PAU: estructura de l'exercici i criteris generals d'avaluació. Filosofia. CURS 2005-2006.

La prova parteix d'un text d'un filòsof i proposa que l'estudiant faci una redacció guiada per una sèrie de preguntes relacionades amb el text. Pretén avaluar, primer de tot, la maduresa de l'alumne i, en segon lloc, els coneixements més bàsics adquirits en l'assignatura cursada durant el batxillerat.

La prova inclou dues opcions, cadascuna amb un text i cinc preguntes associades.

L'alumne haurà de triar una opció i respondre les preguntes corresponents.

Poden aparèixer referències a activitats pròpies de tots els dominis procedimentals de l'assignatura (definició de conceptes i caracterització històrica de teories; anàlisi de termes, enunciats i argumentacions; identificació de la tesi i de les idees centrals d'un text; redacció de comentaris; expressió i argumentació d'idees i opinions pròpies o alienes).

L'alumne/a tindrà l'oportunitat de mostrar, a més del seu grau d'informació, el seu esperit crític i, per tant, d'expressar i argumentar les seves opinions. En la correcció es tindrà en compte tant el contingut de les respostes com la seva claredat conceptual, l'ordre lògic, el rigor en l'exposició i la correcció gramatical.

Cadascun dels textos serà d'un dels cinc autors seleccionats, essent cada opció d'una època diferent (Filosofia Antiga: Plató; Filosofia Moderna: Descartes, Hume; Segle XIX: Mill, Nietzsche)

Els teme s , d els t extos de la prova i de les preguntes corresponents seran d'algun o d'alguns dels tres blocs temàtics seleccionats:

•  Coneixement-ciència: Plató, Descartes, Hume, Nietzsche

•  L'ésser humà: natura i cultura: Plató, Descartes, Hume, Mil|, Nietzsche ,

•  Ètica-política: Plató, Descartes, Hume, Mill, Nietzsche

Les preguntes de la prova tindran les característiques següents:

•  Explicar breument la idea principal deltext, (2 punts) ,

•  Explicar breument el significat d' algunes expressions del text. (1 punt)

•  Explicar les raons de l'autor a favor d' una tesis bàsica del text: per explicar aquestes raons, s'haurà de fer referència als aspectes pertinents de pensament de l'autor, encara que no siguin explícitament expressats en el text. (3 punts)

•  Comparar un concepte important en el pensament de l'autor (vinculat amb les idees del text) amb un altre, que pot ser d'un autor diferent. (2 punts)

•  Fer una avaluació raonada i personal, sobre alguna de les tesis defensades en el text. (2 punts)

Autors seleccionats a partir del currículum per a les PAÜ de 2006.

•  De l'època antiga i medieval: Plató

•  De l'època moderna: Descartes i Hume.

•  De l'època contemporània: Mill i Nietzsche.'

Materials dels quals se seleccionaran els textos de les PAU de 2008. Òbviament, la selecció només implica que els textos, que sortiran a la prova de les PAU de 2008 seran dels capítols que és mencionen. Per tant, no implica que els alumnes hagin d'estudiar només aquests textos . Com m ostra l'estructura de la prova, es manté e! supòsit que l'alumne haurà de demostrar el coneixement general del pensament dels autors seleccionats. Així mateix, la prova exigeix demostrar una certa maduresa en la comprensió de conceptes filosòfics que requereix que l'alumne hagi estat exposat als aspectes més bàsics, si més no, d'una part important dels autors principals de la tradició filosòfica occidental.

GRUP A.

La República de Plató ( llibre II - IV i VII )

Grup B.

B1 Parts I-II i V - VI de les Meditacions Metafísiques de Descartes

B2 Resum ( "Ahstract') del Tractat de la Natura Humana i l'Apèndix 1 ("Sobre el Sentiment Moral") de la Investigació sobre els Principis de la Moralitat de Hume.

Grup C.

C1 Secció IV de Sobre la Llibertat, i seccions II i IV de Utilitarisme de Mill

C2 Genealogia de la Moral (l era part) i Sobre la verdad y mentitra de Nietzsche ... - -

En tots els casos —excepte en el cas de l' Utilitarisme de Mill- hi ha edicions publicades en castellà i català.

 

Pautes de correcció

Explicar breument el contingut del text ( 2 punts)
L’objetiu de la pregunta és detectar el grau de comprensió del text. La resposta no cal que demostri que l’alumne coneix els detalls de la filosofia de l’autor. (Excepte si la manca d’aquest coneixement l’impedeix d’ entendre el text). Les restriccions sobre espai (40 – 80 paraules) són només orientatives per determinar indirectament el tipus de  resum que s’espera: ni un breu titol, ni un llarga paràfrasi. Per tant, si el contingut del resum és equivalent al que es podria fer en 40 – 80 paraules, no ha de comptar contra l’alumne el fet que no respecti els limits.

 

Explicar el significat de termes o expressions (1 punt)

El que es demana no és donar definicions exactes o precises que hagin de ser vàlides per a qualsevol context d’ús de les expressions, ni tampoc que l’alumne utilizi un vocabulari tècnic. És important, però, tenir en compte que hi ha una diferència bàsica: en alguns casos, el significat en el text no s’allunya excessivament del significat ordinari; en altres, les expressions tenen un significat tècnic, que depèn dels compromisos filosòfics de l’autor i se separa del significat ordinari. L’alumne té dret a inferir el significat només de la informació que li proporciona el text. En la mesura que demostri la comprensió pertinent, això no pot comptar en contra seva.

 

Donar les raons de l’autor a favor d’una tesi (3 punts)
L’enunciat demana referir-se al pensament de l’autor. En aquest respecte, s’haurà de tenir present que el que es demana no és una exposició general del seu pensament. Només es tindran en  compte: les idees que siguin pertinents per a la afirmació que es vol explicar i les raons per les quals aquestes idees expliquen l’afirmació. Una bona pregunta serà la que trobi la justificació i el paper que l’afirmació particular juga en el conjunt del pensament del filòsof. Es a dir, de vegades una exposició general i correcta del pensament del filòsof pot no respondre el que es demana, si no explica com justifica la tesi particular que és objecte de la pregunta.

 

Comparar o relacionar un concepte o idea del text amb un altre ( 2 punts)
S’ha de tenir en compte:

En qualsevol cas: l’alumne és lliure de triar fer una caracterizació de les dues concepcions o idees de  manera prèvia i independent a la comparació, o fer-ne la caracterizació implícita en termes de les diferències mútues. També pot escollir fer una caracterització prèvia d’una de les dues concepcións – qualsevol d’elles- i descriure l’altra per contrast.

 

Consideració raonada de l’estudiant a favor o en contra d’una tesi ( 2 punts)
Es valora només: