Què és aquesta web?

"Ser ciutadà" és la memòria d'una activitat feta per alumnes de 1r de Batxillerat d'un institut de les rodalies de Barcelona. L'objectiu és reflexionar sobre el concepte de ciutadania mentre es descobreix el centre neuràlgic de la ciutat i s'interaciona amb els seus ciutadans.

Un dels objectius del Batxillerat és donar als alumnes eines suficients per saber descobrir coses de forma autònoma, és a dir, investigar. Això es possible si es posa en pràctica, per això aquesta activitat és una gimcana per Barcelona pot ser una forma de posar en marxa habilitats de recerca necessàries per "anar pel món": orientar-se en l'espai a partir de mapes, conèixer els símbols informatius que poblen les ciutats modernes, observar els monuments des de la perspectiva de qui s'admira pel coneixement del seu passat, trobar mecanismes per disposar d'informacions de diversos tipus en les xarxes d'informació al ciutadà de la ciutat, etc.

La reflexió sobre la ciutadania s'emmarca en l'aula de filosofia. Amb la gimcana es pretén donar un caire pràctic a qüestions plantejades dins l'aula de filosofia: viure en comunitat, la importància de l'urbanisme i la sostenibilitat, el coneixement de les diferents comunitats social que composen les ciutats, la importància de la identitat cultural en la identitat personal etc...

La base d'aquesta experiència ha estat el projecte "Ciutadania" del portal educatiu "Educalia". Aquesta web és el resultat visual de les activitats fetes. Por interessar a qui tingui curiositat per veure com s'apropen a la ciutat adolescents d'avui dia, o a aquells que vulguin pensar en la qüestió de la ciutadania i a aquells que vulguin veure possibilitats didàctiques del portal CIUTADANIA.

Fèlix de Castro Ortín
profesor de filosofia de l'IES Rovira-Forns de Santa Perpètua de Mogoda