EL CONTRACTE DE "MOTA" I "MADERA"
Entre la decadència medieval i la reaparició d'una marina a Catalunya a la fi del primer terç del segle passat hi ha un lapse de molts anys, de segles. Però de sobte, en el període que acabem de citar, el nostre mar es repoblà de veles. Després de tants anys de dormir en terra, torna a agradar dormir en el coi d'un vaixell. La novetat no obeeix pas a cap caprici. És que navegant es poden tornar a guanyar diners, comprant i venent. Quan el capità Joan Millet, que manava un vaixell irrisori, el "San José", àlias el "Glorioso" -més petit que les caravel.les de Colom-, anuncià que admetia càrrega per a l'Havana, la gent del Maresme, i sobretot de Barcelona, quedà estupefacta. Així i tot, el negoci fou claríssim. Fou l'inici de la resurecció naval del país. Això passava a la fi del primer terç del segle, pel 183... El 1835 es produí el viatge de la pollacra "Constancia", comandada per Joan Mirambell, al Brasil i a l'Uruguai. Aquest darrer país estava llavors en guerra amb Espanya. El vell Mirambell demostrà ésser un gran navegant i un excel.lent diplomàtic. El seu viatge li donà un gran prestigi i un gran rendiment. Després del viatge de Mirambell, els mestres d'aixa del Maresme començaren a treballar sense descans. Entre els anys 30 i 60 del segle passat es feren en el país grans fortunes en la navegació.

Els viatges es feien a base del contracte anomenat de "mota i madera". Era una societat en què la "mota" era el capital invertit en el viatge i la "madera" era el vaixell. El capital era la "mota" i el vaixell l'aportació industrial en el negoci. (...)

La més gran part dels vaixells eren propietat dels armadors de la platja en què havien estat construïts. Les tripulacions també ho eren, i gairebé tots els tripulants tenien part en la "madera" a bord de la qual navegaven, des del capità al noi de cambra. Aquesta col.laboració és la clau de la prosperitat del Maresme en aquella època.

El factòtum del contracte era, naturalment, el capità. Aquells homes de cara severa que es poden veure en alguns salons d'aquest país foren no solament grans navegants, sinó comerciants excel.lents.

Les causes d'aquesta decadència foren diverses, però es poden resumir en una: quan els viatges deixaren d'ésser lucratius per falta del comerç marginal, els armadors vengueren els seus vaixells i els navegant tornaren a la terra. (...)



Josep Pla (1897-1981)


Vocabulari
   
pollacra: nau de dos arbres de dues peces encreuades.