17.1. CONTEXT HISTÒRIC I CULTURAL
• La Primera Guerra Mundial (1914-1918). La fi dels antics imperis. La Revolució Russa. L'aparició dels feixismes. El crack del 29. Estats Units potència mundial. Els avenços científics. Literatura i música. Psicologia.
17.2. SIGNIFICACIÓ DEL L'ART D'AVANTGUARDA
• Significació del concepte avantguardisme. Integració de diferents moviments: els -ismes. Elements en comú dels diferents moviments.
17.3. EL FAUVISME
• Característiques generals. Uja nova forma d'entendre el color. Henri MATISSE (1869-1954), André DERAIN (1880-1954), Maurice de VLAMINCK (1876-1958), Raoul DUFY (1877-1953).
- IMATGE, Henri MATISSE. Luxe, calma i voluptuositat (1904). Oli sobre tela. 98, 3 x 118,5 cm. Centre Georges Pompidou, París.
- IMATGE. Henri MATISSE. La joia de viure (1905-1906). Oli sobre tela. 175 x 241 cm. Barnes Foundation, Merion, (PA), EUA.
- IMATGE. Henri MATISSE. Retrat de Mdme. Matisse amb una ratlla verda (1905). Oli sobre tela. 40 x 32 cm. Museu Estatal d'Art, Copenhagen, Dinamarca.
- IMATGE. Henri MATISSE. L'habitació vermella (1908). Oli sobre tela. 180 x 220 cm. Museu de l'Hermitage, Sant Petesburg.
- IMATGE. Henri MATISSE. La dansa (1910) Oli sobre tela. 260 x 391 cm. Museu de l'Hermitage, Sant Petesburg. Rússia.
- IMATGE. André DERAIN. El pont de Charing Cross, Londres (1906). Oli sobre tela. 100 x 80 cm. National Gallery of Art, Washington, EUA.
- IMATGE. André DERAIN. El pont de Waterloo (1906). Oli sobre tela. 80,5 x 101 cm. Museu Thyssen-Bornemisza, Madrid.
17.4. L'EXPRESSIONISME.
• Característiques generals. Antecedents: Edvard MUNCH (1863-1944) i James ENSOR (1860-1949). Die Brücke: Ernst Ludwig KIRCHNER (1880-1938), Max PECHSTEIN (1881-1955), Emile NOLDE (1867-1956), Karl SCHMIDT-ROTTLUFF (1884-1976), Erich HECKEL (1883-1970), Kees VAN DONGEN (1887-1968). Der Blaue Reiter: Wassily KANDINSKY (1866-1944), Franz MARC (1880-1916), Paul KLEE (1879-1940), Alexej Von JAWLENSKY (1864-1941), Auguste MACKE (1887-1949). Neue Sachlichkeit: George GROSZ (1893-1959), Max BECKMANN (1884-1950) i Otto DIX (1891-1968).
- IMATGE. Edvard MUNCH. El crit (1893). Oli, tremp i pastís sobre cartró. 89 x 73,5 cm. Galeria Nacional, Osle, Noruega.
- IMATGE. James ENSOR. L'entrada de Crist a Brusel·les (1888-1889). Oli sobre tela. 258 x 431 cm. Koninkiljk Museum, Amberes, Bèlgica.
DIE BRÜCKE
- IMATGE. Karl SCHMIDT-ROTTLUFF. Cases a la nit (1912). Oli sobre tela. 96 x 87 cm. Museum Of Modern Art, Nova York,
- IMATGE. Erich HECKEL. Dos homes a una taula (1912). Oli sobre tela. 97 x 120 cm. Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Alemanya
- IMATGE. Ernest Ludwig KIRCHNER. Berlin, un carrer (1913). Oli sobre tela. 120 x 91 cm. Museum Of Modern Art, Nova York
DER BLAUE REITER
- IMATGE. Wassily KANDINSKY. El jenet blau (1903). Oli sobre cartró. 55 x 65 cm. Col·lecció privada, Zurich, Suïssa.
- IMATGE. Wassily KANDINSKY. El ferrocarril prop de Murnau (1909). Oli sobre cartró. 36 x 49 cm. Städtische Galerie im Lembachhaus, Múnic.
- IMATGE. Alexej von JAWLENSKY. Paisatge de Murnau (1909). Oli sobre cartró. 50 x 54 cm. Städtische Galerie im Lembachhaus, Múnic.
- IMATGE. Franz MARC. Caballs blaus (1911). Oli sobre tela. 105 x 181 cm. Col. Walker Art Center, Minneapolis, EUA.
