Què suposa tenir alumnat invident o amb baixa visió a l'aula de Visual i Plàstica.

Imatge cedida per Griselda Tubau

Directius a seguir:

Conèixer l'alumne/a

• No caure en l'error de pensar que tots els nois/es cegues són iguals.

•  Conèixer la situació personal i familiar que envolta l'alumne.

•  Conèixer la Patologia: Diagnòstic i pronòstic

•  Moment de l'aparició del dèficit per saber el grau d'estructuració de la imatge mental que pot tenir. Nivell de memòria visual. Saber si hi ha negació del dèficit.

•  Saber si té altres deficiències associades i aprofitar les seves capacitats potencials.

Actitud del professorat

•  Donar recursos perquè pugui seguir, mentre sigui possible, el mateix ritme que la resta de companys.

•  Donar informació a la resta de la classe sobre les estratègies a seguir per poder comunicar-se millor amb el seu company.

•  Verbalitzar al màxim totes les explicacions, sobre tot els escrits a la pissarra. Tenir material d'exemple a l'abast de l'alumne/a amb la finalitat de no haver de fer tant esforç visual.

•  Posar-nos en el lloc de l'alumne/a i provar de fer l'activitat

•  Realitzar adaptacions curriculars: Introducció, supressió o modificació d'objectius i continguts.

•  Tenir en compte que el seu ritme d'aprenentatge serà més lent i cansat que la resta d'alumnes sense deficiència visual.

Característiques de l'entorn

•  Seguir rutines d'ordre espacial : Ordre tant a nivell de material com de mobiliari i espais de l'aula. També es farà referència a l'ordre en què es desenvoluparà l'activitat.

•  Il·luminació de la classe segons necessitats de l'alumne/a.

•  Situar l'alumne/a a prop del professor/a per evitat interferències de soroll provocades de vegades per la dinàmica de la classe.

•  Quan hi ha resta visual, hem de tenir en compte els contrastos entre la tinta que fem servir i el full (no utilitzar paper reciclat).

Text adaptat per secundària dels apunts del seminàri de plàstica realitzat per Maite Morales el juny del 2006