Introducció
Som ja uns quants mestres i professors que hem vist com l’alumne se sent
més motivat quan treballa amb l’ordinador. Dongue’m-li ara la possibilitat
de treballar amb Internet, que ens permet trencar barreres tant d’espai
com de temps. Internet serveix com a font d’informació, ajuda a
l’alumne a ser més autònom, a perdre decisions, a treballar
les diferents destreses de comunicació, les estratègies de
recerca,..., però sobretot ens ajuda als professors de llengües
estrangeres a “portar realitat a les nostres aules”, al permetre la comunicació
amb membres d’altres països i cultures, l’intercanvi cultural, i la
participació en projectes internacionals. Utilitzant la Internet
“correctament” l’alumne fa molt més que buscar o compartir informació
en anglès o qualsevol altra llengua. L’alumne llegeix, sintetitza,
escriu, pregunta, respon, navega, fa enquestes, tria, pren decisions, formula,
escolta, parla, pensa, decideix, redacta, etc. Si a més aconseguim
que es comuniqui amb alumnes estrangers, li estem aportant una audiència
real i dotem de significat les tasques que es fan a l’aula.
“Virtual English” és un crèdit d’ampliació d’anglès destinat a alumnes del segon cicle de la ESO. S’aconsella que el realitzin alumnes que estiguin familiaritzats amb l’ordinador o que en tinguin les nocions bàsiques. Durant aquest crèdit els alumnes treballaran diferents aspectes de l’àrea de la llengua anglesa, especialment la lectura i l’escriptura, i al mateix temps aprendran a utilitzar diferents serveis de la Internet. A part de treballar alguns continguts gramaticals i culturals es dóna molta importància als aspectes procedimentals així com a la recerca, l’auto-assessorament o implicació en la marxa del crèdit i a l’organització i planificació del treball tan individual com cooperatiu. “Virtual English” té com a objectius primordials la millora de la llengua anglesa i fomentar l’ús de la Internet per a efectes pedagògics. Durant el crèdit els alumnes seran portats a diferents webs relacionades amb l’aprenentatge de l’anglès i amb l’intercanvi cultural i social. A part de realitzar les diferents tasques del crèdit, els alumnes també aprendran com trobar amics virtuals, com participar en projectes, com aportar escrits, trobar informació, col·laborar en revistes electròniques, practicar la gramàtica... Aconseguirem que almenys alguns d’ells continuïn visitant aquestes pàgines quan tinguin Internet a casa seva i practiquin així el seu anglès??
Cal remarcar dos objectius més del crèdit. L’un es el fet
d’apropar a l’alumne a d’altres cultures. Mitjançant l’intercanvi
de missatges amb alumnes de la seva edat i residents a diferents
països i amb la visita de webs que també tenen
aquesta finalitat els nois i noies aprenen que cada país i cultura
són molt diferents. L’altre objectiu és la implicació
dels alumnes en el seu propi procés d’aprenentatge, fent-los conscients
del que han d’aprendre, del que aconsegueixen, del que és difícil,
del que els agrada i avorreix, i sobretot dotant-los d’un espai on puguin
expressar les seves reflexions i opinions.
El crèdit consta de 5 unitats, cadascuna d’elles amb activitats molt variades que pretenen apropar l’alumne en el món informàtic i a millorar la llengua anglesa. Són les següents:
Cada una d’aquestes unitats acaba amb dos missatges que ha d’escriure cada alumne i que serà enviat per correu electrònic: l’un per a un amic estranger (on escriurà sobre aspectes relacionats amb el tema de la unitat) i l’altre pel mateix professor (on l’alumne expressarà les seves reflexions sobre la marxa del crèdit). Hi ha una guia per a cadascun dels dos tipus de missatge, per tal d’ajudar l’alumne tan pel que fa als aspectes de llengua (estructura, vocabulari, aspectes gramaticals...) com de contingut.
DOLORS PERMANYER
dpermany@pie.xtec.es
|