Photography ©Steve Johnson

El Diable de Tasmània.

No és un dibuix de la tele, sinó un animal real poc conegut.

Un Diable de Tasmània no es confon amb cap altre bèstia; els seus crits desagradables, el color negrós del seu pelatge, la seva reconeguda mala lluna i esquerpa associabilitat, van fer que aviat els europeus el bategessin amb el nom de "The Devil" (el Diable). De mida com un gos petit, pot semblar i fer-se sentir com si fos una bèstia molt ferotge i atrevida. Les seves dents són esmolades i agressives, sempre a punt per clavar una bona queixalada.

Caracterització:
El seu nom científic és  Sarcophilus narrisii, de la família dels dasiúrids; i és un mamífer metateri, el més gran carnívor dels marsupials, amb marsupi poc profund en forma de ferradura, proveït de quatre mamelles. De crani robust i dentat poderós, les potes són curtes. Un cop adult, pot arribar a fer més de 60 cm fins a l'acabament del tronc, i 30 cm més de gruixuda cua; però això depèn de la dieta i de l'hàbitat. Els mascles adults acostumen a ser més grans que les femelles. El pelatge és curt, fosc amb taques blanques. Orelles petites i rosades. Arriben a pesar fins a 12 quilos, i assoleixen una alçada d'uns 30 cms.

Zona:
La seva àrea de distribució ha estat progressivament reduïda des d'Austràlia (se n'hi han trobat fòssils) fins a les zones més inaccessibles de la gran illa de Tasmània, però sembla que aquesta desaparició no és deguda a l'acció humana, sinó a la competència directa del dingo, ara fa uns 600 anys. Actualment se'n poden trobar al nord i a l'est de l'illa, en zones espesses dels espais protegits Asbestos Range National Park, Mt. William National Park, Cradle Mt. National Park, the Arthur River i a les terres altes dels estanys. La millor hora és poc després de la posta de sol, perquè és d'hàbits nocturns.

Reproducció:
Generalment les femelles queden prenyades pel març, i pareixen uns quatre cadells al cap de 21 dies. Llavors aquests viuen durant quatre mesos a la bossa exterior del ventre de la mare, marsupi,  ben agafats als mugrons de les seves quatre mamelles. Després acompanyaran la mare fins als volts de desembre, que ja són independents. Cap als dos anys ja són animals fèrtils. Poden arribar a viure uns set o vuit anys. Cal remarcar que són animals que estableixen una llar concreta, que no abandonen, i que no els agrada relacionar-se amb d'altres iguals, amb l'excepció del període d'aparellament.

Alimentació:
Mengen tot tipus d'animals, segons el que poden trobar. A l'estómac dels Diables s'hi han trobat cucs, rèptils, amfibis, insectes, wallabis, petits mamífers i ocells. Fins i tot Diables més joves. Se'ls reconeix una acció positiva quan es mengen les ovelles mortes, eliminant els problemes d'higiene que hi hauria.

Hàbits:
Animal nocturn, dorm de dia sota arbustos espessos. A la nit pot recórrer fins a 16 quilòmetres cercant aliment (de 16 a 20 hectàrees). Els Diables joves fins i tot són capaços d'enfilar-se a un arbre fugint d'un perill o buscant aliment.
Una altra característica és la boca oberta, però més per por o dubte que per ferotgia. I com altres animals, pot arribar a fer una intensa pudor quan es creu en perill.

Conservació:
Desgraciadament el Diable va ser una bèstia odiada pels colonitzadors europeus. El 1830 la companyia Van Diemen's Land Co. va oferir recompenses per capturar tigres de Tasmània, gossos salvatges i Diables de les seves propietats (exactament 25 centaus pels mascles i 35 per les femelles). Creien que es menjaven les ovelles. Les trampes i els verins van dur l'espècie a la vora de l'extinció, fins que el 1941 es va signar la llei que el protegia. Per fortuna ara es una espècie que sembla segura, i és el símbol dels parcs nacionals de Tasmània i del seu servei de protecció de la natura. Però això no els lliura de morir esclafats per les rodes dels cotxes que hi circulen.
Modernament, alguns estius hi ha hagut la sensació de plaga de Diables, perquè es quan els cadells comencen a sortir del ventre de la mare i fan alguna malvestat; però està vist i provat que la mateixa natura equilibra la quantitat d'individus segons les possibilitats d'aliment, i no cal cap intervenció humana per eliminar-ne els sobrers.

Sons:
Hom pot sentir els brams d'un Diable de Tasmània  clicant aquí (gràcies a The Parks and Wildlife Service de  Tasmània)

Estudi:
Pocs zoos del món en tenen exemplars, i és un repte aconseguir-ne la reproducció en captivitat (com el zoo de Perth, a Austràlia http://www.perthzoo.wa.gov.au/tassiedevil.html ).
Arreu del món, infants i adults sensibles a la conservació de les espècies mostren el seu interès en aquest marsupial tan esquerp als nostres ulls (com la web de "A SchoolWorld Internet Education Project,  Endangered/Threatened Species Report, Submitted by Chris Kaminski de l'East Hills Boys Technology High School, Sydney, Austràlia").
http://www.schoolworld.asn.au/species/tasdevil.html )

Més informació (en anglès oceànic):
Emblema TWSH
Parks and Wildlife Service Home
The Parks and Wildlife Service, Tasmania is a division of
the Department of Environment and Land Management
Anècdota:
Des dels anys '60 la companyia cinematogràfica Warner Brothers va popularitzar un personatge de còmic inspirat en el Diable de Tasmània, que de forma abreujada en diuen Taz. Fa companyia al popular conill de la sort, Buggs Bunny, i és un animal il·lús, ferotge i malcarat. La fama d'aquest animal de ficció ha arribat a fer dubtar de l'existència de l'animal endèmic d'Oceania.

Dibuix de la Warner Brothers

Glossari