matemàtiques visuals

La manipulació de qüestionaris

En aquest divertit diàleg de la sèrie de la BBC i TV3 "Si primer ministre" podeu veure com es poden manipular els qüestionaris i les enquestes:

Des de youtube

Adreça del youtube

Adreçes alternatives on també trobareu el vídeo:

Podeu descarregar-vos
la transcripció del diàleg en PDF

Altres recursos del tema de disseny de qüestionaris i recollida de dades:

estadistica en el vostre mónEn els màgnifics i molt útils llibres de la collecció "L'Estadística en el vostre món" (traducció i adaptació de la col·lecció "Statistics in your world" del Schools Council Project on Statistical Education del Regne Unit) i que teniu disponible per descarregar-vos a la web de la Universitat de Girona ugi , hi ha en particular dues activitats sobre el tema:

1. "Qué en penseu de"
  2. "Enquestes d'opinió"

Els dos personatges Sir Humphrey (S.H.) i Bernard Woolley (B.W.), són ajudants del primer ministre.

Parlen d'un projecte del primer ministre de restablir l'obligatorietat del servei militar.

(...)

B.W.: És que creu que li portarà molts vots.

S.H.: Ah, això ja és més important. Com se li ha ficat al cap?

B.W.: El partit va fer una enquesta i es veu que els votants estan a favor de restablir el servei militar.

S.H.: Bé doncs, fes una altre enquesta que demostri que els votants estan en contra del servei.

B.W.: No hi poden estar a favor i en contra.

S.H.: Ho, hi tant que si, Bernard, que no t'han fet mai cap enquesta?

B.W.: Sí, però no una enquesta política, no sabria que contestar.

S.H.: Tu ja saps com va això, et visita una senyoreta molt maca i tu hi vols quedar d'allò més bé, no vols fer el ridícul oi.

B.W.: No.

S.H.: I et comença a fer preguntes: Senyor Woolley: El preocupa gaire el gran nombre de joves que estan sense feina?

B.W.: Sí.

S.H.: I el preocupa gaire també l'augment de la delinqüència juvenil?

B.W.: Sí.

S.H.: Troba que falta disciplina a les escoles públiques ?

B.W.: Sí.

S.H.: Pensa els joves acceptarien un cert grau de liderat i d'autoritat?

B.W.: Sí.

S.H.: Que són capaços d'acceptar el repte.

B.W.: Sí.

S.H.: Estaria a favor de restablir el servei militar?

B.W.: Jo diria que sí, em sembla.

S.H.: Sí o no?

B.W.: Sí.

S.H.: Es clar que sí, després del que li he dit no pot contestar que no. Ells no esmenten les 5 primeres preguntes i només publiquen l'última.

B.W.: És això el que fan realment?

S.H.: Home, els qui son honrats potser no, però no n'hi gaire d'aquesta mena. I la senyoreta hauria pogut aconseguir el resultat oposat si hagués volgut

B.W.: Com?

S.H.: Senyor Woolley: el preocupa el perill d'una guerra?

B.W.: Sí.

S.H.: El preocupa la carrera d'armament?

B.W.: Sí.

S.H.: Troba perillós donar armes als joves i ensenyar-los a matar?

B.W.: Sí.

S.H.: Troba malt fet obligar a la gent a utilitzar armes si ells no ho volen?

B.W.: Sí.

S.H.: Vostè s'oposaria al restabliment del servei militar?

B.W.: Sí.

S.H.: Ja ho veu doncs, Bernard, el mostratge perfectament contrastat, és així com s'encarreguen les enquestes pel ministeri de defensa.

A dalt d'aquesta pàgina

Web realitzada per Enric Brasó i Campderrós,  podeu contactar amb mi a través del mail ebraso@xtec.cat

El treball inicial ha estat fet en el marc de la llicència retribuïda concedida pel Dep. d'Educació (DOGC núm:4968 del 14-09-2007)

Els materials estan sota la llicència Creative Commons Reconeixement-No comercial-Compartir