SAC (Solidaritat, Amistat i Cooperació), un projecte de solidaritat a l'IES Antoni Cumella de Granollers.


Justificació del projecte.


El curs 2002-3, davant de l'invasió a l'Iraq, alguns professors del nostre centre vam veure la necessitat d'endegar un treball amb l'alumnat del nostre centre per tal de fer-los reflexionar sobre la importància de rebutjar totes les guerres i afavorir sempre la pau. Davant les mobilitzacions que hi havia arreu del món contra la futura invasió a l'Iraq, nosaltres també ens vam organitzar per tal de manifestar el nostre rebuig fent diferents actes a nivell de centre (murals, xerrades, lectura de poemes per la pau, etc) però també dins l'àmbit de Granollers ajuntant-nos amb altres escoles, sense perdre de vista les grans manifestacions que es van fer a Barcelona.

A partir d'aquesta experiència tan enriquidora vam decidir crear un grup que vam anomenar "SAC" (solidaritat, amistat i cooperació) amb tots els alumnes que estaven interessats en aquests temes per tal de donar cabuda a altres projectes solidaris.

Després de realitzar diferents activitats en contra de la guerra es va decidir continuar amb un projecte per construir una escola a Chiapas. Per recollir diners per aquest projecte vam organitzar una gimcana i un dinar solidaris que ens van ajudar a finançar-ne una part. Aquesta experiència va ser a finals de curs i com que fa ser un èxit vam creure interessant anar-la consolidant durant el curs següent.
El curs 2003-4, ja vam poder organitzar unes jornades solidàries durant les quals tot l'alumnat del nostre centre va participar en xerrades on s'explicaven diferents projectes de Mans Unides, del Xiprer -una organització local que dóna ajuda a gent sense sostre, tan a nivell humà com a nivell material -, Sodepau, Creu Roja i Intermón Oxfam. A la vegada, vàrem endegar altres activitats de solidaritat com ara exposicions sobre Palestina, un esmorzar intercultural amb l'alumnat de tot el centre, inclòs el del TAE, i van venir persones des de l'Iraq i Perú a explicar les activitats d'ONGs com Fundació Pau i Solidaritat i Ajuda en Acció.

Durant el curs 2004-5, vam aconseguir engrescar a més de vint persones de 1er D'ESO i altres de 2n i 3r d'ESO i durant algunes hores d' esbarjo hem estat preparant totes les activitats que hem anant desenvolupant durant tot el curs.

Una de les propostes que vam dur a terme al principi de curs va ser preparar un mural al vestíbul del nostre institut on hi vam anar enganxant notícies que tenien un impacte social concret (sobre la guerra, la fam, la manca d'aigua, etc.) Per altra banda, també vam organitzar el segon esmorzar solidari per tal d'ajudar a recollir diners per un orfenat que Mans Unides estava construint a Somàlia.

Una altra de les activitats a la qual hi hem dedicat molta atenció és el "tsunami", per la magnitud d'aquella tragèdia. L'objectiu era implicar-hi a tot el centre organitzant una fira amb objectes de segona mà en bon estat. En vam recollir una quantitat important i després de vendre'ls durant setmanes en una fira que es va muntar a l'escola vam aconseguir recollir uns diners que van anar a parar a la Creu Roja per la causa abans esmentada. També hem fet activitats de sensibilització, com ara col.loquis sobre "La insubmissió a l'exèrcit israelià" amb la col.laboració de dos objectors israelians i una altra sobre "Turisme responsable" amb un membre de l'ONG ACASC.

Val a dir que la participació i l'ajut de l'alumnat vinculat al SAC ha sigut molt important si tenim en compte que tot aquest treball s'ha fet fora de les hores de classe. Per tant, creiem que aquesta motivació que hi ha per part de tots aquests alumnes que participen en el grup és un potencial que hem de saber aprofitar i canalitzar per tal de poder dur a terme noves iniciatives solidàries durant els propers cursos.

El curs 2005-06 el projecte ha continuat amb una línia semblant i el reconeixement del Departament d'Educació a través de la convocatòria de projectes d'innovació educativa (ciutadania). Això ha permès introduir un treball curricular (veure a l'annexe la memòria del curs que està finalitzant) i fer un treball més ben pautat.

