Formats d'imatge
Hi ha dos tipus de
representacions gràfiques digitals (de fet, dues formes d'emmagatzemar
la informació que conté una imatge digital) que convé
distingir de forma bàsica d'acord amb la seva naturalesa i les
utilitats específiques: les imatges de mapa de bits (bitmap) i
les imatges vectorials. Les imatges de mapa de bits consisteixen i estan
condicionades per una retícula o matriu de punts sobre la qual
es disposen una sèrie de bits d'informació que representen
píxels. Els bits d'informació determinaran el color i la
posició de cadascun dels píxels i el conjunt de tots ells
formaran les imatges de mapa de bits.
La matriu de punts en files i columnes de gran resolució que configura tota imatge de mapa de bits facilita la sensació d'imatge real, i, per tant, la sensació d'imatge fotogràfica. De fet, tota imatge fotogràfica digital consisteix en un arxiu codificat amb un determinat format gràfic de mapa de bits. Per contra, les imatges vectorials es componen d'objectes gràfics independents, creats a partir d'operacions matemàtiques que realitza l'ordinador. Els objectes que componen una imatge vectorial són línies definides per vectors, i cadascun d'aquests vectors es compon d'un punt inicial i d'un punt final, també coneguts com a punts de control. Els objectes que componen una imatge vectorial també són anomenats objectes Bézier. Els objectes Bézier són segments de línia connectats per nodes. Els segments de línia poden ser rectes o corbs, i qui determina aquest factor són els manegadors. Els manegadors parteixen dels nodes i són dos, i s'utilitzen per a indicar el grau de curvatura i la direcció d'un segment. Els objectes que componen una imatge vectorial presenten les seves pròpies característiques, de manera que podem tenir objectes gràfics amb colors, dimensions i formes determinats en què variant una d'aquestes característiques modifiquem l'objecte sencer. Així, en augmentar una imatge vectorial no distribuïm una sèrie de píxels (cosa que sí que passaria en una imatge de mapa de bits), ni n'augmentem el nombre per superfície, sinó que tan sols modifiquem la fórmula matemàtica que calcula l'objecte vectorial. Podem ampliar-la tant com vulguem, la seva qualitat no se'n veurà afectada: sempre serà màxima. Els objectes vectorials no depenen de la resolució, per la qual cosa el seu pes d'emmagatzematge és, en general, molt inferior al que pot tenir una imatge de mapa de bits. Alguns dels principals tipus d'imatge són: TIFF (Tagges
Image File Format). Creat per la companyia Aldus, tot i que
actualment pertany a Adobe. És un format de compressió
per àrees que permet guardar les imatges amb la màxima
qualitat, a més d'especificar paràmetres propis per a
la impressió. És un dels formats que més espai
ocupen, però també el millor format per a ser imprès.
|