La Percepció Hàptica

 

L'Educació Secundària Obligatòria intenta que l'alumne assoleixi de manera gradual experiències útils per a la seva formació i posterior integració en la vida adulta i al món laboral. Es pretén que l'alumne adquireixi una formació integral i un sentit crític, no només de la matèria tractada, sinó també de la societat i el món que l'envolta. Per tant, la nostra responsabilitat és fer-li conèixer l'entorn que és al seu abast i les persones que el configuren amb tota la seva dimensió i no de manera parcial.

Assolim l'aprenentatge a través dels sentits. Tocar, veure, sentir i assaborir impliquen una participació activa de l'individu. Tenir sensibilitat auditiva no vol dir solament sentir; tenir sensibilitat visual no vol dir només reconèixer. El mateix passa amb la resta de sentits. Actualment els nois/es tenen poques oportunitats d'intervenir en la natura o en els materials de manera física o sensorial, al contrari que els nostres avantpassats que estaven constantment amb contacte amb el medi.

L'aprenentatge no vol dir solament acumulació de coneixements, sinó també comprensió en la manera de fer-los servir.

Un dels objectius de la matèria de Visual i Plàstica és la d'aprendre a observar, percebre, comprendre i interpretar de forma crítica l'entorn.

Aquest entorn quasi sempre es troba reduït a l'entorn visual, prescindint de les sensacions que podem percebre a través dels altres sentits.

La percepció visual ens proporciona immediatesa, ens permet veure l'entorn de manera global però, i els altres sentits? No percebem res per altres sentits? El món que ens envolta és única i exclusivament visual? L'estètica és només visual?

En l'Educació Visual i Plàstica es treballa amb materials diversos amb la finalitat d'induir l'alumne al pensament creatiu amb el que pot expressar idees, sensacions, emocions i vivències.

La realització de treballs amb objectius pautats farà que l'alumne vagi de mica en mica elaborant estratègies de planificació personals amb la finalitat d'adquirir recursos suficients per a aconseguir un treball concebut amb criteris propis i per tant anar forjant la seva autonomia.

El cec percep el món a partir de l'oïda i del tacte. L' oïda i la vista actuen a distància (per veure només obrim els ulls i veiem), però el tacte exigeix una actitud activa i d'intencionalitat, per tocar necessitem una predisposició. La percepció visual és passiva i la tàctil és activa; a través del tacte podem percebre, a més de la forma, altres característiques importants dels objectes: la mida, la duresa, el pes, la temperatura, la rugositat...

La percepció tàctil: És la informació adquirida pels receptors cutanis de la pell.

La percepció cinestèsica: Utilitza la informació proporcionada pels músculs i tendons.

L' invident utilitza la percepció hàptica per ”veure” l'entorn que l'envolta.

Percepció hàptica: És més completa que la percepció tàctil. Capta la informació a través del tacte actiu. Suposa la combinació de la percepció tàctil i cinestèsica, per tant, és un tipus de percepció analítica on la globalitat es construeix a partir dels detalls.

És important ensenyar a tocar descrivint què és allò que s'observa.

El coneixement de l'objecte per mitjà de la percepció hàptica és limitat, ja que les informacions són parcials i fragmentades. Per tant, s'hauran de relacionar entre si per formar la idea global.

La percepció hàptica ofereix una imatge esquemàtica, però tan real i autèntica com l'òptica, amb què la persona falta de visió crea la seva pròpia imatge. S'ha de tenir en compte que la percepció visual i la tàctil no es corresponen.

 

Estudi de percepció visual i tàctil realitzat amb 15 nois/ies amb baixa visió i un grup de persones amb ceguesa total.

Amb aquest estudi es pretén observar el grau d'agudesa visual dels nois/ies amb baixa visió en presentar-los una imatge figura-fons. Posteriorment es farà un estudi amb la mateixa imatge per observar si és reconeguda a nivell tàctil.

(Fig.1)

Es presenta a un grup de persones aquesta imatge de percepció visual (fig.1) en què observem dues figures superposades, (exercici molt recurrent quan es parla de percepció visual a l'ESO). El 80% dels nois/ies amb resta de visió només veu la figura negra (senyor tocant el saxòfon). Només un 20% veu les dues figures. Dues persones veuen en primer lloc la imatge de la dona (aquestes persones tenen un problema de baixa visió important).

Aquest mateix dibuix s'ha passat amb una minolta (fotocòpia amb relleu) a tot el col.lectiu de persones amb baixa visió, ceguesa congènita i ceguesa adquirida. L'objectiu és comprovar la teoria que diu que la percepció tàctil no es correspon amb la visual. A les persones amb baixa visió se'ls ha fet tancar els ulls.

El 93,3% de persones ha respost que no sabia què representava la imatge i que possiblement es tractava d'un animal. Què ha sigut el que ha motivat aquesta confusió?. Els dos factors han estat el grau d'esquematització de la figura del saxofonista i sobretot les diferents puntes que tenia la imatge (peu, pantalons, saxo,..) que el 93,3% les ha confós amb les potes d'un animal. Només una persona amb baixa visió ha reconegut la imatge del saxofonista, no la de la cara. Curiosament, visualment, aquesta persona havia reconegut únicament la cara.

 

He provat de readaptar l'exercici pel seu reconeixement tàctil (fig.2) provant de donar preferència a la figura del saxofonista, remarcant la figura sense desvirtuar·la massa, i deixant de banda la imatge de la dona.

Malgrat no poder fer l'estudi amb les mateixes persones que en l'exercici anterior, les que m'han pogut respondre, i que patien ceguesa total, tampoc han identificat la imatge.

Amb una altra imatge he volgut reforçar la hipòtesi inicial. En aquest cas he triat una imatge de figura-fons (fig.3) aparentment més simple que l'anterior en no tenir figures superposades i ser les formes més simples i independents.

He realitzat una adaptació tàctil en aquest cas amb cartró d'un milímetre. He positivat les dues imatges (fig.3) i (fig.4) i he provat amb una persona amb ceguesa congènita i una altra amb baixa visió amb els ulls tancats que prèviament no havia vist la figura. La persona amb baixa visió ha reconegut les cares ràpidament, però la imatge del gerro l'ha confós amb una cornisa.

La persona amb ceguesa congènita no ha reconegut les cares i, amb moltes dificultats, ha pogut reconèixer el gerro de la fig.4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Fig.2)

 

(Fig.3)

(Fig.4)

 

Per tant, i com a conclusió, resulta relativament fàcil la percepció de la imatge (per a persones amb problemes de visió) en positiu, però en el moment en què s'ha de crear una imatge des del buit, la major part no és capaç de reconèixer la imatge.

El 90% del col·lectiu no reconeix tàctilment les imatges figura-fons i algunes persones només les reconeixen quan estan en positiu. Mai reconstrueixen la imatge a partir del buit.

La percepció de l'art lligada únicament al fet visual fa que moltes vegades és menystingui la percepció tàctil.

L'artista Joan Miró va treballar i desenvolupar el sentit del tacte en les seves obres. Primer tocava sense veure i després dibuixava.

Amb la mà trobem unides dues aptituds tàctils fonamentals, la sensorial i la manipulativa. Amb la mà captem qualitats dels cossos com la forma, posició o textura... També la fem servir com a instrument per manipular i usar els objectes del nostre entorn. Per a les persones cegues és l'òrgan cognoscitiu per excel·lència

La percepció és l'inici del camí cap a la construcció del coneixement.

Per a l'alumne invident, l' àrea de Visual i Plàstica és molt important per al desenvolupament de la percepció espacial, del tacte i de la psicomotricitat fina.