APROXIMACIÓ A LA REPRESSIÓ FRANQUISTA (II)



c. EL MÓN CONCENTRACIONARI FRANQUISTA.

Només en els darrers anys, s'ha avançat en el tema dels camps de concentració franquistes, destacant les investigacions de Javier Rodrigo. Aquest autor ha investigat en diferents fonts i és qui millor coneix la política franquista en aquest àmbit. D'ell hem seleccionat un text sobre el que haureu de respondre algunes preguntes:

PRESONERS DE GUERRA

Des del naixement del fenomen concentracionari, datat a Cuba a finals del segle XIX, i fins a l’actualitat més recent, són molts els països quel'han patit. Encara més en les guerres civils, on les ruptures es constataven dins de la mateixa civilitas2 i l’enemic no només era intern, sinó proper i immediat, els camps de concentració servirien vper depurar i reconstruir, per delimitar responsabilitats, netejar, guarir la nació veritable, imposar la veritat política. Perquè, en realitat, la conclusió més important que es dedueix de l’estudi comparat dels fenòmens concentracionaris és la seva adaptabilitat als contextos, intencions, desigs i necessitats segons els quals es posen en funcionament primers cinquanta anys del segle passat l’extensió del camp de concentració com a mitjà adaptable a les necessitats del context per a la imposició de mesures d’exclusió, de repressió, de reeducació o de reconstrucció nacional, per afrontar problemes massius que requerien solucions massives, va ser una tònica bastant generalitzada.3 Així, quan després del cop d’estat fallit de 1936 es va decidir que ja s’havien tirat els daus de la guerra espanyola i que calia continuar-la fins al final, costés el que costés, encara que calgués «matar mitja Espanya» o quan fos necessari classificar-la i reeducar-la, la posada en funcionament de centres d’internament controlat i preventiu, entre filats o en casernes, esglésies i convents, no tindria res d’estrany, res de nou, almenys com a mesura recurrent de guerra.

Els camps de concentració franquistes no es poden historiar sense parar atenció a com des del juliol de 1936, en gran part del territori rebel o progressivament “alliberat” es van posar en funcionament centres de reclusió il·legal i arbitrària, de vegades de caràcter massiu (el mateix San Pedro de Cardeña, Sigüenza, Talavera de la Reina, Orduña, Murgia, Miranda de Ebro, Pamplona, Estella, Palma de Mallorca) i d’altres selectiu (Logronyo, Sòria, Àvila, Salamanca, San Gregorio a Saragossa), dependents de l’administració militar, de les divisions orgàniques, i previs a la creació de la Inspección de Campos de Concentración de Prisioneros.

El mateix projecte d’eliminació de la Segona República, seguint la tradició pretorianista de l’exèrcit espanyol mitjançant un cop d’estat, i l’assumpció del fet que es trobaven davant d’una guerra de llarga durada –cosa que implicaria, i no és una diferència vana, el pas d’una fase colpista a una de guerra civil–, serien les variables que determinarien la regularització progressiva del problema dels presoners de guerra. Aquest problema, el dels detinguts preventius capturats als fronts o als territoris ocupats, com en qualsevol conflicte, especialment si és civil, adquiriria volums creixents, i de vegades insostenibles, segons els moviments de les línies de foc.

El que es va crear, doncs, el 1937 va ser la unitat que centralitzava la feina precedent en matèries de confinament i classificació dels presoners de guerra, com també la creació de batallons de treballadors (que es va encarregar a la MIR de Luis Orgaz); també se li va assignar la tasca de respondre amb nous centres concentracionaris a les necessitats que sorgissin de la guerra; no es van inventar els camps de concentració. Aquests, des de l’hivern de 1936 i durant tota la guerra, van ser centres d’internament i detenció il·legal, dirigits a la classificació militar i politicosocial dels presoners de guerra i, per tant, dependents en gran manera de l’esdevenir dels fronts bèl·lics. Posats en funcionament i centralitzats progressivament des del juliol de 1937 –no tots, però: molts van quedar sota el comandament de les grans unitats–, els camps estaven per tant relacionats amb la concentració de poders militars i polítics i amb l’articulació d’un règim d’exclusió encaminat a la victòria de la guerra, i a la classificació, separació, aprofitament i reeducació del vençut per a la Nueva España, una Espanya completament diferent de l’ordenament polític, social, cultural i fins i tot moral plantejat per la Segona República.

