Benvinguts

Benvinguts a la web d'Introducció a la Criptografia amb la Calculadora Wiris.

Més val que us faci una presentació de qui soc i què pretenc amb aquest projecte, no?

Qui sóc? Sóc en David Obrador i Sala, professor de matemàtiques i Informàtica de l'escola Anna Ravell de Barcelona. Vaig estudiar la llicenciatura de Matemàtiques a la Universitat de Barcelona, a la plaça Universitat; d'allà en guardo tota mena de records... Però va ser en una assignatura optativa d'Aritmètica on em vaig apropar per primer cop a la Criptografia. D'allà en neixen algunes de les idees d'aquest projecte.

Què pretenc? Avui en dia, si fem un recerca en els buscadors d'Informació d'Internet de la paraula"criptografia" ens trobarem amb milers i milers d'enllaços. La Criptografia és una de les assignatures optatives que actualment es pot cursar en carreres com Matemàtiques, enginyeries de Sistemes i de Informàtica.

D'altra banda, els nombres primers intervenen en molts aspectes de la vida quotidiana i en les matemàtiques d'alt nivell. Els enunciats dels problemes en els que intervenen els nombres primers, acostumen a ser fàcilment comprensibles, i malgrat tot, avui en dia encara queden conjectures sense demostrar.

Tot plegat, tant la Criptografia, com els nombres primers, com molts dels aspectes que trobareu en aquest projecte, són una font d'on en podem extreure exercicis motivadors per a les matemàtiques de l'ESO i del Batxillerat, i poden suggerir Treballs de Recerca ben interessants. De fet, una proposta de Treball de Recerca que he tutoritzat els darrers anys tracta sobre la Criptografia, la seva evolució històrica i les matemàtiques que hi ha al seu darrere. Precisament, hem de ser conscients de la gran dificultat, matemàtica, que hi ha al seu darrere, i aprofitar les possibilitats de càlcul de la WIRIS per a poder apropar-nos una mica a la Criptografia.

Amb què he treballat? En la creació d'aquest projecte he utilitzat força programari, en voldria destacar la WIRIS.

Com que apareixen conceptes matemàtics de gran dificultat, crec oportú incloure un recull de fonts d'informació seleccionades, que us poden ajudar a aprofundir més en cada aspecte.

En definitiva, amb aquesta web pretenc dotar d'un recull de recursos didàctics i de suport als alumnes i professors tutors que tinguin entre les mans un Treball de Recerca sobre la Criptografia, aprofitant les capacitats de la WIRIS.

Bona lectura i divertiu-vos amb les Matemàtiques !

Agraïments