Pautes d’observació per detectar dèficits visuals

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA

 

Aquestes pautes estan elaborades per personal especialitzat dels EAPS vinculats a l'ONCE.

El coneixement per part del professor d'aquestes pautes pot ajudar en algun moment a detectar algun cas no diagnosticat prèviament d'alumne amb dèficit visual

 

EAP per a deficients visuals

Centre de Recursos Educatius

 

Avda. Gran Via de les Corts Catalanes, 394
08015 BARCELONA
Tlfno.: 93 325.92.00/ 932 381 111
Fax: 93 238 11 23
e-mail: eap-deficientsvisuals@xtec.cat

Avda. Gran Via de les Corts Catalanes, 394
08015 BARCELONA
Tlfno.: 93 325.92.00
Fax: 93 238 11 23
e-mail: crebarcelona@once.es

 

 

Pautes d'observació per detectar dèficits visuals EDUCACIÓ SECUNDÀRIA

 

Dades personals

Alumne

Data de naixement

 

Centre escolar

 

Nivell

Dades oftalmològiques

Diagnòstic

 

 

Agudesa visual

Prop:  Ull dret           Ull esquerre          Binocularrrrr

 

Lluny: Ull dret           Ull esquerre          Binocular

Altres dades d'interès

 

CARACTERÍSTIQUES VISUALS.

 

 SI

NO

 1.- En pintar, se surt dels marges.

 

 

 2.- En dibuixar, es deixa detalls.

 

 

 3.- Confon les lletres.

 

 

 4.- En llegir, es deixa lletres o paraules.

 

 

 5.- En llegir, se salta línies.

 

 

 6.- Quan llegeix o escriu s'apropa molt al paper.

 

 

 7.- En llegir, mou el cap.

 

 

 8.- En llegir, adopta postures inadequades.

 

 

 9.- Quan escriu prem molt el llapis, bolígraf...

 

 

10.-Quan escriu segueix les línies del paper quadriculat.

 

 

11.-Veu bé la pissarra des de qualsevol lloc de l'aula.

 

 

12.-S'ha d'aixecar per veure la pissarra de prop.

 

 

13.-Mira el que fan els companys per poder fer les pròpies tasques.

 

 

14.-Acluca els ulls quan vol fixar l'atenció a nivell visual.

 

 

15.-Acostuma a fregar-se els ulls.

 

 

16.-Quan surt al pati li molesta la llum, tanca els ulls, fa visera amb la mà.

 

 

17.-Li és difícil localitzar símbols, dibuixos i imatges en llibres de text propis de l'edat

 

 

18.- En llegir, empra el dit o un objecte per resseguir la línia.

 

 

19.-Li costa adaptar-se de llum a foscor quan entra del pati a classe.

 

 

 
MOBILITAT.

 

 SI

NO

 1.- Ensopega sovint en els seus desplaçaments.

 

 

 2.- En baixar escales poc contrastades, arrossega el peu per trobar el 1r. graó.

 

 

 3.- Per recintes poc coneguts va palpant (mans i/o peus).

 

 

 4.- Per recintes poc coneguts va agafant punts de referència.

 

 

 5.- Demana ajuda en situacions espacials noves.

 

 

 6.- En anar al pati, acostuma a romandre en un lloc concret.

 

 

 7.- Es desplaça per si sol/a a l'escola.

 

 

 8.- Ha assolit estratègies de desplaçament.

 

 

 

AUTONOMIA PERSONAL I HABILITATS SOCIALS

 

 SI

NO

 1.- És ordenat/da amb les seves coses.

 

 

 2.- Ha assolit els hàbits propis de l'edat.

 

 

 3.- Mostra interès per les activitats que es realitzen a l'aula.

 

 

 4.- Realitza els exercicis de classe com els/les altres.

 

 

 5.- És capaç de realitzar els encàrrecs propis de l'edat.

 

 

 6.- Realitza els treballs a casa com la resta de companys/es.

 

 

 

RELACIONS INTERPERSONALS.

 

 SI

NO

 1.- Manté una bona relació amb els/les companys/es de la classe.

 

 

 2.- Juga amb els/les companys/es de la classe al pati.

 

 

 3.- Es relaciona amb el/la mestre/a d'acord amb l'edat.

 

 

 4.- Es relaciona amb els pares d'acord amb l'edat.

 

 

 5.- Participa activament en activitats o jocs grupals.

 

 

 6.- Estableix relacions de “protecció” amb els/les companys/es.

 

 

 7.- Estableix relacions de “protecció” amb el/la mestre/a.

 

 

 8.- Realitza activitats extraescolars.

 

 

SITUACIÓ ESCOLAR.

(Valoració tres minuts de lectura en veu alta text adequat al seu nivell, indicar

velocitats cada minut)

 SI

NO

 1.- Realitza el nivell que li correspon per l'edat.

 

 

 2.- Té dificultats en alguna àrea.

 

 

 3.- Va a l'aula d'Educació Especial.

 

 

 4.- Té Adaptació Curricular (ACI).

 

 

 5.- Té Modificació Curricular.

 

 

 6.- Rep suport extraescolar.

 

 

   

ALTRES.

 

 SI

NO

 1.-Altres dèficits.

 

 

 2.-És atès/a per altres serveis i/o professionals dins o fora de l'horari escolar.