![]() |
|
![]() |
A la Hispània visigoda, al
sud de les Gàl·lies i al nord d’Itàlia, mai no es van perdre els trets bàsics de la cultura heretada
dels romans, que es van preservar per mitjà de l’Església.
A part dels eclesiàstics, qui més sabia llegir?
|
![]() |
Des d’època carolíngia
(segle IX) alguns nois i noies de la noblesa aprenien
a llegir i a escriure per mitjà de preceptors, els
nobles tenien escrivans a les seves corts per redactar els seus documents i els
jutges i notaris continuaven exercint el seu ofici basat en la llei escrita i
els documents escrits.
Així l'any 1066 una dona anomenada Maria, segurament una pagesa repobladora, va donar una
vinya a Àger com a salari a
un tal Martí Joan perquè ensenyés a llegir el psalteri al seu fill
Ramon. |
Alguns laics, doncs, aprenien a llegir i fins i tot a escriure. A Vic, per exemple, a la primeria del segle XI hi vivia una família de gramàtics. Ell havia vingut del nord d’Itàlia i la seva dona era una dama de la noblesa d’Osona. El seu fill i la seva filla també foren escrivans. |
|
![]() |
La majoria dels nois i les noies
no anaven a escola. L’ensenyament formal estava reservat a uns pocs nois,
especialment als dedicats a la vida religiosa que aprenien en escoles fundades a
les catedrals i monestirs El
programa d’aquest ensenyament, com a l'època clàssica, consistia en
l’estudi de les set arts liberals, per mitjà del trívium: gramàtica, retòrica, dialèctica i el quadrívium:
geometria, aritmètica, astronomia i música. |
Havien adquirit fama al segle X les escoles de Vic i Ripoll pel que fa a
l’ensenyament del quadrívium. Un monjo d’Auvèrnia va ser confiat al comte Borrell II de Barcelona perquè
pogués adquirir nous coneixements a les escoles de les seves terres. Aquest
monjo esdevindria Papa amb el nom de Silvestre II. |
|
Gerbert,
aquità de naixement, fou educat des de la infància al convent de Sant Giralt on aprengué la gramàtica. Un
cop ja adolescent, mentre hi seguia els estudis, volgué la casualitat que
Borrell
(Borrell
II, comte de Barcelona) anés
al convent per pregar. Hi fou rebut amb molta cordialitat per l'abat del lloc,
que li demanà, al llarg de la conversa, si a Hispània hi havia homes molt
instruïts en les arts. Davant la resposta ràpida i afirmativa [...] l'abat el
convencé de prendre amb ell un dels religiosos del monestir i emportar-se'l per
fer-li aprendre les ciències[...] (Borrell)
s'endugué
Gerbert, amb el consentiment dels monjos, i encarregà al bisbe Ató
(de
Vic)
instruir-lo.
Sota la direcció d'aquest, Gerbert estudià d'una manera profunda i amb èxit
les matemàtiques [...] (Després la crònica explica que Borrell va
anar Roma i amb ell
s’emportà a Gerbert) La
intel·ligència del jove i la seva voluntat d'aprendre no escaparen pas al Papa, i com que la música i l'astronomia eren aleshores completament ignorades
a Itàlia, féu saber a Otó, rei de Germània i d'Itàlia, l'arribada d'aquell
jove tan admirablement entès en les matemàtiques i tan capaç d'ensenyar-les
amb zel. Anys 967-970. Richer. Citat per Abadal. Els primers comtes catalans. Pàg. 320-321.
|
|