Roald Dahl va néixer a
Cardiff (Gal·les), l'any 1916, en el si d'una família
noruega. El seu pare va morir quan ell tenia tres anys i la
seva mare, una dona de caràcter fort i inflexible,
va preferir quedar-se a Gran Bretanya abans que tornar al
seu país d'origen. D'aquesta manera podria complir
un dels grans somnis del seu difunt espòs: educar els
seus fills a escoles angleses.
Així fou com a l'edat
de vuit anys Roald Dahl va començar una llarga carrera
als internats anglesos, caracteritzada per una terrible disciplina
i els cops de vara. Aleshores, res no feia pensar que es convertiria
en un gran escriptor. Quan tenia dotze anys, el seu mestre
d'anglès (que també era el de boxa) va escriure
a les notes de Dahl: "Redacció d'anglès:
veure l'observació sobre boxa. Aplicar a la redacció
les mateixes observacions. Boxa: massa lent i feixuc. Dóna
els cops fora de temps i es veuen a venir fàcilment"
(Dahl, 1989).
Però, sortosament, cada
dissabte des dels deu anys fins als tretze, Dahl i els seus
companys de l'internat rebien la visita de la senyora O'Connor.
Segurament, els seus mestres l'havien contractada com a una
simple cangur perquè vigilés els nens mentre
ells s'esplaiaven al pub. Però "era no
res menys que una gran mestra, i molt dotada i plena de saviesa
i d'amor per la literatura anglesa", que va convertir
Dahl en un àvid lector.
Als tretze anys Dahl va ingressar
a Repton School, a Derbyshire, on també va viure
la crueltat dels mestres i els alumnes de cursos superiors.
Quan va acabar el col·legi l'any 1934, tot i l'oferiment
de la seva mare, va rebutjar anar a la universitat i va agafar
una feina a l'Equip Oriental de la Companyia petrolera Shell.
Tres anys després, el van destinar a Dar es Salaam
(Tanzània) i, mentre era allà, va esclatar la
Segona Guerra Mundial. Dahl va participar en el conflicte
bèl·lic com a pilot de la RAF i en una de les
seves incursions aèries es va estavellar. Les seves
lesions el van apartar del servei actiu i va ser enviat a
l'ambaixada britànica de Washington com assessor militar.
Allà va rebre la visita de l'escriptor C. S. Forester,
que volia escriure sobre les seves experiències com
a pilot. En Dahl no va saber expressar-se de paraula i va
comprometre's a redactar uns apunts, que es van publicar íntegrament
sota el títol Un tall de pastís. Aquest
va ser l'inici de la seva carrera literària. Aquella
mateixa època va escriure el seu primer conte per a
nens, The Gremlins, que Walt Disney va comprar per
realitzar una pel·lícula que mai no es va fer.
Dahl va començar una nova
etapa de la seva vida, marcada per l'èxit professional
i les desgràcies personals. Arran de l'afecció
d'Eleanor Roosevelt pels seus relats, Dahl es va convertir
en un hoste habitual de la Casa Blanca. El 1953 es va casar
amb una coneguda actriu de Hollywood, Patricia Neal, amb qui
va tenir cinc fills i de qui es va divorciar als anys setanta.
A la dècada dels seixanta, inaugurada amb el premi
Edgar Allan Poe per la seva col·lecció
de relats per a adults Kiss Kiss, el seu fill Theo
va ser atropellat i va patir greus lesions cerebrals; dos
anys després, la seva filla Olívia va morir
de xarampió; i, el 1965, la seva esposa va patir una
sèrie d'atacs que la van conduir temporalment a una
vida vegetativa.
"... Tot i no haver estudiat
medicina sentia un extraordinari interès per aquesta
disciplina. Creia fermament que qualsevol malaltia podia ser
guarida aplicant el tractament adequat. Quan el seu fill sofrí
greus ferides al cap com a conseqüència d'un accident
de cotxe, reuní un equip de metges i enginyers per
tal que treballessin en la invenció d'una vàlvula
-vàlvula patentada més tard amb el nom de Vàlvula
Dahl- que ubicada al cap dels nens hidrocefàlics serveix
per drenar l'excés de líquid, i que fou immediatament
aplicada a nivell mundial. I de nou, quan la Pat patí
un fulminant atac d'aplopectia, ell instituí el seu
propi mètode de rehabilitació de parla amb tan
bona fortuna que aviat aquest mètode fou reconegut
i acceptat per la professió mèdica per a la
rehabilitació de pacients aqueixats per aquesta greu
i llarga malatia...".
