Dibuix de lliure creació

fig.3

fig.5

fig.2

Aquestes sis imatges han estat cedides per Helena Xicola, que està realitzant una llicència d'estudis durant el curs 2006/7" Estratègies i materials didàctics per a integrar l'alumnat invident de secundària a l'aula de Plàstica".

En aquestes imatges podem veure la Berta de 16 anys com està realitzant un dibuix lliure. Ha triat com a nom La Marmolata, que són unes pistes situades als Alps italians on li agrada anar a esquiar.

La Berta té baixa visió.

En aquesta seqüència d'imatges veurem el procés de creació d'un dibuix amb material adaptat. A la primera imatge veiem el procés de treball. La làmina plàstica es posa sobre una planxa de goma que fa de base. Pressionant lleugerament amb un bolígraf o llapis, es pot fer qualsevol dibuix, obtenint-se el relleu en positiu. El resultat obtingut el trobem a la figura 2.

fig.4

Aquesta noia, que té resta visual, escriu amb tinta i no amb braille. Posteriorment, l'Helena ha fet una fotocòpia de la làmina de plàstic i ho a passat a paper microcàpsula perquè la Berta ho pogués pintar. La finalitat de passar-ho a paper microcàpsula és que, com hem vist en altres apartats, aquest paper permet fer una fotocòpia en relleu, i per tant, es poden resseguir les formes dibuixades amb el tacte. D'altra banda, la làmina plàstica no accepta la pintura i aquest paper sí, al tenir més cos i no estar plastificat

fig.6

fig.7

fig.8

fig.9

Dibuixos lliures creats per alumnes d'onze anys amb ceguesa adquirida. Els dibuixos estan realitzats amb làmina de plàstic especial per treballar amb relleu. Si observem aquests dibuixos, veurem que construeixen la imatge de manera fragmentada com si d'un reconeixement hàptic es tractés (l'exemple més clar el tenim a la figura 9). No tenen una representació global tal i com estem acostumats a representar de manera visual.

fig.10

Dibuix d'alumne de quince anys sobre un tema proposat. Se li explica una història suggerent sobre el moviment de les aigües en un riu, les pedres que arrossega..., i ell fa aquest dibuix (fig. 10). En aquest cas, l'alumne és de baixa visió però amb poca resta visual. Treballa amb tinta i braille.

En aquest cas (fig.11), es tracta d'un exercici de tema lliure. L'alumne ressegueix el dibuix creat fent incisions amb un punxó.

fig.11