EIXOS TRANSVERSALS |
 |
|
|
Els
eixos transversals pretenen el tractament de diferents temes educatius
que, pel seu contingut, no es consideren àrees d'aprenentatge però
que poden ésser tractats en les àrees curriculars concretes
d'una manera transversal. El
treball dels eixos transversals porta implícita la consecució
d'un model de societat basat en:
- La
convivència harmònica.
- La
solidaritat.
- El
benestar i la qualitat de vida.
- La
no discriminació, amb l'acceptació de la igualtat de drets
i deures per a tothom
- .
La conscienciació i cura del medi ambient, des de petits fets
quotidians fins a una consciència planetària.
L'escola
ha anat treballant diferents temes transversals que ha incorporat al llarg
del temps i que es poden englobar en aquest llistat:
|
|
|
|
|
|
 |
 |
|
Educació
per a la seguretat viària |
|
Educar
per a una actitud preventiva.
Contribuir a fer que l'alumne aprengui a raonar i a actuar amb lucidesa,
així com també a discernir entre la por, la temeritat i
la prudència.
Elevar el grau de conscienciació i responsabilitat ciutadana, amb
un canvi consegüent de mentalitat i d'actitud individual per a una
millor convivència col·lectiva.
Garantir el coneixement de les normes de circulació.
Sensibilitzar davant els accidents, les seves causes i les seves conseqüències.
Adquirir hàbits de seguretat viària, des del punt de vista
tant dels vianants com dels conductors. |
|
Educació
per a la salut |
|
Entesa
des del punt de vista de salut física, mental i social, comprèn
informació sobre la prevenció, la curació i el desenvolupament
d'hàbits bàsics de salut, per a la defensa i la promoció
de la salut individual i col·lectiva. |
Educació
per a la pau |
Es
tracta de formar persones amb capacitat de diàleg davant els conflictes,
com a eina de solució i d'educar-los per a l'acció, partint
del seu entorn més immediat per arribar a la comprensió
d'aspectes d'àmbit internacional. |
EDUCACIÓ
PER A LA CONVIVÈNCIA |
Es
treballen totes les qüestions relacionades amb les relacions personals
i els possibles conflictes entre els alumnes. Es pretén un ensenyament
actiu, oferir una proposta de valors i actituds que conformin un codi
de convivència i la participació activa i responsable dels
alumnes en l’organització i funcionament de l’escola.
Es descriuen situacions
d’interès dels propis alumnes per tal d'ajudar-los a trobar
solucions a temes de rellevància i ser font de propostes de millora
del funcionament de l’escola. Els alumnes poden expressar les
seves opinions dins d’un espai de temps anomenat torn de paraules.
Aquest procés conclou amb uns acords que són escrits pel
seu compliment.
|
Educació
en la tecnologia de la informació |
La
tecnologia de la informació té com a objecte el tractament
de la informació, en forma de textos, nombres, imatges, so o altres
senyals, i inclou principalment la creació, la recollida, l’emmagatzematge,
l'organització, el processament, la presentació i la comunicació
d'aquesta informació emprant diversos mitjans tecnològics
i audiovisuals. |
Educació
en la diversitat intercultural |
Quan
diferents grups culturals coexisteixen, podem parlar de multicultura
o pluricultura, que només esdevindran d'intercultura si s'arriba
a un cert grau d'interrelació i intercanvi. Com a tònica
general caldrà afavorir la mútua coneixença entre
els individus dels diferents col·lectius i promoure actituds
d'acostament i de respecte.
|
Educació
per al consum |
Reflexionar
sobre el fet del consumisme (comprar per comprar o comprar per necessitat)
i educar per a l'anàlisi crítica de la publicitat, donant
a conèixer els drets i els deures del consumidor.
Donar punts de referència, informar i desenvolupar l'esperit
crític com a tres grans eixos d'una educació per a aprendre
a ser consumidors racionals. Educar per al consum significa fer persones
amb hàbits conscients, crítics i responsables davant el
fet del consum.
|
Educació
per a la no discriminació per raons de sexe |
Partint
de la premissa que totes les persones tenen igualtat d'oportunitats, i
treballant per a la consolidació d'hàbits no sexistes (no
tan sols en l'àmbit mental, sinó també incidint en
actituds quotidianes reflectides en les conductes i en el llenguatge),
la coeducació ha d'afavorir que els nens i les
nenes desenvolupin totes les seves potencialitats individuals per a arribar
a un ensenyament no marcat pel gènere ni condicionat per les expectatives
de comportament social assignades a cada sexe. La
igualtat, doncs, haurà de sumar valors i característiques
de tots dos gèneres. |
Educació
medioambiental |
Educar
per a adquirir hàbits de reciclatge i maneres de relacionar-se
amb l'entorn (casa, escola, barri, localitat...) per a no deteriorar-lo.
Responsabilitzant-se i comprometent-se personalment en la millora i respecte
del medi ambient en general.
|
Educació
cívica: els hàbits |
A nivell d'escola, treballem una sèrie d'hàbits
que considerem bàsics perquè faciliten la incorporació
d'unes habilitats socials elementals i afavoreixen una convivència
més harmoniosa. La nostra tasca educativa se centrarà
en:
- Assolir hàbits de comportament, higiene, alimentació
i salut.
- Procurar que cada infant s'accepti tal com és, afavorint l'autoestima
i la superació personal.
- Recollir hàbits d'ordre, de polidesa , d'higiene, d'alimentació,
de salut i de relació i anar treballant-los al llarg de tot el
curs, mostrant especial atenció en que els nens i les nenes no
estiguin condicionats per estereotips sexistes.
|