Aquestes pautes estàn elaborades per personal especialitzat dels EAPS vinculats a l'ONCE. El coneixement per part del professor d'aquestes pautes pot ajudar a informar a les famílies les passes a seguir en cas de detecció d'un alumne amb problemes de visió. |
---|
EAP per a deficients visuals |
Centre de Recursos Educatius |
Avda. Gran Via de les Corts Catalanes, 394
|
Avda. Gran Via de les Corts Catalanes, 394
|
1.- Valoració a l'alumne, per part de l'EAP de sector o del psicopedagog en el cas dels centres privats, mitjançant les pautes d'observació elaborades per l'EAP específic.
|
---|
Professional: Psicopedagog de l'EAP de sector o del centre privat. Funció: Observació inicial de les dificultats visuals que posa de manifest l'alumne en l'àmbit escolar.
|
2.- Demanda de l'informe oftalmològic a la família. |
Professional : EAP de sector o centre privat. Funció: Informar la família de la possibilitat d'atenció específica i demanar-li l'informe oftalmològic amb diagnòstic, agudesa visual i camp visual que faran arribar a la T.S. de l'EAP juntament amb les pautes d'observació.
|
3.- Resposta a l'EAP de sector . |
Professional: EAP Específic. Funció: Donar resposta a l'EAP de Sector una vegada valorada l'observació i l'informe oftalmologic
|
4.- Demanda d'atenció per part de la família. |
Professional : Treballadora Social de l'EAP per a D.V. Funció: Rebre la demanda dels pares copsant les inquietuds familiars i el perfil global de l'alumne, tenint en compte la seva situació social. A la vegada s'informa dels diferents tipus d'intervenció i possibles recursos.
|
5.- Avaluació de la visió funcional al Servei de Rehabilitació Integral del CRE Joan Amades. |
Professional:Tècnics en Rehabilitació Integral. Funció: Avaluar la visió funcional i preveure la necessitat de realitzar un programa de rehabilitació Integral. |
6.- Valoració psicopedagògica per part de l'EAP específic. |
Professional: Psicopedagogs. Funció: Avaluar quines necessitats psicopedagògiques es deriven de la limitació visual de l'alumne/a dins l'àmbit escolar, tenint en compte: condicions visuals, mobilitat interior/exterior, actituds davant l'aprenentatge i el treball, relacions interpersonals, condicions ambientals i el procés d'ensenyament-aprenentatge.
|
7.- Comissió de detecció. |
Professionals: Director d'Educació Integrada del Centre de Recursos Educatius “Joan Amades”, Pedagoga de l'ONCE, les Tècniques del SRI, la Treballadora Social i un Psicopedagog/a de l'EAP específic. Funció: Decidir el tipus d'intervenció que ha de rebre l'alumne/a i els recursos que cal utilitzar.
|
El Director d'Educació Integrada informarà per escrit de la resolució de la Comissió de Detecció respecte el tipus d'atenció que ha de rebre l'alumne. |
8.- Devolució dels acords presos en la comissió de detecció. |
Professionals: Treballadora Social i Psicopedagogs de l'EAP específic. Funció: Donar resposta a la família, a l'EAP de Sector o al psicopedagog del Centre privat; així com al mestre itinerant en els casos de nens de suport. |
9.- Tipus d'intervenció. |
9.1. Seguiment |
Professionals: de l'EAP del sector. Funció: Donar les orientacions necessàries a l'alumne, a la família i a l'escola per a un millor funcionament visual de l'alumne/a. |
9.2. Franja de Prevenció. |
Professionals: de l'EAP específic. Funció: Donar les orientacions necessàries a l'alumne, a la família, a l'escola i a l'EAP del sector per a un millor funcionament visual. Adreçar un informe escrit a l'escola i a l'EAP de sector. I portar a terme en el CRE “Joan Amades” un seguit d'activitats complementàries per a l'alumne/a i la seva família. |
9.3. Ingrés en el programa d'educació integrada (infantil, primària i secundaria. |
Professionals: Mestres itinerants del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i de la ONCE. Funció: Donar el suport a l'alumne/a en l'àmbit escolar segons les seves necessitats, orientar la família, assessorar l'escola, i coordinar l'actuació dels diferents professionals del CRE que hagin d'intervenir en algun moment del procés educatiu, així com canalitzar les activitats complementàries que es duen a terme en el mateix CRE. |
Al llarg de l'escolaritat tant l'EAP específic com el de sector intervindran sempre que ho creguin necessari i es coordinaran amb el mestre itinerant. |