f i l o sofart

diÀleg: els animals són diferents de les persones?

En el primer debat que va tenir lloc a classe,com a objecte i tema de discussió i desencadenant de les diferents opinions subjectives de cada alumne, es va llegir prèviament un text. El text tractava d’un diàleg entre una noia jove anomenada Marta, i el seu pare; en el diàleg la Marta tracta d’explicar al pare una experiència que ha viscut al carrer respecte l’actitud entre un home i la seva mascota, un gos, la qual ha sorprès a la noia ingratament. El pare tracta d'entendre el fet que ha impressionat a la seva filla, donant una sèrie d’arguments. Els companys de la classe després d’haver escoltat el text, extreuen una sèrie d’idees i frases que els han cridat l’atenció. En exposar-les es prengué la decisió que la idea més interessant de parlar era la pregunta sobre si les persones i els animals són totalment diferents.

Una de les respostes en les que la majoria estaven d’acord, era que, els éssers humans es diferencien dels animals per la seva capacitat de raonament. Per una altra banda no deixem de ser en part animals ja que tenim instints que ens fa reaccionar i es relacionen amb la nostra part salvatge. Aquesta reflexió es va relacionar amb el text i es va determinar si era diferent matar als animals que a les persones?

Una de les respostes era que, els esseres humans com a superdepredadors, necessiten matar a altres éssers vius com els animals per tal de sobreviure, l’humà utilitza als animals com a recurs alimentari. “Nosaltres som una societat civilitzada no ens matem entre nosaltres per aconseguir aliment”. A partir d’aquesta afirmació es va plantejar la idea no només de matar animals com a medi de supervivència si no com aexplotació, utilitzar-los com a peces de roba, de mobiliari ...etc. Però també es va fer reflexionar que si tenim dret a matar mosques o altre tipus d’éssers pel simple fet de que ens molesten, es això ètic?

Es a dir que les circumstancies que envolten el propòsit que volem aconseguir referent quelcom, afecta en la determinació de si és adequat o no.

Una altra qüestió que va desenvolupar-se en el debat va ser allò referent a una afirmació que fa el pare, en el text, de que com que hi ha massa conills i no els podem comptar tots que podem matar-los. Això va plantejar que, partint de la mateixa idea, podem matar a persones per que hi ha masses?

Es desenvoluparen varies i diferents reflexions sobre els temes i qüestions plantejats, però principalment van ser les citades.

Débora Torrente