Amb voluntat de
resum, podem dir que la història de l'Alt Urgell és la història d'un comtat
i la història d'una diòcesi. Els precedents ibèrics i romans -que hi són-
no tenen prou gruix al costat de la presència eclesiàstica i feudal.
Tant la diòcesi com el comtat es caracteritzen per una considerable expansió.
Els bisbes d'Urgell tenien jurisdicció sobre la Ribagorça, el Solsonès,
el Berguedà, la Cerdanya francesa i bona part de la Segarra. El gran moment
de la Seu coincideix amb Sant Ermengol i Sant Ot, morts el 1035 i 1112,
respectivament, i patrons -també respectivament- de la diòcesi i de la ciutat.
Encara avui el bisbat té una superfície molt dilatada -es fica a Andorra,
a l'Aran, al Pallars, a la Cerdanya, a la Segarra, a la Noguera- però el
seu domini s'ha retallat. Del domini dels comtes, en canvi, ja no en queda
res. Els comtes d'Urgell fan una cadena que inicià Borrell a les darreries
del segle VIII i es trencà l'any 1413.
Dèiem que la història urgellenca no s'havia limitat a la comarca, i és que
els comtes d'Urgell tenien una empenta que els duia enèrgicament cap al
sud. El comtat creix amb la Reconquesta, i guanya Guissona, Agramunt i Balaguer
i una sèrie de territoris que cal ordenar i repoblar. Els comtes d'Urgell
van més lluny, i se'ls troba en la conquesta de Saragossa, Almeria -sí,
Almeria, l'any 1147- i Lleida. No és estrany, doncs, que en tots els conflictes
importants que es produeixen en la confederació catalana-aragonesa a les
acaballes de l'Edat Mitjana hi siguin presents.
Com que els bisbes participaven també, i amb molt de pes, en aquesta expansió
medieval, la història del comtat -i de la comarca que n'és la mare- és feta
de lligams i controvèrsies entre els comtes i els bisbes.
D'altra banda, l'Urgellet és una terra sotmesa a una doble característica:
és un país geogràficament tancat, i alhora un lloc de pas. Això havia de
produir unes tensions molt vives.
El Pirineu, el Cadí, el Boumort, el muntanyam que encercla la comarca facilita
la natural tendència al conservadurisme, que encaixa perfectament amb la
tradició mil.lenària dels bisbes i els comtes. Però a l'Alt Urgell hi ha
un riu: el Segre. Un riu que ve de llevant i se'n va cap al sud. Un riu
sempre fa forat, un forat físic i un forat mental; un riu, sobretot, fa
camí, i aquest camí és la porta oberta gràcies a la qual l'Urgellet no és
una capsa tancada. Per aquesta porta oberta circula l'aire de la renovació,
i a vegades l'aire de l'escàndol: la proximitat de la frontera, per
exemple, provocà l'aparició d'un nucli partidari dels albigesos al segle
XIII, més tard la invasió dels protestats hugonots. És probable que a les
terres obertes les presències estranyes siguin rebudes amb una certa indiferència,
precisament perquè són habituals, i que, en canvi, a les comarques de més
difícil accés els ferments forasters hi agafin una virulència notable. Deu
ser una qüestió de pressió: quan el camí d'entrada i de sortida és estret,
qualsevol novetat fa més embús i l'organisme comarcal reacciona. (...)
L'Alt Urgell és terra ramadera, sobretot de bestiar gros. L'existència de
les vaques es traduí en la fundació de la Cooperativa del Cadí, l'any 1915,
que posava en marxa -amb les inevitables dificultats, incomprensions, etc.-
l'aprofitament industrial de la llet. Poc després, el 1923, es creaven les
Lleteries de la Seu d'Urgell. Calia, doncs, que la llet de les vaques rurals
arribés a la ciutat, i així foren oberts una quantitat de quilòmetres de
pistes forestals. Pot semblar pintoresc, però no és exagerat de dir que
l'Urgellet ha passat de l'Edat Mitjana a l'Edat Moderna quan s'ha industrialitzat
intensivament la llet i els seus derivats -la mantega, el formatge-, i que
en aquests darrers cinquanta anys la comarca ha fet un pas endavant molt
visible. És clar que d'altres indústries -com l'elèctrica i l'explotació
forestal- hi han col.laborat. I, darrerament, el turisme.