Gradualment, i segons la funció inicial que s’havia assignat als camps (la classificació i creació de batallons de treballadors) s’anava duent a terme –no sense dificultats–, noves perspectives formarien part del paisatge concentracionari. Així, la propaganda franquista, religiosa (reevangelitzadora) i patriòtica s’afegiria al panorama habitual de males condicions de vida, maltractaments, alimentació escassa i deficiències higièniques i sanitàries. De la provisionalitat i dependència dels fronts que van caracteritzar la xarxa concentracionària franquista no han sorgit fins ara en la historiografia sobre la guerra qüestionaments a allò que semblen ser preceptes teòrics que convé revisar i qüestionar a la llum de la reconstrucció empírica.

S’insisteix, per exemple, que els camps formaven part de l’entramat penal franquista de la Guerra Civil o la postguerra. No va ser exactament així: n’eren l’avantsala. Només als soldats republicans i civils capturats i detinguts que van rebre una condemna, després de la classificació dependent de les auditories de guerra però efectuades quan la quantitat de presoners era gran a l’interior dels camps, se’ls pot aplicar el caràcter de població penal.
No pas als presoners dubtosos, que quedaven subjectes al règim de camps de concentració –il·legal, i certament i històricament anòmic– per formar batallons de treballadors o per aclarirla seva situació a l’Espanya de Franco.

Totes les regions espanyoles van tenir els seus camps, si bé es van concentrar en el territori de l’Ejército del Norte de Mola i Dávila, el més i millor controlat pel quarter general de Franco. El dels presoners de guerra no va ser un problema lateral, sinó central, pel bàndol revoltat, i ho demostra el fet que en la solució s’impliquessin en major o menor grau el quarter general de Franco, els exèrcits, els cossos de l’exèrcit, les divisions, la Jefatura del MIR, la ICCP, FET y de las JONS i la mateixa Església catòlica. Ni lliures, ni a la presó, ni davant de l’escamot d’afusellament, van ser centenars de milers els soldats republicans que van conèixer, durant uns quants dies, o uns quants mesos, o uns quants anys, la misèria de la vida als camps de concentració, nascuts enmig d’una anomia absoluta. Entraven dins de la lògica d’una guerra que s’estava duent a terme en la qual, en definitiva, no es podia matar mig país.

J. Rodrigo. “Presoners de guerra”. Papers, 12. Museu d'història de Catalunya.

 

QÜESTIONS:

Un cop hagis llegit aquest breu article, respon les següents preguntes:


Un altre article sobre aquest tema es va publicar al diari Gara, el 13 de juny del 2004.

Esclavos del franquismo: la historia oculta sobre los trabajos forzosos

Perdieron la guerra, fueron hechos prisioneros y les obligaron a trabajar en condiciones inhumanas para el régimen golpista, padeciendo hambre y mil penalidades. Es la historia de los esclavos del franquismo, una historia que ha permanecido ocultada por el poder y que varios investigadores tratan de sacar a la luz.