Descripció del projecte.

a) Objectius.
Els grans temes que el SAC s'ha proposat des dels seus orígens són:

La pau, els problemes mundials i el paper de les Nacions Unides en la resolució d'aquests.

El coneixement d'altres pobles i cultures a partir de la valoració de la pròpia cultura.

L'ensenyament i pràctica dels Drets Humans.

Potenciar l'aprenentatge de viure junts, desenvolupant la comprensió de l'altre i la percepció de les interdependències. L'escola hauria de ser un dels llocs per excel·lència on s'exerceixi la tolerància, es respectin els drets humans, es practiqui la democràcia i s'aprengui la diversitat i riquesa de les identitats culturals . Cal entendre la diversitat com a enriquiment i no com a motiu d'enfrontament.

Fomentar la solidaritat. Forma part d'una educació de la ciutadania plantejar-se les qüestions de la solidaritat com un element més dels programes i pràctiques educatives en totes les seves dimensions (familiar, comunitària, nacional i internacional).

Optar per una metodologia participativa, que afavoreixi un entorn socio-afectiu i combini la construcció formal del coneixement i l'aprenentatge significatiu per facilitar la formació d'un individu autònom, crític, participatiu, cooperant i solidari.

Prioritzar la llengua pròpia de la societat d'acollida com a vincle comú i mitjà d'inclusió en la comunicació educativa i en la construcció de la cultura cívica comú, i al mateix temps promoure el respecte a la pluralitat de llengües, cultures i religions.

b) Aspectes a desenvolupar per al curs 2006-07:
El treball a fer serà en dues línies :
" Treball de sensibilització aprofitant els espais de lleure i oci dins de la comunitat educativa (alumnat, professorat i mares i pares) sobre els països del sud i el Tercer Món a través de xerrades, exposicions, videofòrums, col.loquis, esmorzars solidaris i altres propostes que sorgeixin entre els diversos col·lectius participants.

" Treball curricular en diversos àmbits, especialment la tutoria, les ciències socials i la tecnologia.

El curs vinent, a part de les activitats ja esmentades dels altres cursos i que mantindrem, s'organitzarà un intercanvi amb alumnat de l'IES lLlombai de Borriana, on la solidaritat serà l'eix central i una trobada d'"Escoles compromeses amb el món".

Pensem també organitzar la setmana solidària amb més activitats: posar uns plafons informatius (comerç just, diferències nord-sud...) en els passadissos. L'últim dia (divendres) es farà un esmorzar solidari: grups d'alumnes preparen i aporten diferents menjars (d'arreu del mon) fets per els seves famílies i es venen per a recollir diners per alguna causa escollida pel grup del SAC.

Durant la setmana els alumnes assistiran a conferències, col.loquis, els de primer cicle algun passi de documental o pel·lícula i treball curricular a fons sobre alguna temàtica i , segons esdevingui, fer alguns murals que portin al treball de suport a alguna de les propostes treballades des del SAC..

c) Integració en el currículum.
A nivell curricular, es dóna especial èmfasi a aquests continguts de solidaritat. En l'àmbit de les ciències socials:
" 1r d'ESO: crèdit d'alternativa a la religió, on introduïm durant un trimestre l'estudi dels drets humans.

" 2n d'ESO: amb l'estudi de les migracions en l'àrea de les ciències socials des de la perspectiva dels companys nouvinguts.

" 3r d'ESO: en el crèdit de síntesi sobre Àfrica i en crèdits variables.

" 4art. ESO: oferta d'un crèdit variable d'història oral sobre els efectes de la guerra en la vida dels avis i àvies granollerins.

" Batxillerat: es treballa en el primer curs, en la història del món contemporani, els temaris corresponents a Tercer Món i globalització.

En l'àmbit de tecnologia es tracten diferents aspectes referents a eixos transversals, solidaritat i sostenibilitat.

1r d'ESO. A primer curs es realitza un crèdit variable que s'anomena "deixalles i reciclatge". També es treballen les diferències nord-sud, segons possibilitats econòmiques en l'ús de materials i tecnologies de la informació.

