15.1. L'ARQUITECTURA HISTORICISTA.
• Cronologia: 1840 - 1900. Una arquitectura eclèctica: El Neogòtic, el Neobizantí, el Neoindi, el Neobarroc.
- IMATGE. Charles BARRY i Auguste W. N. PUGIN. Houses of Parliament (1840-1867), Londres, Regne Unit.
- IMATGE: Eduard RIEDL i Georg DOLLMANN. Castell de Lluís II de Baviera (1869-1886). Neuschwanstein, Schwangau im Allgäu, Baviera, Alemanya
- IMATGE. Alexander POMERANTSEV. Catedral Alexander Nevsky (1882-1912). Sofia, Bulgaria.
- IMATGE. John NASH. Pavelló Reial de Brighton (1818-1821). Brighton & Hove, East Sussex, Regne Unit.
- IMATGE. Charles GARNIER. Òpera de París (1867-1875)´. París, França.
- IMATGE. Gottfried SEMPER i Karl F. VON HASENAUER. Burgtheater (1888), Viena, Àustria.
15.2. L'URBANISME.
• Industrialització, èxode rural i consoliació de la burgesia: noves necessitats urbanes. Models urbanístics dels socialsites utòpics. El Baró George Eugène HAUSSMANN (1809-1891) i la reforma de París. Ildefons CERDÀ (1816-1876) i l'Eixample de Barcelona. Arturo SORIA (1843-1920)i la Ciutat Lineal.
- IMATGE. Robert OWEN. Projecte de New Harmony
- IMATGE. Baró HAUSSMANN. Reformes de la zona centre de París (línies en vermell). Vista aèria de la Plaça Charles de Gaulle.
- IMATGE. Ildefons CERDÀ. Vista aèria de l'Eixample de Barcelona.
- IMATGE. Arturo Soria. Planificació de la Ciutat Lineal
15.3 L'ARQUITECTURA D'ENGINYERIA O ARQUITECTURA DEL FERRO.
• Nous materials. Les necessitats constructives i arquitectòniques de les societats industrialitzades. Ponts. Estacions de ferrocarril. Bibloteques. Mercats. Hivernacles. Les Exposicions universals.
- IMATGE. Abraham DARBY i Thomas PRITCHARD. Iron Bridge (1777-1779) Riu Severn, Coalbrookdale, Shropshire, Regne Unit.
- IMATGE. Louis Alexandre DE CESSART i Jacques DILLON. Pont des Arts (1802-1804). Riu Sena, París, França.
- IMATGE. Henri LABROUSTE. Estació de París Saint-Lazare (a partir 1837). Rue d'Amsterdam, París, França.
- IMATGE. Henri LABROUSTE. Biblioteca de Saint-geneviève (1843-1850). París, França.
- IMATGE. Victor BALTARD. Les Halles Centrales (1853). París, França.
- IMATGE. Josep FONTSERÉ i Josep CORNET. Mercat del Born (1873), Barcelona, El Barcelonès.
- IMATGE. Joseph PAXTON. Crystal Palace (1851). Londres, Regne Unit.
- IMATGE. Ricardo VELÁZQUEZ. Palacio de Cristal del Retiro (1887), Madrid, Espanya.
- IMATGE. Ferdinand DUTERT i Victor CONTAMIN. Galeria de les Màquines (1889). Exposició Universal de París de 1889.
- IMATGE. Gustave EIFFEL. Torre Eiffel (1887-1889). Camp de Mart, París, França. La Torre Eiffel en en context del recinte firal de l'Exposició mundial de 1889. Esquema amb les dimensions de la Torre Eiffel. → CLARK & REEVES. The Centennial Tower. Projecte per a l'Expo Univesal de Philadelphia de 1876.
La consturcció de la Torre Eiffel per etapes
15.4. L'ESCOLA DE CHICAGO
• Racionalisme i utilitarisme. Chicago com a nova fòrmula. Nous materials i noves tecnologies. Els gratacels.
- IMATGE. William LE BARON JENNEY. Home Insurance building (1884 - enderrocat el 1934). Chicago, EUA.
- IMATGE. Dankmar ADLER i Louis SULLIVAN. Auditorium building (1889). Chicago, EUA.
- IMATGE. Dankmar ADLER i Louis SULLIVAN. Wainwright Building (1890-1891). St. Louis, EUA.
- IMATGE. John ROOT i Charles B. ATWOOD. Reliance Building (1890-1895). Chicago, EUA.
- IMATGE. Dankmar ADLER i Louis SULLIVAN. Guaranty Building (1894). Buffalo, EUA.
- IMATGE. Louis SULLIVAN. Carson, Pirie & Scott Company Building (1899). Chicago, EUA. Planta de l'edifici. Entrada noroest. Entresol i primer pis.
- IMATGE. Daniel BURNHAM. Flatiron Building (1902). Nova York, EUA.
The Carson, Pirie & Scott Building, by Louis SULLIVAN.