Terrises

Història de les cabres i els cretons al Pallars Sobirà

Història dels Maneirons i fabricació del formatge llenguat

 

HISTÒRIA DE LES CABRES AL PALLARS SOBIRA.

 

El Pallars Sobirà fa uns tres mil anys era una terra que tenia una cultura indoeuropea que venia, segons diuen, de la part dels Urals i es parlava una llengua que s'assemblava a l'EUSQUERA. D'aquell temps ens queden els noms dels pobles: UNARRE, ISABARRE, LLADORRE, ESTERRI D'ÁNEU...i d'altres.
La manera de viure era comunitària, i el responsable dins de la comunitat era el cap de la casa; el mitjà de vida era la ramadería junt amb l'agricultura, la sembra del seguel (que es feien coberts de palla) í el cultiu dels horts.

Abans de Crist, els romans van conquerir la Península i van construir TARRACO, cultivaren el blat, l'oli, el vi les ametlles, perquè son productes fàcils de conservar. El mitjà de transport era el vaixell i per evitar que es malmetessin els productes, els envasos del vi l'oli estaven fets de pell de crestò (mascle de la cabra capat) curtits amb pega (resina de pi bullida).
Per poder aconseguir pell, els comerciants romans anaven a comprar-la a les zones ramaderes, es a dir, al Pallars, i és llavors quan van fundar la vila d'ISONA.

Després de Crist, quan va haver la persecució cristiana, els cristians van fugir a Tarraco i es van refugiar a les muntanyes de MONTAGUT i PRADES. Allí estaven segurs, llavors van parlar amb els comerciants i es van refugiar a les muntanyes de COLLEGATS, i allí es constituí la primera comunitat cristiana de tota Europa.
Aquests cristians van trobar la sal de Gerri i les resines dels pins de PENTINA i CUVERES, i allí van fer els "PEGUERS" (espècie de carboneres que servien per escalfar la resina dels pins per poder fer pega).

Durant uns anys els cristians varen promocionar les "CRESTONADES", curtint les seves pells i fabriquen els bots que venien als comerciants romans. Quan es va acabar la persecució cristiana a l'època de Constantí, els pallaresos al hivern baixaven, no sols els bots sinó també les ramades de CRESTONS amb direcció a TARRACO, en aquelles èpoques es fundà "EL PONT D'ARMENTERA" al costat del riu Gaià i els ramats els apretàven on avui hi ha el monestir de Santes Creus. Per això diuen que varen fer el monestir en un lloc que surten raixos de sol (que no era més que el biogas que surt de la gran quantitat de sirro o fem que havien acumulat els crestons quan estaven a la pleta). En aquests temps es creà el costum de portar els ramats a CONLLOC.

Durant molts anys el major producte d'exportació va ésser la pell de crestò. La cabra és un animal molt dedicat i capritxós, si se li dóna un tros de pa i cau a terra ja no el vol. Les mosques les molesten molt per això van a menjar als prats baixos i després se'n van ajeure a les roques perquè és un lloc on no n'hi han. Amb els excrements que queden a les roques surten els rebollàs.

Els pobles de SANT PERE DE BURGAL, SANT ROMA DE TABERNOLES, RODÉS, etc., vivien d'aquests ramats de cabres. Per guardar-les hi havia el CABRER DEL POBLE que tocava el CORN a la plaça i tothom deixava anar les cabres que tenia al corral i el pastor els recollia totes i els duia a pasturar (els hi donava la girada).
A la nit quan tornava la cabrada cada una se'n anava a casa seva, on els seus amos els feien popar els cabrits o bé els munyien. Tot seguit els hi donaven un pot d'ordi o un tros de pa, ( no fa molt temps que el botiguer d'Escaló em va comentar que en tenien una de molt mansa, que inclús entrava a la cuina). Els cabrits els castraven de petits i els aviaven a les roques on hi havia rebollàs (alzinedes), i quan tenien tres anys els mataven per utilitzar la pell.

A l'època de les FARGUES, ja hi havia cabres i van durar molts segles. La cabra és molt maniàtica, quan van a la ramada si una mossega una rama la que va al darrera en mossega un altra, mai dos mosseguen la mateixa rama. Per això, jo crec que és el millor podador de la natura. Avui podem veure com els millors pins que queden al Pallars són a ALINS i a TOR, un bosc que va quedar arruïnat a l'època de les FARGUES. En aquests pobles hi ha un cup de deu cabres per casa, que els guardaven segons la girada, uns dies a la SOLANA i uns altres a L'OBAGA. Aleshores tots els pobles del Pallars tenien cabres, i aquest sistema més o menys es practicava a tota Espanya.

A l'època de Franco varen ésser prohibides les cabres als boscos per uns senyors que els anomenaven "INGENIERS DE MONTES" perquè deien que es menjaven els pins. Encara recordo quan una cosina meva es va casar amb un guardabosc i van fer matar les cabres al meu oncle, i del disgust una mica més es mor.