2n d'ESO. Es pot posar en evidència les diferències de legislació (més permissiva en diferents països pobres) sobre contaminació de la indústria tèxtil i els contractes laborals (les maquiles).

3r d'ESO. Es treballen necessitats humanes referents a l'habitatge; diferents habitatges i instal·lacions(" no tothom té aigua corrent a casa"). Principals materials per a la construcció: el nou concepte de bioconstrucció. Motors d'automòbils: diferències i sostenibilitat. Alternatives als motors actuals.

4t d'ESO. Dins l'empresa es treballen els diferents sectors. Predomini del sector primari (i anàlisi d'alguns dels motius) en països en via de desenvolupament econòmic. Predomini de dones o homes segons el tipus d'empresa i càrrecs que s'ocupen.

Batxillerats. En els cursos de batxillerat, sobretot a primer es treballen temes que anteriorment s'han vist a l'ESO, tot i que s'amplien i es treballen des de diferents perspectives. S'ampliaran alguns conceptes de (per exemple, en el tema d'energies es pot treballar, a partir d'alguna notícia de diari, el problema del petroli i els interessos econòmics i polítics que això genera).

d) Col·lectius que hi participen
" Professorat: un nucli de tres persones que dinamitzen el projecte des del curs 2002-03 i altres col.laboradors puntuals.
" Alumnat: a.un nucli d'alumnes de diferents nivells (especialment de l'ESO) que participen en les assemblees i prenen les decisions consensuades i que formen part del SAC; b) la resta d'alumnat que participa en les activitats i c) tot l'alumnat implicat a nivell curricular.
" Pares i mares: dins del cicle de videofòrum de l'AMPA, que es desenvolupa els primers dijous de mes, hi ha un especial tractament dels temes solidaris.
" Associacions: des de l'any 2003 hem portat al nostre IES diverses propostes (exposicions, xerrades, documentals) d'associacions solidàries granollerines com Mans Unides, Creu Roja, El Xiprer, Sodepau i d'altres de més abast com Intermón Oxfam.

e) Alumnat participant .
Inclou dos àmbits:
" Nucli impulsor del SAC, reunit en assemblea i que és obert a tothom, participant-hi una trentena de persones de promig i especialment de la secundària obligatoria.

" El conjunt de l'alumnat que rep les activitats de sensibilització i els continguts curriculars.

f) Proposta de desenvolupament i temporització.
Les reunions del SAC i de coordinació es faran d'11 a 11.30 h i de 13.30 a 14.30 h. dos cops al mes. Durant el primer i segon trimestre, es dissenyarà i organitzarà la proposta de la setmana Solidària i s'anirà donant-li forma (ponents i xerrades, expossició a treballar, escollir pel·lícules i debats, preparar cartells...) . Abans d'aquesta, es treballarà a tutoria el tema central.. Es pot continuar també la recollida de fons econòmic per algun projecte.

Com a mínim, el calendari d'activitats puntuals (apart de les curriculars) inclourà:

- Octubre-novembre: segona part de l'intercanvi escolar amb l'IES Llombai de Borriana (País Valencià).
- Desembre: recollida de menjar per al Xiprer.
- Finals de gener: preparació i realització de la setmana solidària amb motiu del DENIP.
- 8 de març: activitats de sensibilització sobre la dona treballadora.
- Abril: Organització de la jornada "Escoles compromeses amb el món".
- Sant Jordi: otorgament del premi de literatura solidària a l'IES.
- Fi de maig: activitats sobre el bombardeig de Granollers.
- Fi de curs: activitat de valoració del curs.

g) Criteris i indicadors d'avaluació.
La quantitat d'alumnes que assisteixen a les reunions i la participació que tenen en el SAC són bons indicadors. La participació dels alumnes del centre, en general, en les jornades, o en l'aportació de menjar pel esmorzar solidari és altre dels indicadors que ens animen, sovint, a continuar treballant en aquestes línies. Pel curs vinent, pretenem sistematitzar aquesta tenint més en compte el treball curricular a les diferents àrees, especialment la tutoria,la tecnologia i les ciències socials.

A la vegada, hem proposat a l'associació EDUALTER que en cas que ens sigui atorgada aquesta beca, es faci un seguiment del mateix.