El volum

Com ja he dit en apartats anteriors, la percepció visual és la més treballada en detriment de les altres percepcions, inclosa la tàctil.

En les obres tridimensionals, les sensacions obtingudes a través del tacte enriqueixen la percepció d'elements bàsics com textures, acabats, distribució de volums, orientació en l'espai...,.

Procediments per crear volum

• Substractius, com la talla sobre fusta o pedra, en la que l'artista va eliminant gradualment matèria.
  • Additius, com el modelat, en què es va afegint i modelant el material que es fa servir com a base

Fig.2. Estudi de figura humana realitzat per una nena amb ceguesa adquirida (8 anys)

Tenim també altres formes per treballar les tres dimensions com poden ser:

• Tècniques compositives, que consisteixen en l'acumulació o acoblament d'elements diversos per construir obres plàstiques.
  • Manipulació de superficies com ara paper, làmines metàliques..,

- Practicar talls i incisions , consisteix en tallar una superficie plana, obtenint una forma que per incisions dona lloc a les tres dimensions. En cas d'una persona cega o amb baixa visió és pot substituir el cutter per una roda dentada per fer les incisions.

- Corbar el plà sense doblegar-lo, genera una superficie bombada molt interessant.

- Arrugar o doblegar un plà dona origen a figures de gran expressivitat.

- Pressionar per obtenir relleus transforma el plà en tres dimensions

Imatge cedida per Helena Xicola

Fig.1. Treball realizat per Berta, alumne de 4t ESO amb baixa visió

El treball en grup: participar de la decoració de la classe, construcció de maquetes..., ajudarà a la integració dins l'aula de l'alumne amb problemes visuals.

L'ordre dels materials a l'aula resulta molt important, han de tenir un lloc fix i estar ben classificat, no s'han de sotmetre a canvis de lloc o modificacions sense explicar-ho previament a l'alumne, i ha de tenir-hi fàcil accès.

Fig.3. Estudi de figura humana amb ceguesa adquirida

Les noies que han realitzat aquestes tres peces (fig.1, fig.2, fig.3) han emprat per a construir la figura en fang el mètode sintètic, que consisteix a construir les formes per separat i unir-les posteriorment (sistema de construcció hàptic).

Un altre sistema constructiu és l'analític, que consisteix a anar traient material de la massa total i anar-li donant la forma desitjada. Aquest sistema l'apliquen persones molt observadores i correspon bàsicament a un mètode visual.