Itinerari 3 mapa

Dificultat: mitja

Altitud màxima: 861 metres

Nivells educatius: superior

Iniciem l'excursió al petit poble de La Juncosa del Montmell, al qual s'hi arriba des de la Bisbal del Penedès per la carretera TV-2401.

Punt

horari

0h00' Ens situem davant l'Església Parroquial de la Juncosa del Montmell, dedicada a Sant Miquel. Es troba ubicada als afores del poble, a l'interior d'un recinte on veiem diverses arcades. Sortint de l'església agafem un camí poc definit a l'esquerra, en ascens (ens estalviarà un tros de pista). A la dreta veiem la serra del Montmell, on ens dirigim; a l'esquerra trobem hortes i vinya.

0h05' Sortim a una pista ampla de terra, apte per a vehicles; l'agafem cap a la dreta pujant. Conforme anem avançant, veiem més nítidament dalt la muntanya: l'Església Nova, l'Ermita de Sant Miquel, el Castell del Montmell i la Creu. A la dreta veiem el Puig de la Cova, al capdamunt del qual hi ha una caseta que serveix de punt de vigilància per als incendis forestals.

0h17' Passem a frec d'una curiosa cabana de pedra seca construïda en un gran marge. Al cap d'uns metres ens hem de fixar en un sender que marxa a mà esquerra; veiem unes marques (punts vermells). Prenem aquest sender pujant, es una drecera. Abans de tornar a trobar la pista, veiem a l'esquerra les restes del que fou un pou de calç o de glaç.

0h19' Sortim de nou a la pista, la creuem i continuem recte amunt per una pineda. Continuem veient les marques vermelles.

0h20' Tornem a trobar la pista, la travessem i continuem pujant recte amunt.

0h22' A mà dreta veiem una construcció de fusta, són uns lavabos de l'Àrea Recreativa del Montmell, que és a tocar. Hi podem anar pel sender que marxa per la dreta passant per davant dels WC. Aquesta àrea està equipada amb taules i graelles i s'hi permet acampar. Nosaltres seguirem recte amunt, pujant.

0h24' Sortim a una pista. A l'esquerra porta a una bassa per a la prevenció dels incendis forestals. A la dreta aniríem a l'àrea recreativa. Nosaltres continuem rectes, pujant per uns esglaons de pedra que ens menen a la font; està senyalitzat.

0h25' Font. És un bon lloc per descansar i menjar. La font compta amb un pedrís a banda i banda per poder seure. Està envoltada de pollancres. De la font estant veiem sota nostre la bassa per a la prevenció dels incendis. Al fons veiem el poble de la Juncosa.

Agafem el camí que surt de la font a mà esquerra. Veiem marques de pintura blanca. Pel camí veiem alguns murs que són restes de l'antic nucli del Montmell. Després el corriol va vorejant l'església nova del Montmell que es troba en procés de restauració. Dalt la muntanya, a l'esquerra, veiem clarament l'ermita de Sant Miquel, el Castell i la Creu del Montmell, cap on ens dirigim.

0h29' Sortim de nou a la pista. Si volem visitar l'exterior de l'església hem de seguir uns metres a la dreta, baixant, i desviar-nos un altre cop a la dreta.

Nosaltres agafem la pista cap a l'esquerra, en direcció al collet de Sant Pere.

0h31' Atenció! Deixem la pista i agafem un sender que puja a mà dreta.

0h32' Sortim a un altre camí que puja des de la pista, el seguim a mà esquerra, amunt.

0h33' Pal indicador. Nosaltres agafem el camí cap a la dreta, pujant. És la direcció cap a l'ermita de Sant Miquel i la Talaia del Montmell. Recte continua un altre sender, que és el que utilitzarem per a la tornada.

0h38' Ermita de Sant Miquel. Es tracta d'una ermita romànica del segle XI que es troba penjada a la roca. Es pot visitar el seu interior: és senzill, consta únicament d'un altar de pedra i uns bancs de fusta. Des de l'ermita se'ns eixampla la vista cap al sud: el Puig de la Cova, la Juncosa, el Puig Francàs i a la dreta el coll de Sant Pere i el Puig de les Forques.

Voltem l'ermita fins a trobar l'absis, on trobem un altre pal indicador. Seguim la direcció de la Talaia del Montmell, sempre pujant i decantant-nos cap a la dreta, obviant alguns senderons que es despengen cap avall. El sòl és molt rocós i està cobert per una vegetació baixa de brolles; en algun punt ens hem d'ajudar amb les mans per seguir avançant. Quan som sota la Creu el camí puja recte amunt fins el proper pal indicador.

0h45' Pal indicador. Som al Collet del Castell. Pel sender de l'esquerra podem pujar fins les runes del castell del Montmell. Nosaltres agafarem el de la dreta, cap a la Creu.

0h50' Creu del Montmell. És de grans dimensions, feta de formigó. Tenim vista cap a ambdues vessants. Al nord veiem la masia Torrossolla sota nostre, la muntanya de l'Albà, el despoblat de Selma, l'ermita de Sant Marc dalt d'un turó, i el cim del Montagut; a l'esquerra veiem el castell, la plana de l'Alt Camp i les muntanyes de Prades; cap al sud veiem la plana penedesenca, la Serra Litoral i el mar.

Mirant cap al sud agafem el sender que marxa a l'esquerra, en direcció est. El camí puja suaument, resseguint la carena i oferint-nos vistes cap a ambdues vessants. La vegetació és baixa: garric, romaní, bruc d'hivern... Finalment arribem a un punt en què el camí baixa fort fins a un collet; aquí s'inicia la forta pujada que ens durà fins el Puig de la Talaia.

1h10' Puig de la Talaia (861m). Som al sostre del Baix Penedès. Des d'aquí es pot veure des del Pirineu al delta de l'Ebre i des del Montseny als Ports de Besseit, dependrà però, de les condicions de l'atmosfera; fins i tot hi ha qui diu que en un dia extremadament net i clar, pot arribar-se a veure l'illa de Mallorca.

Comencem a baixar, seguint en direcció est per la carena; trobem marques verdes i blanques. A baix a l'esquerra veiem la masia de cal Magí Vidal.

1h18' Deixem un camí que marxa cap a la dreta seguint la carena; nosaltres continuem en direcció nord, baixant. El camí més endavant agafa decididament la direcció cap a l'esquerra, perdent alçada ràpidament. Alçant la mirada a l'esquerra veiem el puig de la Talaia del qual venim. La vegetació cada cop és més ufanosa; som a l'obaga de la Serra del Montmell. Veiem molta alzina, algun roure, heura i, fins i tot, algun grèvol.

1h27' Pi de les Tres Soques. Es tracta d'un bell i altiu exemplar de pinassa (pinus nigra), el tronc de la qual es ramifica en tres. Continuem baixant seguint sempre les marques verdes i blanques i envoltats d'una vegetació molt variada.

1h36' Sortim a un camí més ample, l'agafem cap a l'esquerra, deixant les marques que seguíem des de dalt de la Talaia i que marxen cap a la dreta. El camí és molt bonic, de seguida s'endinsa en un alzinar molt tancat on veiem rastres evidents del pas de senglars; quan sortim a una zona de vegetació més oberta veiem dalt a l'esquerra el Castell i la Creu del Montmell. Tornem a entrar en un bosc i ens anem decantant cap a l'esquerra; ara la vegetació és de brolla.

1h50' Pal indicador. Som al punt horari 0h33'. A partir d'aquí seguim el mateix camí que en l'anada en sentit contrari.

2h15' Arribada a l'església de La Juncosa del Montmell.