- IMATGE. August MACKE. Jardí zoològic I (1912). Oli sobre tela. 58 x 98 cm. Städtische Galerie im Lembachhaus, Múnic.
- IMATGE. Paul KLEE. Hamammet amb la seva mesquita (1914). Aquarel·la i llapis sobre paper. 20 x 14 cm. Metropolitan Museum of Art, Nova York, EUA.
NEUE SACHLICHKEIT
- IMATGE. Georg GROSZ. Dia gris (1921). Oli sobre tela. 115 x 80 cm. Staatsliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie, Alemanya.
- IMATGE. Otto DIX. La periodista Sylvia von Harden (1926). Tècnica mixta sobre fusta. 88 x 120 cm. Centre Georges Pompidou, París, França.
17.5. EL CUBISME.
• Orígens del moviment. Pablo Ruiz PICASSO (1881-1973) i Georges BRAQUE (1882-1963). El Cubisme Analític. El Cubisme Sintètic. Juan GRIS (1887-1927). Robert DELAUNAY (1885-1941). Escultura cubista. Pablo GARGALLO (1881-1934). Evolucions del Cubisme: el Tubularisme, el cubisme abstracte.
- IMATGE. Pablo PICASSO. Les senyoretes d'Avinyó (1907). Oli sobre tela. 244 x 233 cm. Museum Of Modern Art, Nova York.
- IMATGE. Pablo PICASSO. Retrat d'Ambroise Vollard (1910). Oli sobre tela. 93 x 66 cm. Museu Puskhin de Belles Arts, Moscou.
- IMATGE. Georges BRAQUE. Cases a l'Estaque (1908). Oli sobre tela. 73 x 60 cm. Col·lecció privada.
- IMATGE. Georges BRAQUE. Gillette: natura morta damunt una taula (1914). Carbonet, paper pegat i gouache. 48 x 62 cm. Centre Georges Pompidou, París.
- IMATGE. Robert DELAUNAY. La Torre Eiffel (1911). Oli sobre tela. 202 x 138 cm. Solomon R. Guggenheim Museum, N. York.
- IMATGE. Juan GRIS. Retrato de Picasso (1912). Oli sobre tela. 93 x 74 cm. The Art Institute of Chicago, EUA.
- IMATGE. Pablo GARGALLO. El Gran Profeta (1933). Bronze. 236 x 75 x 45 cm. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid. Detall del cap i esquena. Vista lateral. Vista frontal.
17.6. EL FUTURISME
• Itàlia en comptes de París. El Manifest futurista de MARINETTI (1909). Renúncia a la tradició i lloança de la modernitat. El Manifest dels Pintors Futuristes: Umberto BOCCIONI (1882-1916), Gino SEVERINI (1883-1966), Giacomo BALLA (1871-1958), Luigi RUSSOLO (1885-1947) i Carlo CARRÀ (1881-1966). Característiques generals. Evolucions del Futurisme: la Pintura Metafísica.
- TEXT. El Manifest Futurista de MARINETTI.
- IMATGE. Umberto BOCCIONI. Dinamisme d'un ciclista (1913). Oli sobre tela. 70 x 95 cm. Col·lecció Peggy Guggenheim, Itàlia.
- IMATGE. Umberto BOCCIONI. Formes úniques de continuïtat en l'espai (1913). Bronze. 146 x 89 x 40 cm. Museum Of Modern Arts, Nova York.
- IMATGE. Giacomo BALLA. Velocitat de l'automòbil (1912). Oli sobre fusta. 55,5 x 69 cm. Museum Of Modern Arts, Nova York.
- IMATGE. Luigi RUSSOLO. Dinamisme d'un automòbil (1912-1913). Oli sobre tela. 104 x 140 cm. Museu d'Art Modern, Centre Georges Pompidou, París, França.
- IMATGE. Carlo CARRÀ. El genet vermell (1913). Civico Museo d'Arte Contenporanea, Milà, Itàlia.
PINTURA METAFÍSICA
- IMATGE. Giorgio DE CHIRICO. La recompensa de l'endeví (1913). Oli sobre tela. 236 x 180 cm. Philadelphia Museum of Art.
- IMATGE. Giorgio DE CHIRICO. Misteri i malenconia d'un carrer (1914). Oli sobre tela. 86 x 69 cm. Col·lecció privada.
17.7. EL DADAISME
• El cercle del Cabaret Voltaire. Tristan TZARA. Un moviment anti-artístic. El Ready-made. Marcel DUCHAMP (1887-1968). Francis PICABIA (1879-1953). Raoul HAUSMANN (1886-1971). Kurt SCHWITTERS (1887-1968).
