SANT JORDI
INTERCULTURAL,
UNA LLEGENDA
Qualsevol ciutadà de la Mediterrània
quan li parlen d'un cavaller que va matar un drac per salvar a
una princesa sap que es tracta de Sant Jordi.
El fet de el dia de Sant Jordi, el dia del llibre
i la rosa pren especial significat, de fet es tracta del combat
entre Sant Jordi i la ignorància, l'assalt dels savis contra
la conjura del necis.
És un símbol Europeu, Sant Jordi, Sant
laic per tots els Europeus acceptat per totes les creences amb
simpatia, el seu sentit civilitzador, agrícola,, combatiu
i ancestral és propi d'èpoques de canvi. Aquesta
festa pot convertirse en una festa primaveral comuna que en el
seu equilibri equinopcial pot facilitar la unió de totes
les persones de l'antic continent europeu i de la Mediterrània
en una mateixa empresa cosmopolita.
VA
EXISTIR SANT
JORDI?
No hi ha proves fiables, només la veneració
com a sant fa més de cent anys és un fet real, i
això si l'eficàcia del seu nom és indiscutible.
Jordi, Jorge, George, Giorgio
l'origen grec
es clar, Jordi deriva de georgós que significa agricultor,
especialment jardiner o viticultor.
El seu nom està format per dues parts, Gea,
la terra, -"la engendradora, segons Plató"- i
"ergon" que designa el treball en general i especialment
el de la terra. Sant Jordi es doncs agricultor en un doble sentit.
La paraula semítica "gir" te el
mateix sentit agrícola en el grec: indica el llim de la
terra.
El fang d'on el creador va formar Adam, el vermell,
pel color de la seva sang, portadora d'òxids ferrosos del
fang de la terra. D'aquí que d' Adam deriva "Adamh",
que en llegües semítiques es la terra, la sang de
la qual destila el viticultor. El nom de Sant Jordi descriu una
evident funció civilitzadora.
NOMÈS
SANT JORDI
MATA DRACS?
Molts altres Sants també ho fan, alguns antics
herois mitològics també. No sempre maten dracs.
Mès exactament els dominen. Perquè la seva mort
es un símbol del control sobre les forces diverses de la
natura.
Per això el combat no és exclusiu del
homes moltes dones s'hi afegeixen a aquest excitant deport, amb
mètodes més sutils. Per exemple Santa Marta, germana
de Lázaro i Maria Magdalena arribats conjuntament amb Josep
d'Arimatea a les francas terres de provença. Expliquen
que un dia va aparèixer al voltant del riu Rodona, a prop
d'Arlès, un drac braman, meitat vestia, meitat peix. El
poble va recórrer a Marta, que desprès de sotmetre
el monstre, el va lligar amb el seu cinturó, i el va conduir
a Arlès on els seus ciutadans van acabar amb ell.
Perquè es celebra el dia 23 d'abril ?
La veneració per Sant Jordi es va certificar
ja per Teodosi l'any 530. Tot Síria venera el gran màrtir.
Orient sencer el venerava i en el mateix dia de primavera.
No només l liturgia oriental va escollir,
la data del 23 d'abril. Accidental la va emular.
En aquestes dades ja es celebraven els antics rituals
de la mort del drac. Textos hetites, un poble indoeuropeu del
segle XIV a. C. que ocupaba l'actual Turquia narren el combat
entre el Deu de la Tempestat i el drac, es l'origen de l'antic
festival de la terra, d'origen babilònic, assimilat a tots
els festivals de primavera que reviuen el triomf de la vida sobre
la mort. Presents a tota la terra, sobreviuen a Europa en forma
de festes de dracs.
SANT
JORDI I
ELS
ÀRABS
Sant Jordi es venerat pels musulmans com El Khdr"
o "Khudir" en àrab ·el Vert" el consideren
un profeta, però fora de la linia oficial.
Diuen que va veure de la font de la vida i es va
convertir en immortal, el seu color verd el va adquirir al banyar-se
en aquelles actives aigües. Però tots afirmen que
el sum sacerdot hebreu Pinjás. Fill de Eleazar, fill d'Aron,
l'anima del qual havia passat per Elies i d'espès per Sant
Jordi, nom cristià del cavaller verd. Jordi es l'agricultor,
és el misterios "home verd" ple de fecunda vida
divina. Sant Jordi és mal vist per l'ortodòxia àrab
viu al cor dels Sufis i en l'ànima del poble. En el Sudà
avui encara la cofradia dels Verds busca en les seves elíptiques
dances la immortalitat.
SANT JORDI
NEGRE?
El poble d'Àfrica negra conserven des de temps
remots la narració de combatre contra el drac, "En
el riu Llunange (Níger) vivia el monstruós drac
Usiququmadevu. Untombinde, la filla del cap de la tribu va anar
a banyar-se un dia amb les seves amigues. El monstre els hi va
robar les robes. Les joves li van demanar que els hi tornés
i així ho va fer. Però Utombinde no va voler suplicar
i el drac la va devorar. Llavors el seu pare va enviar els guerrer
a rescatar-la però van ser devorats per la bestia que es
dirigia a tota presa al poblat devorant a animals i persones.
Només un home va aconseguir escapar. Am l'ajuda d'un elefant
i uns lleopards va atacar al drac i el va matar. De la seva boca
van sortir persones i animals. L'ultima va ser l'orgullosa Utombinde".
Aquest popular mite Àfrica es conegut en gran part del
continent, des de els pigmeus del Zaire als Zulues de Sudàfrica.
SANT
JORDI I
ELS TEMPLERS
Un antic i curiós manuscrit de la Biblioteca
Nacional de Madrid afirma que els germans Galcerà i Hug
de Pinós van prendre part en la primera croada i van participar
a la primera croada i conquesta de Jerusalem. Van entrar a la
ciutat santa per la porta de Sant Esteva o dels lleons. I Hug
es va quedar amb el propòsit de fundar el temple.
Diu el manuscrit "El primer maestre va ser Hug
que va deixar el seu cognom de Pinós per el de la seva
patria. Es va anomenar de Bagà i amb llatí "Baganis"
i va donar al temple la creu platejada de l'heràldica catalana:
La creu roja del patró de Palestina dins de l'àmbit
dels templers revela un insòlit secret.
PERQUE ES
REGALEN
ROSES EL
DIA
DE SANT
JORDI?
Les roses són símbol de l'antic festeig
que Catalunya ha mantingut, En el dia de sant Jordi es repartien
flors i llaminadures a les senyores que assistien al Palau de
la Generalitat. Aquesta costum es certifica l'any 1613. La crónica
la descriu com la florida retòrica de l'època. "Ab
gran solemnitat i regosijo (sic) de suavíssima i regalada
música i cantòria de dos cors i orgue, i amb gran
abundància de ramellets de fresques roses
Quan la Generalitat va ser dissolta, la fira de les
roses va sortir als carrers del voltant i més tard va conquerir
tot Catalunya. Era la primavera, fira del enamorats, perquè
la costum exigia que els homes regalessin una flor a les seves
companyies.
|