literatura i mitjans de transport
transports aeris
avions
corpus literari
obres en català
obres en català
 

pàmies, sergi

Dades biogràfiques
Sergi Pàmies va néixer a París el 26 de gener del 1960. Fill de l'escriptora Teresa Pàmies i de Gregorio López Raimundo, dirigents comunistes, exiliats a França. Igual com els altres tres fills de la parella, el petit, Sergi, va rebre una educació humanista, laica, en què l'ètica, la disciplina i el respecte als altres eren considerats valors sagrats.

Fins als onze anys va viure a Gennevilliers, ciutat de la perifèria parisenca.
Va arribar a Barcelona el 1971 i va anar quatre cursos a l'escola Isabel de Villena. Les lectures que feia en aquella època eren els diaris «Dicen» i «El Mundo Deportivo», revistes com l'«As-color» o la «Revista Barcelonista», i novel.les com ara Robinson Crusoe o El Gran Maulnès. A casa, d'adolescent va llegir llibres de poesia en català, de Joan Salvat-Papasseit, de Joan Vinyoli i d'altres, que van inspirar-lo també a escriure'n.

En tornar de fer el soldat, va treballar de comptable en una empresa de mobles. Aviat va començar a escriure contes i, el 1985, en va portar uns quants a l'editor Jaume Vallcorba, de Quaderns Crema, que els va publicar l'any següent sota el títol del primer conte del recull, T'hauria de caure la cara de vergonya. Un any després va publicar el segon recull, Infecció, a la mateixa editorial, que acull fins a l'actualitat tota la seva producció narrativa.

Després de la publicació d'aquests dos reculls de contes, Sergi Pàmies va alternar l'escriptura de la seva primera novel·la, La primera pedra, (1990) --que va obtenir el premi Ícaro, atorgat pel «Diario 16»-- amb la col·laboració en diferents mitjans de comunicació: articles de literatura periodística en el cas de les publicacions escrites i guions i intervencions de tipus paròdic i humorístic en el cas de la ràdio i la televisió. Amb Quim Monzó és autor de la radionovel·la Sang bruta, emesa per Catalunya Ràdio l'any 1990. El 1992 va publicar la novel·la L´instint, que va ser guardonada, per votació dels lectors, amb el premi Prudenci Bertrana, com la millor novel·la catalana publicada durant l'any anterior. Amb aquesta novel·la també va arribar el reconeixement de la crítica per l'escriptor que havia refermat una constant d'estil propi. La traducció francesa d'aquesta novel·la va ser finalista del premi Laure Bataillon 1992, al millor llibre estranger.

El desembre del 1994 va ser nomenat Escriptor del Mes de la Institució de les Lletres Catalanes i va participar en un seguit d'activitats per promocionar la seva obra.

El 1996 va publicar la novel·la Sentimental, en la qual introdueix amb més intensitat que no en els altres llibres reflexions sobre temes clàssics, com ara l'amistat, l'amor, la mort. Parla, a través dels seus personatges, d'uns temes sobre els quals ha dit: "No vull deixar de reflexionar sobre allò que, en el fons, em mou. Enamorar-se, tenir amics i tenir pànic de morir-se són algunes de les coses importants que sento cada dia i que m'afecten." L'any següent va publicar el recull de relats titulat irònicament La gran novel·la sobre Barcelona, que va ser guardonat amb el premi de la Crítica Serra d'Or, 1998.

L'any 2000 va publicar un recull de nou narracions L'últim llibre de Sergi Pàmies, on combina relats concisos i poètics amb un que és una novel·la breu.

(De http://www.escriptors.com/autors/pamiess/index.html )

 

Obra

"Cap d'any" de T'hauria de caure la cara de vergonya

 

Fragments

 

No s'acabava de creure que la merda dels avions es desintegrés per l'espai. Més aviat imaginava la indignació d'un granger de Kentucky rebent, al bell mig de la calba, l'excrement provinent d'un Boeing de l'Air France
Va imaginar un vianant -comptable txec- que dissimulava amb prou feines una taca enorme i pudenta a la màniga de l'abric. Tornant a casa, li diria a la dona:
-Se m'han cagat a sobre.
-¿Qui? -preguntaria ella.
-No ho sé. Del cel. Una cosa molt estranya.
Va aixecar-se i va anar cap als serveis. L'hostessa va somriure. Feia estona que havia finalitzat l'espectacle de les instruccions pràctiques per cas d'emergència. Cas d'emergència era el subtil eufemisme emprat per anomenar les catàstrofes, situacions de terror o imprudències temeràries per part del comandant. Les instruccions recomanaven l'ús d'una màscara d'oxigen i d'uns sostenidors salvavides inflables que, arribada l'hora del desastre, justificarien la normativa i poca cosa més.
Va preguntar on eren i l'hostessa va respondre que sobrevolaven Suïssa. Va entrar. Sentia una bola mòbil ballant-li a l'intestí. Va baixar-se els pantalons i va asseure's. La tifa va caure com un obús. Va travessar un espès feix de núvols i va observar -com un saltador de vol lliure- el dibuix d'una serralada, la taca grisosa d'un llac i l'escama d'asfalt d'un cuc seguint el riu. Més endavant: les teulades d'un poble, l'església, un pàrking, el sostre d'un Peugeot amb una parella grapejant-s'hi, i paf. Fi del trajecte.
Va estirar la cadena i, després de rentar-se les mans, va sortir. Les hostesses preparaven copes de xampany. La rossa va explicar-li el costum de la companyia de convidar els passatgers els vols de cap d'any. Deferències de l'Air France.
Va tornar al seient intentant esbrinar quina de les hostesses era la més assequible. Trempava.
Compartia seient amb una dona gran, obesa i educada que tot just envolar-se va confessar-li en veu baixa que mai no havia sentit por de viatjar en avió.
-Si Déu vol que ens estimbem, poca cosa podem fer-hi- havia dit.
Ell havia acceptat l'argument amb educada discreció, classificant-lo mentalment de "pessimisme resignat". Li agradava etiquetar les actituds i els comentaris de la gent que l'envoltava, més per un afany de distreure's que per cap altra raó. Amb el temps, havia adquirit una sorprenent habilitat per copsar la intenció d'una conversa i definir-la amb dues o tres paraules.
La dona gran, obesa i educada anava a visitar un fill dentista, separat i pare de tres criatures. La seva esposa, anglesa i desvergonyida, l'havia abandonat per fugir a Colòmbia amb un pianista xilè. Ell, mentint, compartia la indignació i els "no hi ha dret" de la senyora, i afegia algun comentari que feia palès el seu odi envers esposes angleses i desvergonyides que abandonaven fills dentistes.

Documents
 
Enllaços

http://www.escriptors.com/autors/pamiess/index.html

Web de l'AELC (Associació d'escriptors en Llengua catalana), en el seu apartat d'AUTORS. S'hi poden trobar els següents continguts: Biografia. Publicacions. Comentaris Obra. Guies de Lectura...

 

http://www.xtec.es/~jducros/clcatpamiess.html

 

LITERATURA I TRANSPORT AERI
corpus literari