Exposicions adaptades

El curs 2006/2007 el Departament d'Educació ha concedit dues llicències retribuïdes per estudiar el tema d'adaptacions curriculars de l'alumnat invident o deficient visual a l'aula de Visual i Plàstica en els centres de secundària.

Una d'aquestes llicències, tal i com hem vist en l'apartat treballs d'alumnes, pertany a Helena Xicola amb el títol: Estratègies i materials didàctics per a integrar l'alumnat invident de secundària a l'aula de Plàstica". L'altra llicència motiu d'aquesta web té per títol: L'alumnat deficient visual a l'aula de Visual i Plàstica. Anàlisi d'una realitat educativa .

L'Helena ha dedicat el seu treball a l'estudi de la ceguesa congènita i jo m'he dedicat més a l'estudi de la baixa visió, encara que en alguns casos també he tocat la ceguesa. És per això que hem coincidit les dues en el Centre de Recursos de l'ONCE i hem col·laborat i treballat en la recerca d'alguns materials o experiències.

A la Pedrera hem assistit a dues exposicions adaptades per a invidents per l'empressa comaccess .

Aquestes sortides les ha organitzat l'Helena amb un grup d'invidents al que hem acompanyat durant les exposicions

Esperança, Mª Carmen, Roser, Helena, Eduard en la visita a l'exposició "La Música i el III Reich" que es va organitzar a la Pedrera (imatge cedida per Helena Xicola)

Exposició Pau Gargallo

Era la primera vegada que assistia a una exposició adaptada. En entrar ens van donar el catàleg escrit amb tinta i braille. L'exposició l'explicaven la Maria-José Anía i la Mònica Surís que han format una empresa ComAccess, Comunicació Accessible, i que es dedica a fer les adaptacions a la Pedrera.

Ens van muntar un recorregut en el que van fer una introducció a l'obra de Pau Gargallo i una descripció molt exhaustiva de cada una de les obres per les que anàvem passant.

Van poder tocar amb gran il.lusió algunes obres fetes amb diferents materials i algunes adaptacions fetes expressament per a l'ocasió. No existeixen gaires exposicions que deixin tocar les obres i per tant, va ser un gran moment.

La música i el III Reich

Imatge cedida per Helena Xicola

En aquesta ocasió la música i el III Reich, també és va fer a la Pedrera i la María José Anía va ser l'encarregada de fer-nos de guía. L'exposició tenía un caire molt visual amb pantalles amb material cinematogràfic sobre el règim nazi, cartells, fotografies..., evidentment tot recreat amb música principalment de Wagner, i altres compositors silenciats pel govern.

L'exposició conclou amb el Rèquiem Hebraic, d'Eric Zeisic, en record de les víctimes de l'Holocaust.

L'aspecte visual va ser suplert per la María José amb una acurada explicació de cada un dels moments del règim nazi i dels materials que hi havien exposats a les diverses sales.

L'apartat d'exposicions l'he possat dins el de l'aula de Visual i Plàstica degut a que a la nostra assignatura portem moltes vegades els alumnes a exposicions. Com es pot observar, en cas de tenir un alumne cec o amb baixa visió hem de saber que o bé hi ha empreses dedicades a fer les adaptacions o nosaltres mateixos podem generar recursos per adaptar les exposicions als nostres alumnes.