matemàtiques visuals

Podem fer servir de dau una maquineta?

Tots sabem que les probabilitats de que surti una de les cares d'un dau perfecte és 1/6. Hem fet servir el fet que l'objecte és simètric i o no té cap irregularitat o característica que afavoreixi un o altre resultat.

Però si és el cas d'un objecte no simètric com:

llavors no podem fer servir la simetria. Encara que la xinxeta quan cau pot quedar amb la punta enlaire o la punta a terra les probabilitats d'aquests dos esdeveniments no tenen perquè ser 1/2 i 1/2.

xinxeta                         os

La forma d'assignar probabilitats llavors és fent moltes tirades i calculant els percentatges (o freqüències relatives) de cada resultat.

Farem servir les maquinetes de fer punta als llapis per fer-ho pràcticament. És un objecte assequible per portar-ne per a cada alumne de l'aula i són totes exactament iguals de forma que poden ajuntar els resultats.

moltesmaquinetes

Hem de marcar les cares de totes les maquinetes que utilitzarem. Aquí ho hem fet així

123456

Cada alumne ha de preparar una quadrícula per anotar els resultats i llençar 20, 50 (o més) cops. Un cop fet el seu recompte, els resultats s'han d'anotar a la pissarra per sumar-los tots.

mostra

Si feu servir el mateix model de maquineta, podeu veure els resultats i incorporar els vostres en aquest full de càlcul de Google-Docs

Per calcular els percentatges cal dividir la freqüència absoluta (les vegades que ha sortit) pel nombre total de tirades llavors ens queda la freqüència relativa que és un nombre entre 0 i 1 que multipliquem per 100 per obtenir el percentatge.

Amb la següent animació feta amb SCRACTH podeu comprovar com a mesura que es realitzen moltes tirades els percentatges s'estabilitzen a un valor. Aquest és precisament el valor que podem assignar com a probabilitat.

Per iniciar i per posar els valors a zero toqueu la bandereta verda de la part superior dreta.

Cada vegada que toqueu la maquineta es llença 50 vegades.

També podeu descarregar-vos la construcció per fer-la anar en local amb l'Scratch. En particular podeu modificar els valors de variables prob1, prob2, prob3,... on es guarden les probabilitats assignades a cada cara.

La pàgina del Scratch on podeu veureu a pantalla complerta l'animació és:

A dalt d'aquesta pàgina

Web realitzada per Enric Brasó i Campderrós,  podeu contactar amb mi a través del mail ebraso@xtec.cat

El treball inicial ha estat fet en el marc de la llicència retribuïda concedida pel Dep. d'Educació (DOGC núm:4968 del 14-09-2007)

Els materials estan sota la llicència Creative Commons Reconeixement-No comercial-Compartir

Altres treballs i col·laboracions