Qui descobrí el teorema de Pitàgores?
Per: Jim Carrey Dia: 17/12/01
Pitàgores no va descobrir el teorema de Pitàgores. Van ser els deixebles de la seva escola que ho van descobrir. No se sap exactament qui. Però tal com passa habitualment en Matemàtiques és el personatge famós de l'indret que s'emporta el mèrit. De fet si un teorema té el nom d'una persona el més probable és que aquest no el descobrís o el demostrés per primer cop.

El teorema de Pitàgores afirma que per a tot triangle rectangle si a és la hipotenusa, b i c són els catets llavors es compleix que:

a2 = b2 + c2

La demostració és llarga i complicada. Malgrat els molts anys que han passat no ha estat superada ni abreujada. Per això no la demostro aquí.

Els pitagòrics pensaven que només hi havia nombres commensurables (naturals i racionals). Alguns dels deixebles de l'escola pitagòrica es van suïcidar en descobrir que a través del teorema de Pitàgores es podia obtenir un nombre no racional. Concretament la diagonal d'un quadrat de costat 1 no era un racional. De fet encara que van veure que no podia ser racional no va ser fins segles més tard, amb l'aparició dels decimals, que es va saber aproximadament quan valia aquesta diagonal.