El Còmic i les expressions del rostre

Establim la comunicació mitjançant el llenguatge verbal (oral i escrit), però també l'establim per altres mitjans. Un d'ells resulta ser el llenguatge visual. En el llenguatge visual establim: la comunicació amb imatges, la indumentària, la gesticulació del cos i l'expressió del rostre.

Foto: Flàvia Lacerda

Expressions del rostre

L'expressió del rostre humà és un canal de comunicació que fem servir de manera voluntària o no amb molta freqüència.

Els dibuixants de còmic fan servir un gran repertori d'expressions facials esquematitzades que corresponen a les ganyotes exagerades típiques dels mims.

Però, què passa quan no hem vist mai? Coneixem les expressions del rostre? Coneixem l'expressió de la pròpia cara?

L'estudi realitzat s'ha fet amb una persona de mitjana edat i un noi de primer d'ESO, ambdós amb ceguesa congènita.

La primera persona no coneixia l'expressió de la seva pròpia cara. Per tant, se li van fer amb pasta de modelatge cuita dues expressions del rostre: alegria i enuig fig.1, 2 i 3. . En realitzar el tacte de les màscares, i encara que se li expliqués, no sabia exactament a quin sentiment corresponia. Per tant, el procediment correcte potser seria tocar primer la seva pròpia cara i la d'una altra persona en diferents circumstàncies: normal, contenta, enfadada..., i comprovar si es produien els mateixos moviments dels músculs facials.

Li vaig dir: riu, riu fort i tocat la cara, mira els pòmuls, estan igual que quan tens la cara seriosa?. La resposta va ser no; això començava a funcionar. Tona a ruire molt fort, tocat els ulls, què passa?. Els ulls se'm tanquen i queden més rasgats. Igual que amb la cara seria?.No, va respondre. Ara toca'm la meva cara, correspon a les mateixes sensacions que has tingut en fer les expressions de la teva cara?.Sí. Doncs bé, ara toca les màscares i digues quina de les dues està contenta. La identificació va ser correcta. Havia entès quina era l'expressió del seu rostre. El mateix procediment vam seguir per a identificar l'enuig. Va ser tot un èxit.

Aquestes màscares també van ser presentades a un noi de primer d'ESO que havia treballat el tema a casa i a l'escola, i el resultat va ser tot un èxit, no va tenir cap dubte, i sense necessitat de previs va identificar les màscares a la primera.

Aquí tenim un clar exemple que el treball fet a l'escola i en especial a l'aula de plàstica pot ser molt important per a una persona que no hi ha vist mai. Cal dir que la persona gran, per la seva condició d'invident, sempre havia estat declarada exempta d'aquesta assignatura a l'escola.

fig.1

fig.2

fig.3

Retrobant el tema del còmic i fent una altra reflexió. Els alumnes vidents de les aules d'ESO estan molt acostumats a veure el llenguatge estereotipat del còmic, però, realment coneixen quin és aquest codi? Realment coneixen quins músculs facials es posen en funcionament per a cada una de les expressions del rostre?.

Penso que aquest podria ser un bon exercici per als alumnes de l'aula ordinària. Moltes vegades estan acostumats a reproduir formes estereotipades sense analitzar la forma que les ha produïdes.