Introducció

Imatge cedida per Helena Xicola

Saber veure per comprendre ”. Hi ha una única manera de veure?.

Tot l'alumnat té la mateixa percepció de l'entorn?.

A l'aula ordinària hi han integrats nois i noies amb diferents tipus de deficiències o necessitats educatives especials ja siguin visuals, auditives, motrius,...

L' alumnat mancat d'algun d'aquest sentits sabem com viu el seu entorn?.

La política europea d'integració de l'estudiant amb necessitats educatives especials es basa en els principis d'universalitat, globalitat, integració, coordinació, igualtat d'oportunitats, participació informació i solidaritat.

Universalitat que suposa que hi hagi una resposta adequada a les necessitats de tots els estudiants, independentment del tipus i grau de disminució. L'escola ha d'oferir als estudiants amb necessitats educatives especials igualtat d'oportunitats que pressuposa la supressió de tot tipus de discriminació relacionada amb els disminuïts, perquè l'entorn físic i acadèmic sigui accessible a tots.

Globalitat que pressuposa que el supot ofert als estudiants amb necessitats educatives especials ha de ser un procès continu de respostes durant tota la seva etapa acadèmica.

Integració que suposa que els organismes d'ensenyament han de vetllar per adaptar l'entorn i materials en funció de les necessitats diferenciades i situació de cada alumne.

Coordinació que suposa una estreta col·laboració entre tots els que intervenen en el procès de suport.

Igualtat d'oportunitats, perquè l'entorn físic i acadèmic sigui accessible a tots.

Participació que suposa la intervenció dels estudiants amb necessitats educatives especials en tots els àmbits acadèmics tant escolars com extraescolars.

Informació que suposa que l'estudiant i les seves famílies han d'estar informades dels seus drets i de les estructures de recolzament existents.

Solidaritat que suposa la responsabilitat de la societat com a part del procès d'una política total d'integració.

L'acte de conviure es basa en l'intercanvi d'informació, gran part de la qual la rebem a través dels estímuls sensorials, procedents de la naturalesa i de la producció artificial creada i produïda per les persones. La matèria d'Educació Visual i Plàstica pretén desenvolupar les capacitats i dotar l'alumnat de les eines que li permetin accedir i transformar aquesta informació.

L'objectiu d'aquesta recerca ve del coneixement directe d'aquest col·lectiu i de la necessitat d'arribar a planificar i plantejar una programació i un mètode de treball vàlid i eficaç per a alumnes amb trastorns greus de visió o ceguesa en un centre de secundària i específicament dins l'àrea de Visual i Plàstica.