De seguir amb aquesta norma tan "tonta" (segons la meva manera de veure) els boscos s'estan cremant gairebé tots, i el sotabosc està ple de brossa i bardisses.
Avui per avui, l'administració està comprant helicòpters, pagant vigilants, creant empreses públiques (A.D.F.) per netejar els boscos, i a la vegada CREMANT PRESSUPOSTOS. Jo els aconsellaria que posessin ramats de cabres als boscos perquè aquestes PODEN ELS ARBRES AMB LA BOCA, CABEN LA TERRA AMB LES POTES, DONEN CABRITS I LLET, PORTEN EL FEM DUN LLOC A UN ALTRE (lloc on més tard sortiran arbres), MENJEN L'HERBA DE SOTABOSC, I NO COBREN SOU.

http://guardabosc.com/memoria.html

 

HISTÒRIA DELS "MANEIRONS"

 

Al Pallars Sobirà sempre hi havia el costum de tenir cabrades i a la vegada CRESTONADES. Quan van prohibir de tenir cabres pels boscos també van desaparèixer els crestons (mascles de les cabres capats) i llavors, ja no van fer bots per posar el vi essent substituïts per envasos de plàstic. De cabres a la nostra comarca gairebé ja no en queda, i els nostres boscos s' estant emplenant de bardisses i brossa.
Sembla ser que estem a les portes d' entrar en el mercat comú, i en la nostra ramaderia lletera (45.000 litres de llet de vaca diària) no podrà competir amb Europa, ja que, han de comprar la farina i traslladar-la de molt lluny, cosa que encareix el preu; els formatges són suaus i similars als altres països que no hi podran competir.

A la nostra terra es feien molts formatges de vaca, de cabra i d'ovella, i un dels més apreciats és el de tupí o "FORMATGE LLENGUAT". EL FORMATGE LLENGUAT, està fet amb mató fermentat, es a dir converteix la glucosa de la llet amb alcohol (el mateix procés que el vi) i possiblement pot ésser el millor formatge del món. Per fer formatge "LLENGUAT", cal llet amb molt grau, la millor és la d'ovella, però si barregem llet de cabra amb llet de vaca aconseguirem un llenguat amb molt gust i amb la grassa corresponent. Actualment es produeixen de trenta a quaranta mil litres de llet de vaca, que van a la Cooperativa de Copirineu i la R.A.M.
Per barrejar aquesta llet, per fer llenguat, ens faria falta unes quatre mil cabres distribuïdes en quaranta explotacions de cent cabres cada una. La nostra comarca és molt extensa, una vegada munyides les cabres, posar el quall o l'herba col al bidó de l'un demà a la nit (segons quan es munyin), es buida el bidó amb una coixinera (o colador gros) perquè s'escorregui. Quan s'ha escorregut s'agafa una bossa de plàstic i el mató es guarda al rebost; el "XIRIGQT" es pot aprofitar per fer "cabrinet" (licor de llet), es barreja amb la farina o segó i es dóna al porcs que els tenen als camps aviats (va bé per arreplegar-los) perquè els hi agrada molt. Amb aquestos tosinos es fa el "mandongo" i es venen al "plat" (turisme casa de pagès).

Per evitar despeses es compra un furgó, i dos vegades per setmana es fa la recollida de mató. En lloc de fer una gran fàbrica es busca un paller vell, tipus bodega amb les condicions climatològiques idònies i s'hi posa unes cubes grans, igual que el vi. Aquestes cubes poden ser d'acer inoxidable i s'omplen de mató. Amb una barra es va remenant cada dos dies deixant que fermenti durant sis mesos.
Quan hagin passat sis mesos tenim el llenguat fet, no hi ha perill d'infeccions perquè la bullida mata tots els possibles microbis.

Crec que el formatge LLENGUAT o de TUPÍ és el millor del món, necessita un envàs de categoria, fet de porcelana (d'una terra blanca que surt del serrat del compte) en forma de "MANEIRO",
amb un cap gros buit per dins, amb una gorra musca al cap, feta de roba i porta una espàtula de boix a la mà que serviria per sucar el formatge. Dins de la gorra i posaríem un paper que expliqués com i amb quan es pot menjar. El formatge llenguat es suca al pà, i no es pot aigua, s'hauria de fer un conveni amb el PRIORAT per vendre'l conjuntament am aquell vi amb uns bons porrons.

A França, tenen el costum de portar a la taula "La Plata de Formatges" per postres, crec que amb aquesta plata al mig i quedaria molt bé el nostre maneiró de "FORMATGE LLENGUAT". Deseguida el nino entra pels ulls i tot seguit el client treu la gorra, llegeix l'exphicació, treu el tap i l'aroma entra pel nas (és molt aromàtic, encara que depen de l'envelliment). Doncs, es fan unes sucades, és molt piquén, per tan cal tindre un bon porró de vi. Aquest formatge té la virtut d'ofegar l'alcohol, no deixa que ningú s'enborraxi i arrange la flora de l'estómac. No se'n pot menjar molta quantitat, per tan es pot vendre a un preu més car.

Amb aquest projecte podríem aconseguir vuitanta llocs de treball, aguantar la caiguda de la llet, tornar a recuperar i augmentar el turisme de salut, aguantar la gent als pobles e inclòs podríem CASAR ALS CONCQS.

Terrises

10 DE JULIOL DE 1989, SORT.