Des del Departament
fa uns anys ens van fer arribar a les escoles un conjunt de llibres
i vídeos per tal de treballar els audiovisuals a l'aula.
El llibre "Aprendre
a mirar. Les primeres passes. Els audiovisuals a lEducació
Infantil" té un seguit d'activitats molt detallades
i graduades, adequades per Educació Infantil i Cicle Inicial.
El llibre presenta
un seguit dactivitats que sestructuren en funció
de treballar tres habilitats fonamentals:
Aprendre a mirar.
Aguditzar la capacitat dobservació dels alumnes despertant
la seva capacitat visual per copsar el món que els envolta amb
uns altres ulls.
Aprendre a escoltar. Despertar la capacitat auditiva dels alumnes descobrint
els sons que els envolten, aprenent a escoltar i finalment, relacionant
imatges i sons.
Imatge i realitat. Potenciar la diferenciació entre aquests dos
conceptes per tal de desmitificar, des de ben aviat, el valor de les
imatges com a document assimilable a la realitat.
El llibre "Projecte
televisió: De casa a lescola. Família i televisió"
presenta un seguit d'activitats sobre el món de la TV.
Aquest primer volum
"Família i Televisió" proposa lobservació
de lesdiferències entre realitat i ficció, de manera que
els alumnes descobreixin fins a quin punt els models familiars que ens
mostra la televisió influeixen sobre la modificació dels
hàbits i de les conductes familiars.
El material sestructura en els capítols següents:
La televisió a casa: Reflexionem sobre l´ús que
fa la família de la televisió. A quines hores la veuen?
Quantes hores hi dediquen? Com la miren?
Nosaltres i la televisió: Quin tractament fa la televisió
de la família? Com shi reflecteixen les relacions i els
rols familiars?
Televisió i hàbits: Els missatges televisius condicionen
els nostres hàbits de consum? Comprem allò que sanuncia?
Activitats globals: : Radiografia dun espai televisiu. Els fons
documental sobre la televisió. Com organitzar el material visual
i escrit que utilitzem per treballar.
En cada capítol trobareu diferents activitats que consten duna
guia didàctica per als mestres i de les fitxes de treball per
als alumnes.
Proposem que abans de començar el projecte es demani la col·laboració
de les famílies.
El llibre "El
vídeo: Estratègies i recursos didàctics" presenta
moltes activitats sobre vídeo per Ed. Infantil i Primària.
Es proposen un bon
nombre dactivitats per tal de conèixer el llenguatge del
vídeo i les seves aplicacions didàctiques. Els capítols
desenvolupen els temes següents:
Conveniència de la integració del vídeo
en el projecte curricular del centre.
Activitats sobre laprenentatge del vídeo com a mitjà:
recull dexercicis pràctics per aprendre el llenguatge audiovisual.
Orientacions i passos tècnics per a la producció
dun vídeograma: exercicis pràctics per a realitzar en cada
moment del procés de producció(abans del rodatge, durant
el rodatge, en el moment de ledició).
Activitats sobre el vídeo com a mitjà dexpressió:
consells i recursos per realitzar entrevistes, debats, reportatges,
anuncis, vídeoclips, vídeoanimació, etc.).
Altres usos didàctics i dorganització del
vídeo com a mitjà: consells, idees i recursos per emprar
el vídeo com a font documental i com a eina dobservació.
Com organitzar una vídeoteca, etc.
Infrastructura, materials, connexions: consells pràctics
de tipus tècnic.
El llibre "La
màgia de les imatges en moviment.Trucs i animació"
parla d'animacions i trucatges fàcils de fer.
En aquest llibre
podeu trobar un ventall de propostes pràctiques per treballar
els diferents temes relacionats amb els principis del cinema danimació
i els tructatges més habituals. Trobareu un seguit de fitxes
de treball que podreu adaptar les vostres necessitats, seleccionant
les fitxes que més us convinguin, utilitzant els fitxes com a
base per a lelaboració dun crèdit variable
daudiovisuals, un crèdit exclusiu de trucatges, elaborant
un crèdit danimació sense càmera fent un
recorregut per la història de lanimació, etc.
El llibre "Projecte
televisió: De casa a lescola. Com ho resolem?"
intenta fer servir la TV en la resolució de conflictes, per exemple.
Com ho resolem?
és la segona part del material didàctic Projecte televisió:
de casa a l'escola. Si a la primera part, titulada Família i
televisió, proposàvem l'observació de la imatge
que la televisió ofereix de la vida familiar i de la manera que
els missatges televisius poden influir en la modificació dels
nostres hàbits de vida, en aquest volum proposem que l'escola
i les famílies reflexionin entorn de la manera en què
els diferents programes televisius ens acostumen a solucionar els conflictes
sense que en siguem gaire conscients.
Recordem que el material Projecte televisió: de casa a l'escola
té com a objectiu fonamental impulsar el treball conjunt família-escola,
de manera que les activitats que es fan des de l'escola siguin també
útils per a ser fetes a casa, per tal que l'acte de veure la
televisió deixi de ser passiu i potenciï la interacció
entre els membres de la família.
Si no els teniu a
l'escola es poden descarregar
en format pdf.
|