaneres incloses en aquesta categorització són molt poques, i que les zones més densament poblades es situen justament en la franja costanera.

En relació a la difusió de les activitats dels centres s’han analitzat 7 variables

Nombre d’activitats de la recerca per centre

El nombre d’activitats que ofereixen els centres és variable, però el nombre d’activitats incloses en els objectius de la recerca és majoritàriament entre una i dues activitats per centre.

Nombre d’activitats

Nombre de centres

Centres inscrits en el Cens d’EA de la Generalitat

Més de la meitat dels centres d’EA seleccionats en la recercano es troben recollits en el Cens General d’Entitats d’EA de la Generalitat de Catalunya. L’ultima actualització del Cens és del dia 22/01/2008 (consulta del 3/04/2008). La validesa del Cens com a inventari real i permanent de les entitats d’EA és poc fiable segurament atribuïble a la inscripció voluntària al Cens. Per altra banda, la inscripció a aquest Cens és condició necessària perquè una entitat rebi una subvenció de la Direcció General de Promoció i EA destinada a actuacions d’EA. Això pot explicar la correlació existent entre la propietat dels centres privats i la inscripció al Cens.

Si correlacionem la inscripció al Cens General d’Entitats d’EA amb la variable propietat del centre, observem que la majoria de centres privats es troben inscrits al Cens, per contra, la majoria de centres públics no hi queden recollits. Sembla que hi ha una descoordinació o falta de permeabilitat entre els ens de l’administració de diferent àmbit territorial.

Relació amb altres entitats d’EA

Els centres majoritàriament es relacionen amb altres entitats d’EA.

La mar de museus”és la reunió dels museus i entitats que treballen en el camp de la gestió del patrimoni marítim i fluvial i la cultura marítimes de la costa catalana. Aquesta estructura de cooperació d’objectius comuns, desenvolupa programes d’actuació conjunta i promou les activitats organitzades pels seus membres. Hi ha 11 museus marítims dins “la mar de museus”, dels quals 4 s’han inclòs en la recerca.

% alumnat de batxillerat/visitants totals

L’alumnat de batxillerat visita poc els centres d’EA. Els valors del percentatge d’alumnat d’aquest nivell educatiu en cada centre d’EA respecte el total de visitants està entre 0 i 15%. La mitjana en percentatge és de 3’7%, valor molt baix que ens indica la poca quantitat d’alumnat de batxillerat que realitza sortides en aquests centres respecte altres nivells educatius.

Projectes nous

Els projectes de futur dels centres d’EA seleccionats majoritàriament es centren en elaborar noves activitats, nous materials, participar en projectes de cooperació i en campanyes ambientals. Aquestes serien les línies de futur i les millores de les tasques realitzades. Les tipologies dels nous projectes no són excloents entre elles.

Presentació de les activitats al professorat

La presentació de les activitats del centre d’EA al professorat es realitza com a preparació de l’activitat abans de la realització

Connexió amb el professorat posterior a la visita

En general no hi ha seguiment després de l’activitat al centre d’EA. Pocs demanen una valoració per escrit de l’activitat.