La guerra provocada por el golpe de Estado de Francisco Franco se dio por concluida en abril de 1939, pero la represión contra las personas disconformes con el nuevo régimen militar siguió su curso durante muchos años más. Miles y miles de prisioneros fueron obligados a realizar trabajos forzosos para las autoridades franquistas y para grandes empresas, provocando situaciones de auténtica esclavitud.
A mediados de 1939 había casi 100.000 prisioneros en batallones de trabajos forzosos en diversos lugares de la Península Ibérica y del norte de Africa. Las fuerzas franquistas les obligaban a levantar fortificaciones, reconstruir edificios, abrir canales, construir vías de ferrocarril y carreteras, o trabajar en minas y fábricas.
Este aspecto de la represión franquista ha estado silenciado y ocultado durante décadas, privando del reconocimiento público y de las compensaciones económicas a quienes lo padecieron. Hoy en día aún se trata de un episodio histórico muy poco conocido en Euskal Herria, menos incluso que en el Estado español, a pesar de que, sobre todo en Nafarroa, hubo hechos estremecedores, como el que entre 1939 y 1941 vivieron 2.000 prisioneros obligados a construir la carretera entre Igari (Igal) y Bidangoze en condiciones inhumanas.
Hace un par de años un equipo de investigadores, integrado por dos profesores de Historia, una socióloga y una antropóloga, se propuso recuperar la memoria histórica de aquellos hechos. Se trata de Fernando Mendiola, Edurne Beaumont, Hortensia Serrano y Maite Huarte, a quienes posteriormente se han ido añadiendo diversos colaboradores a título personal, asociaciones de todo tipo y una docena de ayuntamientos de Nafarroa y Bizkaia.
«Comenzamos a investigar con la idea de hacer un libro, luego comentamos el asunto a personas de Eguzki Bideoak y así surgió la idea de hacer un vídeo sobre la construcción de aquella carretera, porque les pareció muy interesante», recuerda Fernando Mendiola.
Más tarde, a raíz de que comenzaron a dar algunas charlas en la zona de Erronkari-Zaraitzu sobre aquel episodio casi desconocido de la dictadura franquista, se planteó «hacer algo» para que no quedase en el olvido. Así se formó el colectivo ''Memoriaren Bideak'', que propuso colocar una escultura y una placa conmemorativa en el puerto de Igari, punto más alto de aquella carretera construida por prisioneros republicanos entre hambre, enfermedades y represión.
Según los datos recabados por el equipo investigador, esos casi 2.000 prisioneros fueron trasladados hasta los valles de Erronkari y Zaraitzu desde Bizkaia (245 hombres), Granada (211), Jaen (165), Asturias (126), Córdoba (78) y el resto de otras zonas del Estado español.
Casi todos ellos eran combatientes republicanos represaliados y estaban englobados en los Batallones de Trabajadores nº 106 y 127 y, a partir de 1940, en los Batallones Disciplinarios de Soldados Trabajadores nº 6 y 38. Obligados a la fuerza, en condiciones de esclavitud, excavaron la caja por la que transcurre la actual carretera entre Igari y Bidangoze, y también parte de la que debía unir esta última localidad con Erronkari, pero este trayecto quedó finalmente abandonado.
(...)De hecho, la construcción de esa carretera entre los valles de Zaraitzu y Erronkari no fue la única obra en la que se utilizó mano de obra forzosa. Según los datos recabados hasta ahora por este grupo de investigadores, y dados a conocer por Edurne Beaumont, entre los años 1937 y 1945 unos 10.000 esclavos realizaron trabajos de este tipo en Nafarroa.
(...)Aunque aquellos sucesos no han quedado en el olvido de las gentes que los vivieron, «todavía sigue habiendo miedo para hablar de ellos», constata Juantxo García de Acilu en nombre de la asociación Memoriaren Bideak. «La gente mayor lo conoce pero se lo ha callado, y los jóvenes no tienen ni idea de aquellos hechos. Nosotros queremos que se conozcan para que no se vuelvan a repetir aquellas salvajadas», afirma. «Tenían tanto hambre que se comían las patatas de los cerdos»
El equipo de investigación de las condiciones en que se construyó la carretera de Igari a Bidangoze ha conseguido recabar testimonios de supervivientes y de vecinos que fueron testigos de aquellos hechos. «Entonces echábamos al caldero grande unas pocas berzas, una remolacha y encima una cesta de patatas cocidas para los cerdos. ¡Tenían tanto hambre los trabajadores que se nos comían las patatas! Y mi padre decía: ¡dejarles que se las coman!». Así lo recuerda Atanasia, una vecina de Bidangoze. A otro vecino de este mismo pueblo, Marcelino, se le quedó grabado el día en que mataron a un prisionero: «Mataron a uno al ladico de casa, y el padre y la madre nos decían: ''¡No salgáis!''. La sangre bajaba por la calle, y el padre y la madre no nos dejaban que miraríamos por la ventana». Pero los testimonios más crudos son los de los propios prisioneros. «Los ánimos los teníamos perdidos. No tienes defensa, estás tan acobardado que es igual que te hagan una cosa que otra. Es como el que está en el callejón de la muerte, que está esperando que le llegue. Unos picaban la piedra, otros con la pala a sacar la tierra y otros con un carretón la llevaban a la orilla. El que no terminaba la tarea le hacían ir de noche con un centinela, allí apuntándole, para que la terminara. Cuando estaba nevado, nos bañaban en el río». (Andrés Millán, de Granada). «El trabajo estaba vigilado por unos escoltas, con su fusil. Para ir a orinar o hacer otras necesidades, tenías que pedir permiso y no mentir, porque te iban persiguiendo. Los escoltas se quedaban con lo mejor, y a la caldera no iban más que los huesos. El que pillaba un hueso, lo roía, y luego otro lo seguía royendo, porque había mucha hambre» (Manuel Soriano, de Granada).
Sacar las investigaciones a la luz
En los últimos años la investigación histórica está sacando a la luz gran parte de los trabajos impuestos a los esclavos del franquismo, y este es también el objetivo de un ciclo de conferencias organizado por el Instituto Gerónimo de Uztariz bajo el título de ''Campos de concentración y trabajos forzados en la Europa fascista''.
Este ciclo se desarrollará entre los días 14 y 17 de junio en diversas localidades de Iruñerria, y concluirá el día 19 con una mesa redonda a las 18.00 en el Ayuntamiento de Bidangoze(...).

