Dibuix del natural

En aquesta pàgina veurem dibuixos del natural realitzats per alumnes d'ESO amb diferents problemes de visió.

Dibuix de tèmperes realitzat per una alumna amb toxoplasmosis 4t ESO.

Aquesta alumna ha seguit les classes amb el currículum ordinari, no se li han adaptat els treballs.

Se li fan ampliacions del material que es dóna a classe, (fotocòpies, apunts...) i es procura que tinguin bon contrast. No veu la lletra impresa quan les fotocòpies estan fetes amb paper reciclat.

És molt creativa.

Quan l'objecte és petit i està al seu abast, dibuixa els detalls; això s'observa en l'exercici de les fulles ( fig.2).

Es fa un exercici sobre el arbres del pati (fig.3) .Quan surt a dibuixar a l'exterior, en no poder contemplar la forma de prop no acaba d'entendre el que dibuixa. Vol recrear-se en el detall, i degut al seu problema de visió es perd en el dibuix .

La proposta d'adaptació d'aquest exercici seria fer uns previs a l'alumne/a tal i com veurem en el següent apartat (fig.8), en què o bé se li dibuixaria algun exemple perquè ho entengués o, encara millor i per no influenciar-lo en el seu dibuix posterior, se li podria fer una fotografia dels arbres a dibuixar remarcant, si la fotografia no és molt contrastada, les línies principals. D'aquesta manera l'alumne/a podria veure de prop la figura i entendre millor la forma. Després podria sortir al pati i tenir millor criteri a l'hora de dibuixar.

figura 2

figura 3

Exercici de linòleum.

Ens trobem davant d'uns exercicis molt macos i creatius. L'alumna no està satisfeta de l'exercici perquè no ha pogut plasmar el detall com la resta dels seus companys. Figures 4 i 5

figura 4

figura 5

Bodegó i adaptació realitzada pel professor

Dibuix del natural fig.6

Detall del bodegó fig.7

Fotografia realitzada pel professor amb les línies principals remarcades fig.8. La zona de les botes, que no han estat remarcades, l'alumne no l'enten i cal que faci de més a prop un altre dibuix, més detallat, com veiem a la figura7.

Exercici del natural realitzat per l'alumne anterior, fig.6 i 7. Aquest noi està fent 4t d'ESO, té atròfia bilateral del nervi òptic, treballa a classe amb ordinador i utilitza el lector de pantalla en alguns casos i el zoom text amb una ampliació molt gran. Treballa, en contra del que sembla normal, a la zona més fosca de la classe i se li ha adaptat a la taula un llum interior amb la finalitat que tingui el millor contrast.

El dibuix artístic no li agrada gaire, però és un gran enamorat del dibuix tècnic. Vol fer el batxillerat tecnològic i li agradaria fer enginyeria aeronàutica. Cal dir que és un noi amb una gran capacitat intel·lectual.

Dibuix de la figura humana

Dibuix d'una mà amb detall fet per una alumna amb baixa visió fig.9

l'alumna és magrebina i les línies que ha fet a la mà són els dibuixos que es fan al seu país amb henna

Composició de mans amb tots els alumnes de classe fig.10

fig.11

Exercici de mans realitzat per un alumne de 1r d'ESO amb ceguesa total.

Aquest dibuix està realitzat amb plàstic adaptat i el sistema realitzat és de calc per impressió

fig.12

Retrat amb punts realitzat per un alumne de catorze anys amb baixa visió, també està realitzat per incisió amb buril, amb la finalitat que sigui perceptible a nivell tàctil