Mayer, Peter. "Un tribut".
La literatura infantil que Roald
Dahl va començar a escriure en aquests anys, com En
James i el préssec gegant (1961), Charlie i
la fàbrica de xocolata (1964) o El fantàstic
senyor Guillot (1970), té l'origen en les històries
que cada nit explicava als seus fills. Es pot dir que la seva
producció literària és, d'una forma o
d'una altra, un reflex de la seva vida.
"...L'obra de tot autor
es configura a partir de dos elements fonamentals sobre els
quals s'aplica el seu talent creatiu i la seva imaginació:
les seves lectures d'altres llibres i la seva pròpia
experiència vital. En el cas de Roald Dahl, el rastre
de la seva vida es transparenta de forma visible i molt variada
en els seus llibres. No només en aquells de caràcter
estrictament biogràfic sinó també en
els de ficció; inclús en els relats de naturalesa
més fantàstica és possible descobrir
detalls que remeten a les seves afeccions, experiències
o a la seva manera de ser i veure el món. És
un autor que es vessa a la seva obra...".
Gutiérrez del Valle, Diego: "Roald Dahl: una apuesta
por los niños" a Peonza, 1995, Núm.
32, pàgs 6-17.
Els protagonistes dels seus primers
relats, excepte en El Dedo mágico (1966), sempre
són nens. Amb freqüència es tracta de nens
orfes i maltractats per adults, especialment per les dones,
que, en aquest cas, són "criatures imprevisibles,
indignes de confiança i inestables" (Tessa Dahl,
1988). Això va fer que en més d'una ocasió
titllessin Dahl de misogin. En canvi, si analitzem el total
de la seva obra, ens adonem que l'autor no tenia res contra
les dones. Si l'escriptor castiga terriblement alguns personatges
femenins (altres vegades els dota de gran tendresa, intel·ligència...),
no és per la naturalesa del seu sexe, sinó per
la seva condició humana i d'adult. I recordem que per
Dahl un personatge no podia ser només dolent, havia
de ser molt i molt dolent.
"Quan escrius un llibre
amb gent de debò i no amb animals, no pot ser gent
normal i corrent perquè no interessarà els lectors.
Tot escriptor ha d'utilitzar personatges que tinguin quelcom
d'interessant i això és encara més important
en els llibres infantils. Crec que l'única manera de
fer uns personatges realment interessants per als infants
és exagerar les seves qualitats, tant les bones com
les dolentes. Així, si una persona és desagradable,
dolenta o cruel, la fas molt desagradable, molt dolenta i
molt cruel. Si és lletja, la fas terriblement lletja...
" (Roald Dahl, 1988).
Al pròleg de Les Històries
imprevistes de Roald Dalh, una recopilació de les
millors històries de fantasmes del món, l'autor
precisament fa una exaltació de la literatura infantil
i juvenil i de les dones com autores d'aquest gènere.
"...No tinc cap dubte
quant a la posició superior de la dona en una de les
facetes més importants de tota la literatura de creació:
parlo, naturalment, dels llibres per a infants. Ja pot protestar
vostè tot el que vulgui en llegir aquesta afirmació,
i que consti que no la faig perquè de tant en tant
jo també escrigui llibres per a infants, sinó
perquè considero realment que aquesta és una
de les facetes més importants de la literatura de creació.
Totes les altres formes de literatura creativa pretenen divertir
i entretenir els adults. Els llibres per a infants també
poden entretenir i divertir, però aspiren a quelcom
més: inculcar en el nen l'hàbit de la lectura,
ensenyar-li a saber fer-li veure que hi ha altres maneres
millors de passar el temps que mirant la televisió
(...). Quan es tracta d'escriure literatura clàssica
infantil, les dones passen la mà per la cara als homes.
Si són bones quan es tracta d'escriure novel·la,
encara ho són més quan s'han d'escriure històries
de misteri, però allà on són més
bones és en els llibres per a infants...".
Dahl, Roald: Les Històries imprevistes de Roald
Dahl. Barcelona: Laertes: Els Llibres de Glauco, 1988
(L'Arcà; 37), pàgs. 14-15.
Respecte la suposada misogínia
de Dahl, la seva filla Tessa diu que el seu pare "potser
va confondre els pobres d'esperit i els va fer creure que
odiava les dones". Però ella assegura que les
estimava, que les adorava. Havia estat envoltat de germanes
i filles amb qui mantenia una relació excel·lent.