 

QÜESTIONS:

-Per què creieu que aquest aspecte d.e la repressió franquista ha estat silenciat?
-Per què es va voler posar una escultura on hi hagué el camp de concentracó passats més de seixanta anys?
-Esteu d'acord amb la idea que hi ha por a parlar d'aquells fets? Quina és la vostra opinió personal? Dels testimonis, què és el que us ha cridat més l'atenció?
-Per què es parla a l'article d'esclavitud?


No només els i les historiadores s'han ocupat d'aquest tema. Darrerament, cinema i literatura també l'han tractat i el premi Ramon Llull del 2005 va ser per Lluís-Anton Baulenas, amb “ 'Per un sac d'ossos',  on aborda el tema de les fosses comunes del franquisme.

Per acabar llegiu aquest article sobre el camp de concentració d'Aranda i contesta les preguntes:


Barracones de humillación
Un libro desvela los diez años de existencia del campo de concentración de Miranda, instaurado por el ejército franquista en la Guerra Civil
Texto: Iñaki Esteban / Miranda de Ebro
04/02/2004
–¿Eres de Miranda? ¡Qué malos recuerdos me trae tu pueblo!
José Ángel Fernández López trabajaba en Tubacex, en Amurrio, cuando escuchó aquellas palabras de un compañero mayor que él. No dijo más, por mucho que le preguntaran. Tenía miedo de hablar. La democracia daba sus primeros pasos en firme, pero algunos comportamientos aprendidos por la fuerza aún agarrotaban el ejercicio de la libertad.
En las naves y vestuarios de la fábrica empezaron a conocerse, y con los días de trabajo surgió la complicidad. Aquel trabajador había estado prisionero en el campo de concentración de Miranda, creado por el ejército franquista tras caer el frente de Bilbao. Con él estuvieron cerca de 800 personas en la primera fase del campo, un triste territorio de barracones donde dormían los soldados republicanos que no cabían en otros centros de detención, como la Universidad de Deusto (...).
Administrar el miedo
Cuando cayó el frente del Norte, en 1937, las tropas franquistas enviaron a cientos de soldados republicanos a Miranda en camiones y vagones de ganado. Estuvieron en la plaza de toros unos días, luego en la azucarera, hasta que empezaron a levantar el campo cerca de la estación de tren, a orillas del río Bayas.
(...) Poco después se construyeron unos barracones de madera, muy frágiles. Uno de ellos se quemó a causa de una fogata que habían encendido los presos para protegerse del frío. Otros se movían por los golpes que los internos se daban con los puntales al salir atropellados al toque de corneta. El calzado se lo fabricaban ellos mismos, con botes de conserva y tablas como suela.
Los llamados cabos de vara eran los encargados de administrar el miedo. Al principio cumplían esa función los soldados de Franco. Pero los mandos creyeron que era más eficaz encargarséla a algunos de los detenidos a cambio de mejor alojamiento y alimentación.

(...)Los mandos franquistas no tenían mucho aprecio a estos cabos de vara. A uno de ellos lo liberaron el mismo día que a otros prisioneros y le dieron billete para el mismo tren. Dentro del vagón empezó a disculparse por lo que había hecho ante la indiferencia de sus compañeros, que horas después le tiraron por la ventanilla.
Carta y dedicatoria
En el campo de Miranda estuvieron recluidos muchos brigadistas internacionales hasta 1944. Entre ellos había norteamericanos, británicos, cubanos y también alemanes y austríacos antifascistas, vigilados por la Gestapo en España.
A partir de 1942, Franco quiso alejarse de Hitler, a quien ya se vislumbraba como dictador caído, y empezó a excarcelar prisioneros internacionales.Un poco antes de terminar la guerra mundial, en 1944, llegaron a Miranda los perdedores, nazis y colaboracionistas franceses que utilizaron el campo como vía de escape, generalmente hacia Latinoamérica. Entre ellos se encontraba Walter Kutschmann, un criminal de guerra responsable del asesinato de 1.500 judíos, que se jactaba de haber participado en el bombardeo de Gernika. En 1975 fue descubierto en Argentina por el cazanazis Simon Wiesenthal.
«Hace muy poco recibí una carta desde Bilbao de un ex preso, en la que me agradecía la publicación de este libro». En la dedicatoria de esta obra se lee: «A aquel desconocido trabajador que despertó en mí la curiosidad y el deseo de conocer una parte inédita de nuestra historia». Esa persona trabajaba con él en la fábrica de Amurrio.


