Algunes creences del professorat sobre la integracció de l'alumnat a l'aula ordinària
Les creences dels docents segons Villar ( 1997) vénen donades per l'edat, les experiències prèvies i les oportunitats pràctiques que troben en els centres escolars on treballen. Alguns investigadors del pensament del professorat com Nisbett i Ross (1980) han expressat que en molts casos les espectatives del professor vers l'alumne acaben per afectar el rendiment d'aquest a l'aula, i segons Solà (1999) el pensament del professorat està format i fonamentat per creences. Aquestes creences poden partir del coneixement, per tant són objectives, però no tota creença implica saber. Tenir una determinada creença suposa que tot allò en què es creu és un fet i moltes vegades resulta una explicació senzilla d'un conjunt abstracte de circumstàncies que resulten difícils d'analitzar degut a la seva complexitat. A l'actualitat, l'escola inclusiva és un fet, però quines són les creences del professorat vers la integració de l'alumnat amb algun tipus de deficiència a l'aula ordinària?. Molts estudiosos del tema consideren que l'opció integradora és la més beneficiosa, però també resulta lògic pensar que el professor de l'aula ordinària se senti poc preparat i es pregunti si l'esforç afegit que suposa fer classe a aquests alumnes realment val la pena o seria millor que estiguessin escolaritzats en un centre especial. Segons la investigació realitzada per Illán i Álvarez sobre l'atenció a la diversitat en la Secundària Obligatòria, entre altres conclusions observa que els mestres de recolzament pensen que els professors tenen tendència a veure els alumnes amb necessitats educatives especials com elements que destorben la dinàmica de l'aula, però per altra banda també consideren el seu nivell d'integració com acceptable. Els professors creuen que els alumnes d'integració generalment tenen una actitud participativa. Per altra banda aquests alumnes socialment tenen tendència a l'aïllament i a relacionar-se únicament amb companys amb necessitats educatives especials. Els alumnes sense dificultats acostumen a tenir una actitud de respecte vers aquests alumnes, malgrat que hi ha excepcions. Concretant el tema sobre l'alumnat deficient visual a l'aula de Visual i Plàstica, aquest treball pretén que es reconsiderin determinades creences per part del professorat sobre el fet de la conveniència o no que aquest alumnat participi de manera activa en les activitats de l'aula de Plàstica.
Creences errònies i estereotips socials sobre les persones amb ceguesa o deficiència visual.
Entre les persones amb problemes visuals trobem diferents graus de visió.
La utilització de la resta visual no només no provoca el seu deteriorament sinó que aquestes persones són entrenades per aprofitar-la al màxim possible, ja que això resulta un factor molt important per a la seva autonomia personal i qualitat de vida. Aquestes persones només són rehabilitades com a persones cegues si la seva resta visual no els és de cap ajut a la seva vida diària.
|