Isaac Albéniz va néixer a Camprodon, Girona, el 29 de maig
de 1860. Va començar la seva vida com un prodigi i després
de moltes gires arriscades que el portaren tan lluny de casa com són
les Amèriques (viatges que constantment interrompien les seves
classes al Conservatori de Madrid), es va concentrar en una seriosa carrera
d'estudis a Bèlgica. Amb una beca que rebé del Rei Alfons
XII d'Espanya, va entrar al Conservatori de Brusel·les l'any 1876,
graduant-se l'any 1879 amb un primer premi en piano, que li fou atorgat
de forma unànime. Albéniz va tornar a Espanya per a establir-se
com un expert virtuós; a més, va començar a composar
i a dirigir. De seguida va començar com a director d'una companyia
ambulant de sarsueles i va escriure tres sarsueles (cap d'elles es conserva
actualment). L'any 1883 es va establir a Barcelona, on estudià
composició amb Felip Pedrell. Cada cop més, Albéniz
incorporava les seves pròpies composicions als seus recitals. L'any
1885 es va traslladar a Madrid on els seus treballs foren publicats pels
principals editors musicals d'aquella època: Benito Zozaya i Antonio
Romero.
La reputació d'Albéniz com a pianista i compositor, va seguir
creixent. A la primavera de 1889 viatjà a Paris, on va aparèixer
junt a la Colonne Orchestra a un concert que incloïa el seu Piano
Concerto. Des de París va seguir fins a Anglaterra, on les seves
interpretacions li van aportar un èxit a l'instant. L'any 1890
se posà en contacte amb l'empresari Henry Lowenfeld que contractà
els serveis d'Albéniz com a intèrpret i compositor. Com
a resultat, Albéniz es traslladà junt a la seva família
(la seva esposa Rosina i els seus tres fills) a Londres i a través
de Lowenfeld finalment s'introduí al món del teatre musical.
Treballant al Teatre Líric i més tard al Teatre Príncep
de Gales, proporcionà números extres així com era
necessari per les seves adaptacions de comèdies musicals. A petició
de Lowenfeld, Albéniz composà "L'Òpal Màgic".
Aquest comèdia lírica en l'estilo de Gilbert i Sullivan
fou estrenada al Líric el 19 de Gener de 1893 (fou traduïda
posteriorment al castellà per Eusebi Sierra i presentada a Madrid
l'any 1895 com "La Sortija"; aquest mateix any, la seva sarsuela
"San Antonio de la Florida" amb llibret de Sierra fou també
interpretada a Madrid).
Els seus contactes teatrals a Londres cridaren l'atenció del poeta
i dramaturg amateur i hereu d'una fortuna bancària de la cèlebre
firma de Coutts and Co, Francis Burdett Money-Coutts, qui havia comprat
accions i el Juliol de 1894 adquirí el contracte que Albéniz
tenia amb Lowenfeld. Coutts, el suport financer del qual permetia a Albéniz
viure confortablement la resta de la seva vida, estava interessat en escriure
llibrets. La seva col·laboració amb el compositor produí
Henry Clifford (estrenada al teatre del Liceu de Barcelona en 1895), Pepita
Jiménez (Teatre Liceu, 1986; Neues Deutsches Theater de Praga,
1897; Monnaie de Brusel·les, 1905), i Merlin (composada entre 1898
i 1902 però no produïda en vida de Albéniz), la primera
òpera de una proposta trilogia titulada King Arthur (Lancelot va
quedar incompleta en 1903, i respecte a Guenevere, no es va arribar a
intentar). Por conseqüent, durant aproximadament una dècada,
Albéniz va dedicar tot el seu talent i energia a la creació
i producció de música per a l'escenari. Durant aquest temps
va estar traslladant-se des de Londres a Paris.
A la capital francesa se posà en contacte con Vincent d'Indy, Ernest
Chausson, Charles Bordes, i més tard amb Paul Dukas i Gabriel Fauré,
formant estrets vincles con la comunitat musical francesa. Des de 1898
fins a 1900 ensenyà piano avançat a la Schola Cantorum,
però a causa de la seva pobra salut, l'any 1900 va retornar al
càlid clima espanyol. Va començar un fatigosa feina junt
a Enrique Morera amb la promoció de treballs lírics catalans.
Quan, a pesar de tot, els seus esforços no aconseguiren que es
produïssin els seus propis treballs teatrals, va tornar a Paris,
on la seva música era acceptada, elogiada i interpretada. La residència
d'Albéniz a Paris va començar a ser un refugi per a artistes
espanyols (entre els que estan Joaquín Turina i Manuel de Falla);
aquí trobaren ajuda i ànims pels seu propi esforç.
La preocupació d'Albéniz amb les formes musicals més
llargues produí un canvi en el seu estil composicional des de allò
bàsicament lleuger, peces atractives de la seva carrera primerenca,
cap a un art més complex. I encara que no deixà d'interpretar,
les seves aparicions minvaren quan començà a deixar-se absorbir
per la composició i producció dels seus treballs operístics.
D'aquest període ens arriben les cançons "Il en est
de l'amour" i "Deux morceaux de prose de Pierre Loti" ("Crépuscule"
i "Tristesse") així com aquells grups de poemes de Coutts:
"Para Nellie" (un conjunt de sis cançons); "Art
thou gone for ever", "Elaine"; "Six Songs" (de
les quals només "Will you be mine?" i "Separated"
sobreviuen); i "Two Songs" ("The Gifts of the Gods"
i "The Caterpillar"). D'aquest període també existeix
una mostra de obertura d'una cançó para posar música
al text de la faula de Jean de La Fontaine "Conseil tenu par les
rats," el fragment que conclou una cançó de Coutts,
"Laugh at loving," i referències a altres cançons
de Coutts per a les que no s'ha trobat la música.
Com Coutts començà a cansar-se d'escriure llibrets, Albéniz
poc a poc tornà al piano i al seu natiu paisatge d'inspiració,
La Vega (1896-98) presagiant el seu posterior estil, que va florir amb
la seva obra mestra Iberia (1905-1908). La textura composicional i el
llenguatge que defineix Iberia son característics de Quatre melodies
(dels poemes de Coutts), l'últim treball vocal i les últimes
peces completes d'Albéniz. A causa d'una nefritis, Albéniz
morí a Cambo-les-Bains als Pirineus Francesos el 18 de Maig de
1909.
|