10.1. CONTEXT HISTÒRIC I CULTURAL. MARC CRONOLÒGIC. CARACTERÍSTIQUES GENERALS.
• Des de la 2a 1/2 s.XVIII fins 1r 1/3 s.XIX. Principals referents històrics: Antic Règim, Revolució Industrial a Anglaterra, Revolució Francesa, Imperi Napoleònic, Restauració, primeres Revolucions Liberals i Nacionalisme. Context cultural. Característiques generals.
10.2. ARQUITECTURA NEOCLÀSSICA
• Característiques generals. Reacció al barroc. Racionalitat, simplicitat i utilitat.
- IMATGE. Pierre A. VIGNON. Església de la Madeleine (1806 - 1842). París, França.
- IMATGE. Jacques-Germain SOUFFLOT. Església de Santa Genoveva, posteriorment anomenada Panteó dels Homes Il·lustres (1752). París, França.
- IMATGE. William THORNTON, Benjamin H. LATROBE, Charlers BULFINCH. Capitoli dels EUA. (1792-1827). Washington, EUA.
- IMATGE. James HOBAN. La Casa Blanca (1792-1800). Washington, EUA.
- IMATGE. Carl Gotthard LANGHANS. Porta de Brandenburg (1789 - 1791). Berlin, Alemanya.
- IMATGE. Leo von KLENZE. Glyptothek (1815 - 1830). Munich, Alemanya.
- IMATGE. Juan de VILLANUEVA. Museo del Prado (1785-1819). Madrid, Espanya.
- IMATGE. Francesco SABATINI. Puerta de Alcalà (1778). Madrid, Espanya.
- IMATGE. William WILKINS. National Gallery (1832-1838). Trafalgar Square, Londres, Regne Unit.
10.3. ESCULTURA NEOCLÀSSICA
• Característiques generals. De l'espiritualitat barroca de complexa decoració a la puresa i equilibri neoclàssics. Antonio CANOVA (1757-1822). Bertel THORVALDSEN (1770-1844).
- IMATGE. Antonio CANOVA. Eros i Psique (1787 - 1793). Marbre. 1,55 m. x 1,68 m. Musée du Louvre, París, França.
- IMATGE. Antonio CANOVA. Retrat de Paolina Bonaparte com a "Venus vencedora" (1805-1808). Marbre. 160 cm. x 200 cm. Galeria Borghese, Roma, Itàlia.
- IMATGE. Damià CAMPENY. Lucrècia Morta (1804). Marbre. 125 cm. x 61 cm x 135 cm. Biblioteca Museu Víctor Balaguer, Vilanova i la Geltrú (El Garraf).
- IMATGE. Bertel THORVALDSEN. Jason amb el velló d'or (1803). Marbre. 242 cm. Thorvaldsens Museum, Copenhaguen, Dinamarca.
10.4. PINTURA NEOCLÀSSICA
• Característiques generals. Jacques-Louis DAVID (1748-1825). Jean Auguste Dominique INGRES (1780-1867). Anton Raphael MENGS (1728-1779). Un cas especial: Francisco de GOYA (1746-1828).
Jacques-Louis DAVID (1748-1828)
- IMATGE. Jacques-Louis DAVID. El jurament dels horacis (1784). Oli sobre tela. 330 cm. x 425 cm. Musée du Louvre, Paris, França.
- IMATGE. Jacques-Louis DAVID. La mort de Marat (1793). Oli sobre tela. 162 x 128 cm. Musées Royaux des Beaux-Arts, Brussel·les, Bèlgica.
- IMATGE. Jacques-Louis DAVID. Napoleó al pas de San Bernat (1801). Oli sobre tela. 246 cm. x 231 cm. Österreichische Galerie Belvedera, Vienna, Àustria.
Jean Auguste Dominique INGRES (1780-1867)
- IMATGE. Jean Auguste Dominique INGRES. El bany turc (1862). Oli sobre tela sobre fusta. 108 cm de diàmentre. Musée du Louvre, Paris, França.
- IMATGE. Jean Auguste Dominique INGRES. La banyista de Valpinçon (1808). Oli sobre tela. 146 x 97 cm. Musée du Louvre, París, França.
- IMATGE. Jean Auguste Dominique INGRES. L'apoteosi d'Homer (1827). Oli sobre tela. 386 x 512 cm. Musée du Louvre, París, França.
Anton Raphael MENGS (1728-1779)
Francisco de GOYA Y LUCIENTES (1746-1828)
- IMATGE. Franciscode GOYA. El parasol (1776-1778). Oli sobre tela. 104 x 152 cm. Museo del Prado, Madrid, Espanya.
- IMATGE. Franciscode GOYA. El somni de la raó produeix monstres (1797-1799). Aiguafort. 21,6 cm. x 15,2 cm.
- IMATGE. Francisco de GOYA. Gaspar Melchor de Jovellanos (1798). Oli sobre tela. 205 x 133 cm. Museo del Prado, Madrid, Espanya.
- IMATGE. Francisco de GOYA. La família de Carles IV (1800). Oli sobre tela. 2,80 m. x 3.36 m. Museo del Prado, Madrid, Espanya.
- IMATGE. Francisco de GOYA. La maja desnuda (1803). Oli sobre tela. 0,97 m x 1,90 m. Museo del Prado, Madrid, Espanya.
- IMATGE. Francisco de GOYA. El tres de maig de 1808 (1814). Oli sobre tela. 2,68 m. x 3,47 m. Museo del Prado, Madrid, Espanya.
- IMATGE. Francisco de GOYA. Saturn cruspint-se a un dels seus fills (1819.1823). Oli sobre tela. 1,46 m. x0,83 m. Museo del Prado, Madrid, Espanya.
- IMATGE. Francisco de GOYA. La lletera de Burdeus (1825-1827). Oli sobre tela. 74 cm. x 68 cm. Museo del Prado, Madrid, Espanya.