- IMATGE. Marcel DUCHAMP. Font (1917). Ready-made. 60 cm. Original desaparegut.
- IMATGE. Francis PICABIA. L'ull cacodilat (1921). Oli i fotocollage sobre tela. 148,5 x 117,5. Museu Nacional d'Art Modern Centre Georges Pompidou, París, França.
- IMATGE. Raoul HAUSMANN. El crític d'art (1919). Litografia i fotomuntatge sobre paper. 32 x 25 cm. Tate Collection, Londres.
- IMATGE. Kurt SCHWITTERS. Das Undbild (1919). Museu Nacional d'Art Modern Centre Georges Pompidou, París, França.
17.8. EL SURREALISME
• L'inconscient i els somnis: per damunt de la realitat. Guillaume APOLLINAIRE. André BRETON i el Primer Manifest Surrealista (1924). La influència de Sigmund FREUD. Antecedents: ARCHIMBOLDO, El BOSCO o GOYA. El Surrealisme automatista. Joan MIRÓ (1893-1983).
- IMATGE. Hyeronimus VAN AEKEN "EL BOSCO". El jardí de les delícies (1480-1490). Oli sobre taula. 206 x 386 cm. Museo del Prado, Madrid.
- IMATGE. Joan MIRÓ. La Masia (1921-22). Oli sobre tela. 124 x 141 cm. National Gallery of Art, Washington, EUA.
- IMATGE. Joan MIRÓ. El carnaval de l'Arlequí (1924-1925). Oli sobre tela. Albright-Knox Gallery, Buffalo, EUA.
- IMATGE. Joan MIRÓ. Interior Holandés I (1928). Oli sobre tela. 92 x 73 cm. Museum of Modern Art, Nova York, EUA. → Hendrik SORGH. El tocador de llaüt (1661).
- Max ERNST. Dues nenes són amenaçades per un rossinyol (1924). Oli sobre taula amb fusta. 69 x 57 x 11 cm. MoMA, N. York.
- Salvador DALÍ. El gran masturbador (1929). Oli sobre tela, 110 x 150 cm. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid.
- Salvador DALÍ. La persistència de la memòria (1931). Oli sobre tela. 24 x 33 cm. MoMA, Nova York, EUA.
- René MAGRITTE. La veu de l'espai (1928). Oli sobre tela. 53 x 74 cm. Peggy Guggenheim Collection, Venècia, Itàlia.
- René MAGRITTE. La traició de las imatges (1929). Oli sobre tela. 60 x 81 cm. Los Angeles County Museum of Art, EUA.
- Leandre CRISTÒFOL. Nit de lluna (1931). Fusta vista i fusta tenyida. 71 x 40 x 4,5 cm. MNAC, Barcelona.
- Leandre CRISTÒFOL. L'aureola astral (1935-36). Fusta, suro, metall i vidre. 54 x 47 x 33 cm. MNAC, Barcelona.
17.9. L'ART ABSTRACTE
• Característiques generals. Els inicis: Wassily KANDINSKY (1866-1944). De Stijl i el Neoplasticisme. Piet MONDRIAN i Theo VAN DOESBURG (1883-1931). Les avantguardes russes: el Rayonisme, el suprematisme i el constructuvisme. Mikhail LARIONOV (1881-1964). Natàlia GONCHAROVA (1881-1962). Kasimir MALIÈVITX (1878-1935). Vladimir TATLIN (1885-1953). Aleksander RODTXENKO (1891-1956). La Bauhaus. Paul KLEE (1879-1940). Wassily KANDINSKY (1866-1944).
ELS INICIS: WASSILY KANDINSKY
- Wassily KANDINSKY. Primera aquare·la abstracta (sense títol) (1910). Aquarel·la. 188 x 196 cm. Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, París, França.
- Wassily KANDINSKY. Composició IV (1911). Oli sobre tela. 1,59 x 2,5 m. Kunstsammlung Nordhein-Westfalen, Düsseldorf, Alemanya.
- Wassili KANDINSKY. Impressió III (1911). Oli sobre tela. 77,5 x 100 cm. Städtische Galerie im Lenbachhaus, Munich, Alemanya.
DE STIJL I EL NEOPLASTICISME
LES AVANTGUARDES RUSSES
LA BAUHAUS
17.10. L'ESCOLA DE PARÍS
• Amadeo MODIGLIANI (1884-1920)