Itinerari 2

Temps aproximat: 1 hora

Dificultat: baixa

Desnivell: poc

Nivells educatius: cicle mitjà i superior

Iniciem l'excursió al petit poble de Lleger, al qual s'hi arriba per la carretera TV- 2122, que enllaça les poblacions de Sant Jaume dels Domenys i Banyeres del Penedès.

Punt

horari

0h00' Sortim des de davant l'església de Sant Andreu i Santa Marina (segle X-XII), de façana amb portal de mig punt adovellat i l'interior d'una sola nau. Davant l'església també trobem les restes de la torre de Lleger, que és una torre de guaita del segle X.

Deixem l'església a l'esquerra i ens atansem a contemplar el paisatge de conreus que queda sota nostre. També veiem a l'esquerra dalt d'un turó el Castellot de Castellví, al fons la muntanya de Montserrat i a la dreta la població de l'Arboç i la serra Litoral.

Agafem el carrer cap a la dreta i ens desviem seguidament per una pista cimentada que baixa a mà esquerra.

0h01' S'acaba la pista cimentada, continuem pel camí, ara sense asfaltar, que continua baixant, passant entre vinyes i camps de cereal. Després d'un revolt a la dreta sortim a un camí més ample. L'agafem en direcció a l'esquerra.

0h05' Arribem a una pista cimentada, la travessem i continuem per un camí de terra. A la dreta veiem la masia de La Roca. A l'esquerra la vegetació és molt ufanosa, ja que hi passa un torrent. Hi trobem, a més de pins, alzina, arítjol, heura i algun roure.

0h06' Deixem a l'esquerra un caminet que s'endinsa en uns conreus. Al davant nostre veiem els plataners que ressegueixen el curs de la riera de Marmellar.

0h08' Riera de Marmellar. Normalment porta aigua en aquest tram; no la travessem i seguim per un sender que marxa cap a l'esquerra remuntant el curs fluvial, que deixem a la dreta. Vora la riera hi trobem joncs i boga.

0h09' Arribem a un punt on el camí normalment resta inundat, la qual cosa ens obliga a pujar per un petit marge i continuar arran d'unes vinyes fins que podem tornar a baixar el camí.

0h12' Passem a la vora d'un bonic exemplar de plataner amb un tronc que es bifurca en tres soques. A la dreta veiem alguns pous i algunes hortes.

0h13' Creuem la riera a gual per un indret que no presenta gaires dificultats, hi ha molts còdols. Continuem remuntant la riera, ara deixant-la a mà esquerra i allunyant-nos un xic del curs fluvial.

0h15' Després de passar per un canyar, veiem davant nostre les cases blanques del nucli de La Pujada. Seguim remuntant el curs de la riera, que en aquest indret forma un talús d'uns 10 metres.

0h18' Tornem a arribar a un lloc on es possible que l'aigua negui el camí. En aquest cas, tornarem a pujar a unes vinyes situades a la dreta per tal de superar aquest punt.

0h21' Sortim a una pista asfaltada, cap a la dreta porta fins a Sant Marçal, mentre que cap a l'esquerra duu als nuclis de La Pujada i Lleger (aquesta pista l'utilitzarem per la tornada). Seguim la pista uns metres cap a l'esquerra, fins el gual de la riera de Marmellar, a l'esquerra veiem un pontet destruït per una forta riuada.

0h22' Gual de la riera de Marmellar. En aquest punt ens podem acostar a veure una font situada a pocs metres, pujant per un corriol que puja a la dreta de la riera.

Situats de nou al gual, deixem la pista asfaltada i continuem remuntant la riera, que deixem a mà dreta, per un camí poc definit.

0h24' Tonem a travessar la riera, just al lloc en que acabem de passar una granja. Pot presentar alguna dificultat si porta molta aigua. Avancem entre joncs fins que arribem a un petit sortint rocós pel qual ens enfilem.

0h26' Pèlag Gran de Vallfort. El fil d'aigua que l'alimenta cau en un petit salt i s'embassa en aquesta piscina natural formada en la roca calcària on se'n manté fins hi tot quan la riera baixa ben seca. És tracta d'un indret agradable, ideal per descansar una mica o menjar.

Seguim remuntant el curs de la riera, avançant per un camí poc definit en un indret on abunden els còdols.

0h31' Ens situem davant el curs de la riera, que haurem de tornar a travessar. Abans de travessar-la, però, ens podem acostar a la propera Cova Gran de Vallfort, situada en un sortint rocós que veiem a la dreta, en un lloc on la riera forma un meandre.

Travessem la riera i puguem fins uns conreus d'avellaners, que seguim a la dreta.

0h33' Sortim a un camí que puja des de la riera de Marmellar seguint un torrent ple de canyes. El seguim cap a l'esquerra i després d'un revolt s'aparta del torrent.

0h35' Sortim a un altre camí. Davant tenim unes vinyes emparrades. Lluny a la dreta tornem a veure el Castellot dalt d'un turó. Agafem el camí cap a l'esquerra i passem per conreus de vinya, cereals, oliveres i ametllers.

0h41' Se'ns ajunta un camí per la dreta, en el lloc on ens trobem amb una casa. seguim rectes, a l'esquerra veiem el Pèlag Gran, ara des d'una posició elevada. Passem a frec d'una bonica alzina i el camí fa un revolt a la dreta, al lloc on ens trobem amb una altra casa.

0h43' El camí és converteix en pista asfaltada. Deixem a mà dreta un camí que duu a una casa i seguim per la pista que fa un revolt a l'esquerra i baixa seguint un torrent que desemboca a la riera de Marmellar. Hi ha força vegetació: pins, alzines, plataners, canya...A la dreta veiem una masia mig restaurada.

0h46' Sortim a una altra pista asfaltada, prop del gual de la riera de Marmellar que hem travessat al punt horari 0h21' . Seguim la pista cap a la dreta que passa per damunt del torrent que seguíem i travessem el nucli de La Pujada.

0h49' Bifurcació. Cap a l'esquerra marxa una pista asfaltada que porta a la masia de La Roca i que hem travessat a l'inici de l'excursió. A la dreta tenim l'entrada a la finca de Vallformosa on es troba la masia de Vallfort, del segle XVII. Nosaltres seguim rectes en direcció a Lleger, que ja divisem dalt d'un turó. Avancem en suau ascens entre camps de conreu. A la dreta veiem la serra del Montmell.

0h56' Lleger. Just quan arribem a les primeres cases del poble, agafem un camí a l'esquerra que ens portarà directament a l'església on hem començat aquest itinerari.