literatura i mitjans de transport
transports terrestres
per carretera
corpus literari
obres en català

palau i fabre, josep

Dades biogràfiques

Obra

L'Alfa Romeo i Julieta

Fragments

(Enmig de l'escena un Alfa Romeo cromat, nou de trinca, descapotable i descapotat. Al fons, un paisatge d'arbres arrenglerats, gairebé homogeni, que anirà passant amb més o menys rapidesa segons el sentit i les necessitats del text. En alçar-se la cortina, s' escolta encara el soroll del frenar del cotxe, com si acabés d'aparcar. En RAMON, que condueix l' Alfa Romeo, fa sonar el clàxon amb una certa estridència. Passen breus segons. En RAMON torna a fer sonar el clàxon amb més insistència que abans. Al cap d'un moment, per la banda posterior del cotxe apareix, habillada amb vestit sastre escarlata i corrent, JULIETA.)

JULIETA: Ja vinc, ja vinc! (En veure el cotxe.) Oh, què és això? Quina sorpresa! Un cotxe nou. Et mereixes un petó.. (JULIETA besa RAMON, que obre la portella oposada a la del seu costat, per deixar-la entrar.) Espera't un moment, deixa-me'l mirar bé. (JULIETA va donant una volta completa entorn del cotxe entre exclamacions i comentaris.) Si és un Alfa Romeo! Un Alfa Romeo! Quina línia que té, més esvelta! Ja es veu que t'agraden les línies esveltes, a tu. Vist per davant, encara fa més efecte. Fins i tot fa una mica de por. A veure, encén els fars. Ja sé que no poden fer la mateixa impressió que faran de nit, però vull imaginar-me el cotxe fendint les tenebres. (RAMON encén els fars del cotxe.) Oh, quins fars, quina llum que donen! Sembla que m'estiguin mirant. (Es treu l'americana i se la penja al braç.) Aquests fars m'han deixat tota nua. Ara sí que em sento despullada del tot. Ai, Romeo, vull dir Ramon, quina il·lusió que em fa! D'això sí que se'n diu donar-me una sorpresa! (JULIETA evoluciona, com un maniquí d'alta costura que exhibís el seu vestit, davant dels fars encesos.) Què te'n sembla? Em cenyeixen bé la cintura, aquests llums? ¿I els plecs del vestit, me'ls marquen com cal? ¿No està pas massa calent el motor ? Tinc ganes de recolzar- m'hi, saps? M'hauràs de fer moltes fotos amb l'Alfa Romeo. No dus la màquina, avui? Quina llàstima! Avui que m'he mudat. Semblava que ho pressentís. Encara no m'has dit res del meu vestit. Sort que els fars del cotxe me l'han elogiat per totes bandes. Ves- tit nou i cotxe nou. M'hauràs de fer una foto recolzada així. (JULIETA adopta una posa recolzant-se en el cotxe.) l una altra recolzada sobre el parafang. Unes quantes d'asseguda sobre el motor. (S'hi asseu.) Ai, que tebió que està, que calentonet. Ara fóra el moment propici. És una veritable llàstima que no hagis portat la màquina de fotografiar. ¿l si anessis a comprar-ne una? Deu ser una mica lluny , és clar; per aquests encontorns no trobarem cap tenda on en venguin.
Què et sembla? ¿Lliga bé el color del vestit que m'he posat amb el color del cotxe? Oi que sí? Però què creus, ¿que lliga més per afinitat o per contrast? Em sembla que si l'hagués escollit expressament no hauria pogut triar millor. Ni que l'hagués encarregat. Fixa't quina bona parella que fem! ¿Te n'adones, Ramon? És una delícia, una veritable delícia. (JULIETA es va refregant pel cotxe com una gata, posant un braç al seu damunt per comparar l'efecte dels colors, deixant-hi l'americana i mirant-s'ho de lluny, com un pintor mira la tela.) Quina pensada més bona que has tingut, Ramon. Amb sorpreses així no hi pot haver qui et guanyi. Deixa'm seure primer sobre el capó, abans de seure al teu costat. (Seu sobre el capó i posa una cama sobre l'altra.) Quin cotxe més acollidor! Tant el musell com la gropa són els d'un animal domèstic i ben ensinistrat. Deien que el cavall és l'amic de l'home, però l'Alfa Romeo el supera. ¿Quants cavalls té aquest cotxe? No cal que m'ho diguis. Tots els cavalls imaginables, tot un estable ple de cavalls, tots els que un bon genet desitjaria cavalcar, en un de sol.

LITERATURA I TRANSPORT TERRESTRE
corpus literari