PASSOS A SEGUIR EN EL PROCÉS DE DETECCIÓ D'UN ALUMNE / A AMB DÈFICIT VISUAL

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA

Aquestes pautes estàn elaborades per personal especialitzat dels EAPS vinculats a l'ONCE.

El coneixement per part del professor d'aquestes pautes pot ajudar a informar a les famílies les passes a seguir en cas de detecció d'un alumne amb problemes de visió.

EAP per a deficients visuals

Centre de Recursos Educatius

Avda. Gran Via de les Corts Catalanes, 394
08015 BARCELONA
Tlfno.: 93 325.92.00/ 932 381 111
e-mail: eap-deficientsvisuals@xtec.cat

Avda. Gran Via de les Corts Catalanes, 394
08015 BARCELONA
Tlfno.: 93 325.92.00
e-mail: crebarcelona@once.es

1.- Valoració a l'alumne, per part de l'EAP de sector o del psicopedagog en el cas dels centres privats, mitjançant les pautes d'observació elaborades per l'EAP específic.

Professional: Psicopedagog de l'EAP de sector o del centre privat.

Funció: Observació inicial de les dificultats visuals que posa de manifest l'alumne en l'àmbit escolar.

2.- Demanda de l'informe oftalmològic a la família.

Professional : EAP de sector o centre privat.

Funció: Informar la família de la possibilitat d'atenció específica i demanar-li l'informe oftalmològic amb diagnòstic, agudesa visual i camp visual que faran arribar a la T.S. de l'EAP juntament amb les pautes d'observació.

3.- Resposta a l'EAP de sector .

Professional: EAP Específic.

Funció: Donar resposta a l'EAP de Sector una vegada valorada l'observació i l'informe oftalmologic

4.- Demanda d'atenció per part de la família.

Professional : Treballadora Social de l'EAP per a D.V.

Funció: Rebre la demanda dels pares copsant les inquietuds familiars i el perfil global de l'alumne, tenint en compte la seva situació social. A la vegada s'informa dels diferents tipus d'intervenció i possibles recursos.

5.- Avaluació de la visió funcional al Servei de Rehabilitació Integral del CRE Joan Amades.

Professional:Tècnics en Rehabilitació Integral.

Funció: Avaluar la visió funcional i preveure la necessitat de realitzar un programa de rehabilitació Integral.

6.- Valoració psicopedagògica per part de l'EAP específic.

Professional: Psicopedagogs.

Funció: Avaluar quines necessitats psicopedagògiques es deriven de la limitació visual de l'alumne/a dins l'àmbit escolar, tenint en compte: condicions visuals, mobilitat interior/exterior, actituds davant l'aprenentatge i el treball, relacions interpersonals, condicions ambientals i el procés d'ensenyament-aprenentatge.

7.- Comissió de detecció.

Professionals: Director d'Educació Integrada del Centre de Recursos Educatius “Joan Amades”, Pedagoga de l'ONCE, les Tècniques del SRI, la Treballadora Social i un Psicopedagog/a de l'EAP específic.

Funció: Decidir el tipus d'intervenció que ha de rebre l'alumne/a i els recursos que cal utilitzar.

El Director d'Educació Integrada informarà per escrit de la resolució de la Comissió de Detecció respecte el tipus d'atenció que ha de rebre l'alumne.
8.- Devolució dels acords presos en la comissió de detecció.

Professionals: Treballadora Social i Psicopedagogs de l'EAP específic.

Funció: Donar resposta a la família, a l'EAP de Sector o al psicopedagog del Centre privat; així com al mestre itinerant en els casos de nens de suport.

9.- Tipus d'intervenció.
9.1. Seguiment

Professionals: de l'EAP del sector.

Funció: Donar les orientacions necessàries a l'alumne, a la família i a l'escola per a un millor funcionament visual de l'alumne/a.

9.2. Franja de Prevenció.

Professionals: de l'EAP específic.

Funció: Donar les orientacions necessàries a l'alumne, a la família, a l'escola i a l'EAP del sector per a un millor funcionament visual. Adreçar un informe escrit a l'escola i a l'EAP de sector. I portar a terme en el CRE “Joan Amades” un seguit d'activitats complementàries per a l'alumne/a i la seva família.

9.3. Ingrés en el programa d'educació integrada (infantil, primària i secundaria.

Professionals: Mestres itinerants del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i de la ONCE.

Funció: Donar el suport a l'alumne/a en l'àmbit escolar segons les seves necessitats, orientar la família, assessorar l'escola, i coordinar l'actuació dels diferents professionals del CRE que hagin d'intervenir en algun moment del procés educatiu, així com canalitzar les activitats complementàries que es duen a terme en el mateix CRE.

Al llarg de l'escolaritat tant l'EAP específic com el de sector intervindran sempre que ho creguin necessari i es coordinaran amb el mestre itinerant.