QÜESTIONS:


D. L'EXILI CATALÀ


Sobre l’exili, us plantegem aquestes propostes. D’elles, en podeu extraure dues i desenvolupar-les.

1. Lectura de textos referits a l’exili
Molts escriptors o escriptores van seguir l’activitat literària a l’exili i ens han deixat per a la posteritat obres d’una gran qualitat literària i que reflectiran per sempre més el drama que va suposar per a moltes persones el tràgic camí cap a l’exili.
En aquesta activitat es tracta de llegir poemes o proses com ara:
“Corrandes d’exili”, a Saló de tardor (1947), de de Joan Oliver (Pere Quart).
“Tannkes del retorn”, a Del joc i del foc (1946), de Carles Riba
“Elegia IX, per a Pompeu Fabra”, a Elegies de Bierville (1939-1942), de Carles Riba
“Vetlla de retorn”, a Llunyania (1952), de Josep Carner
“Cartes de Mercè Rodoreda a Anna Murià”, de Mercè Rodoreda


2. cerca en grup i exposició a classe sobre la Generalitat de Catalunya a l’exili

En aquesta activitat es tracta de comprovar que, un cop capturat i executat el president Lluís Companys, el va succeir automàticament Josep Irla, President del Parlament català, que va formar un govern de personalitats a l’exili, i va nomenar conseller primer Josep Tarradellas, que més endavant va ser nomenat president de la Generalitat, càrrec que va mantenir en tornar a Catalunya l’any 1977.


3. Visualització d’un vídeo, pel·lícula o reportatge sobre un personatge a l’exili

L’activitat consisteix a visualitzar, amb pauta prèvia, un vídeo, pel·lícula o reportatge sobre algun personatge rellevant de l’exili (Per exemple: “Josep Irla, El president oblidat” TV3. 30 minuts) o sobre la guerra civil i l’exili. Podeu consultar la llista de vídeos que citem després d’aquesta proposta d’activitats.

4 Lectura d’una novel·la sobre l’exili
S’han escrit diverses novel·les sobre l’exili, per exemple, “Quan érem refugiats” de Teresa Pàmies.
La lectura es pot treballar a partir d’un qüestionari previ i es pot completar amb la visita al centre de l’autora o autor amb la finalitat de fer un debat sobre el tema.

5 Recerca d’història oral sobre la guerra civil i l’exili
L’alumnat, individualment o en grup, busca i es posa en contacte amb una persona que hagi viscut la guerra civil (normalment del seu entorn familiar, però també es pot recórrer a alguna llar d’avis, etc.). A partir d’un qüestionari elaborat prèviament a classe, es fa l’entrevista a la persona triada. Cal buscar un espai i un temps adequat per fer l’entrevista i enregistrar-la. Posteriorment, cada alumne en fa la transcripció o n’elabora un resum. Finalment, es posen en comú les experiències i s’elaboren unes conclusions.
Aquesta mena de recerques afavoreix el treball en valors i els alumnes perceben que la història que s’explica en els llibres és una història protagonitzada per persones senzilles.

6. Visita a la Vajol
La Vajol és el poble més petit de l’Alt Empordà i el que es troba a més alçada (al faldar del pic de les Salines). Durant els últims moments de la guerra civil es va convertir en el pas normal cap a França. Per aquest poble van passar Lluís Companys, president de la Generalitat de Catalunya; J. A. de Aguirre, lehendakari del govern basc; Manuel Azaña, president de la República espanyola, l’administració oficial i moltes de les 50.000 persones que fugien.
Aquest poble ha volgut conservar la memòria d’aquells fets i ha aixecat un monument en record de l’exili de 1939. També s’hi pot visitar un petit museu, on es guarden documents de l’època.
Si es demana amb temps, es pot fer una entrevista a Miquel Giralt i Fernàndez, alcalde de la Vajol, que també va passar la frontera cap a França amb el seu pare. A més a més, és un gran entusiasta de tots els projectes que ajuden a conservar la memòria històrica d’aquest petit poble de l’Alt Empordà.

Ampliació:

Una anàlisi jurídica de la repressió franquista

Una comparació interessant d'alemanya i Espanya

Pàgina de Javier Rogrigo sobre camps de concentració

Asociación de Desaparecidos de la guerra y el exilio republicano

Amical de Mauthausen

Exposició Les presons de Franco

 

Per contactar: