Associació Sardanista d'Esparreguera

Els alumnes de 3r A hem après a ballar sardanes amb tres membres de la colla sardanista del nostre poble. També els vam fer una entrevista per conèixer millor aquesta dansa i el que es fa a la colla.

PREGUNTES A L'ASSOCIACIÓ SARDANISTA D'ESPARREGUERA.

1.És difícil ballar sardanes?(Judith B,Joel)
 Podeu contestar vosaltres. És difícil ballar sardanes? Aprendre a ballar sardanes és fàcil. Quan entrem en el món de les colles i tots hem d'anar iguals és més difícil ja que hi ha una autoexigència i un temps d'assaig que s'ha de complir. Depèn del nivell que es vulgui assolir com a colla en els concursos.

2.Com et dius?(Marina).
Em dic Lluís Llopart.

3.Us fa vergonya ballar davant de la gent?(Ariadna Gui)

Aquesta és una de les grans preguntes que es plantegen quan comences a ballar sardanes. Quan ets gran de vergonya no en tens perquè fas una cosa que t'agrada, però quan ets petit, sí. Sobretot si ets un noi,ja que la majoria dels nens practiquen algun esport i és una mica complicat dir: ”Jo faig sardanes” perquè et miren una mica malament, pel desconeixement. Però quan estàs dins de la colla, aquesta es converteix en un grup d'amics i t'ho passes bé ballant sardanes i sortint a donar una volta pel poble. És un grup d'amics. En general els fa mes vergonya als nois que a les noies,ja que elles estan més acostumades a fer dansa, ballet, etc. Jo mai me n´he amagat. Quan era més petit no m'agradava,quan vaig començar a entrar era dels més grans de la colla, i ara estic, ja em veieu, fent cursets.

4.T'agrada ballar sardanes?(Eunice, Jose,David,Alba)

Sí, perquè és estar amb els amics, però a la vegada anar-te exigint més. Les colles grans en saben molt. Quan balles a la plaça, és una manera de ballar, quan vas a concursos és una altra manera de ballar, encara que els passos siguin els mateixos, la manera de posar-se. Es pot comparar amb els balls de saló, no és igual ballar a la plaça per la Festa Major que ballar en un campionat. També s'ha de seguir una estètica quan es balla als concursos. En definitiva, m'agrada molt ballar.

5.Aneu a molts llocs a ballar sardanes?(Saliha)

A molts, hem recorregut tota Catalunya ballant. Assagem aquí a Esparreguera a les instal.lacions de La Passió cada setmana. Però a concursos hem anat per tot arreu, hem anat a Tarragona, a Lleida, a Girona, a Barcelona i des de fa tres anys fan un concurs al sud de França, en un poble que es diu Ceret a pocs quilòmetres de la frontera i és divertit perquè el fan al vespre i hi anem a passar el cap de setmana.

6.Us costa fer alguns moviments? (Àlex)

El que costa més i sobretot quan comences és aguantar els braços. Quan comences a ballar, dius “tantes hores d'assaig només per fer això”, però quan t'hi poses has de pensar que una sardana pot durar fins a 12 minuts i els braços no es poden abaixar. El moviment de colzes cap avall és el que costa més tant els curts com els llargs, sobretot quan els nens són petits. Quan ets gran la dificultat està en anar tots igual. No és el ballar d'un sinó el ballar de 12 i això és el que costa més, conjuntar la colla.

7.Quantes persones hi ha a la vostra associació? (Jordi)

Entre dansaires, pares i amics,hi ha aproximadament 170 persones. Com a balladors hi ha 60 persones.

8.És difícil ensenyar a ballar sardanes? (Juli)

És complicat de respondre, depèn de les edats. Quan són de 6 a 8 anys, costa una mica que agafin els passos; de 9 a 11 anys ensenyes les coses i tot ho apreneu fàcilment. A l'edat de l'adolescència és més difícil si no has ballat mai perquè tens alguns vicis que costen de treure. Quan ets més petit,és més fàcil moldejar-vos, però “bueno”, també és divertit.

9.Heu fet alguna prova per entrar a la colla? (Tomàs)

No, hi pot entrar qui vulgui, la secció està oberta a tothom. Ara bé, hi ha concursos que es diuen lliures, hi va qui vol. N'hi ha d'altres que són del Campionat de Catalunya. Quan estàs dins de la competició passa com amb el futbol, hi ha diferents categories segons les edats: infantils, alevins, juvenils, els grans i els veterans. Segons la categoria hi ha grups, com si parléssim de les divisions en el futbol.

10.Algú s'ha torçat el peu ballant sardanes? (Ismael)
Doncs sí, algun cop.

11.Algú ha ballat mai al revés? (Miquel)

12.Perquè has decidit ser sardanista? (Marta,Maria M)

13.Us dediqueu a alguna altra cosa? (Judith M.)
Cadascú té la seva feina o estudis. Ballar sardanes és una afició.

14.Perquè has escollit ser professor de sardanes? (Ariadna Gil).
Perquè m'agrada ballar-les i ensenyar a que la gent les balli bé.
15.Sou una associació o una agrupació? (Pilar)

Som una mica especials entre cometes dins del món de les sardanes, ja que no som una entitat independent. Som una secció, un apartat de dins del què és La Passió. No tenim president propi, el nostre president és el president de La Passió, en Manel Roca.Dins de La Passió hi ha diverses seccions: les representacions grans de La Passió, escacs, tennis taula, la Sala Petita, etc. Cada secció té una persona responsable. La persona responsable de les sardanes és en Ramon Puente, que és el que em va ensenyar a mí a ballar sardanes. Va començar fa 12 o 13 anys. Vam començar amb 2 colles, ara en tenim 5 i som més de 150 persones. A part de ballar concursos, organitzem les ballades aquí al poble,fem els aplecs i clar, és molta feina. Jo sóc el responsable de la relació amb les colles i també dels cursets. La història sardanista d'Esparreguera ha tingut diferents colles. Hi havia hagut la colla Força Viva, que va durar fins fa 12 0 13 anys. Es van començar a organitzar uns cursets a l'associació de veïns de La Plana a finals dels anys 80. Després es van passar a La Passió, a l'any 1991,que va ser quan jo vaig entrar, tenia 11 anys hi havia nens des de 5 fins a 11 anys.