El vincle amb la seva mare, amb
qui havia viscut fins als 38 anys, també era molt estret
i, tot i que les mares mai havien tingut un paper rellevant
a les seves històries, finalment la va immortalitzar
convertint-la en l'àvia de Les Bruixes (1983).
En canvi, Dahl, que va patir l'absència paterna des
que tenia tres anys, sí que mostra una relació
molt especial entre un pare i el seu fill a Danny, el campió
del món (1975).
"... A Danny, el campió
del món, va escriure passatges meravellosos i commovedors
sobre una relació molt íntima entre pare i fill.
Sens dubte, era la relació que va enyorar sempre amb
el fill del qual havia estat privat cruelment, ja que el meu
germà fou mutilat tràgicament quan era un nen...".
Dahl, Tessa, "Mi padre, Roald" a El País,
12 de juny de 1988.
La seva infantesa i joventut
queden reflectides als seus llibres autobiogràfics:
El Nen: contes d'infància (1984) i Volando
solo (1985). Però també s'entreveuen algunes
de les males experiències que va viure mentre estudiava
a Danny, el campió del món o Matilda
(1988).
"...El record que va
guardar durant tota la seva vida d'aquesta etapa fou molt
negatiu i va quedar reflectit en les escoles i mestres que
apareixen en els seus llibres: l'odiós Capità
Lancaster de Danny, el campió del món o la temible
Directora Trunchbull de Matilda. No obstant, i com un raig
de sol enmig d'una tempesta, en el seu record apareix la figura
d'una mestra, mistress O'Connor, que s'ocupa de l'alumnat
de l'escola els dissabtes pel matí. Amb ella va recórrer
la història de la literatura anglesa i d'ella, de les
seves lectures i xerrades, va rebre una passió insaciable
pels llibres. Qui sap si Miss Honey, la mestra de Matilda,
no és un reflex d'aquella mestra dels seus deu anys...".
Gutiérrez del Valle, Diego: "Roald Dahl: una apuesta
por los niños" a Peonza, 1995, Núm.
32, pàgs 6-17.
La dècada dels vuitanta
va significar el començament de la col·laboració
professional de Roald Dahl i Quentin Blake. Des d'El Cocodril
enorme (1978), Blake va il·lustrar quasi tots els
llibres de Dahl, creant una gran complicitat entre el text
i la il·lustració.
Amb el pas del temps, les seves
històries per a adults es van tornar menys macabres
i més eròtiques i, alhora, els seus llibres
per a infants van esdevenir més compassius i solidaris
amb les nenes (Tessa Dahl, 1988). L'any 1982, va escriure
El Gran Amic Gegant, que per fi té com a protagonista
una nena: la Sofia, un personatge creat a partir de la filla
de Tessa. Aquesta, però, no creu que Dahl estigués
manifestant el seu "sentiment d'avi", "ja que,
altrament, no ens hauríem trobat amb els horribles
Twits (Els Culdolla) ni hauríem vist com en
Jordi destrossava totalment la seva revulsiva àvia
amb la seva meravellosa medicina".
L'any 1981 Dahl havia obtingut
el Gran Prix d'Humeur Noir per Switch Bitch (El Gran cambiazo)
i el 1983, quan es va casar amb Felicity Crosland, va publicar
Les Bruixes, premiat amb el Witbread Literary Aword. Segons
la seva filla Tessa, "quan va escriure a Les Bruixes
no importa qui ets o quin aspecte tens mentre hi hagi algú
que t'estimi, era un escriptor diferent.
El meu pare estava enamorat.
Tot va canviar quan es va casar amb la meva madrastra a començaments
dels vuitanta. El va obsequiar amb tant d'afecte i li va oferir
tanta devoció, que el seu cor va esclatar en un cant...
És a ella a qui li hem d'agrair Matilda. Matilda és
fantàstica. És el millor del Roald Dahl íntim".
En Roald Dahl va morir el 23
de novembre de 1990. La seva dona Felicity va crear la Roald
Dahl Foundation, que es dedica a ajudar afectats de leucèmia
i malalties neurològiques. L'any 1994 Jeremy Treglown
va publicar una biografia no autoritzada de Roald Dahl (Roald
Dahl: A Biography), que no va comptar amb la col·laboració
ni de Felicity ni de la seva filla Ophelia, que preparava
la biografia.
|