Introducció:

Un dels objectius del batxillerat és donar als alumnes eines suficients per saber investigar, descobrir; i un altre és el de la formació integral de la personal. Aquest projecte es presenta com una pràctica que suposa investigar conceptualment, fer recerca en internet i descobrir possibilitats de enriquiment personal a partir de la ciutat de Barcelona, les seves empremtes culturals, el seus serveis administratius i la seva oferta cultural, com a eina imprescindible per l'educació integral de qualsevol ciutadà.

Partint com a recurs fonamental de la proposta de tractament del tema de la ciutadania del portal educatiu "educalia" de la Fundació La Caixa", que planteja la diversitat i el civisme des de 5 perspectives:

construcció de la identitat personal
cultura i cos
població i sostenibilitat
comunitats culturals
trama urbana.

Proposta:

L'activitat proposa investigar des d'un punt de vista filosòfic què vol dir ser ciutadà avui en dia i es concreta en la preparació i realització d'una gimcana que permeti posar em marxa habilitats de recerca necessàries per "anar pel món" i per introduir als adolescents als aspectes bàsics de la ciutadania. Per això les activitats, que ells mateixos crearan, seran del tipus: orientar-se en l'espai a partir de mapes, conèixer els símbols informatius que poblen les ciutats modernes, observar els monuments des de la perspectiva de qui s'admira pel coneixement del seu passat, trobar mecanismes per disposar d'informacions de diversos tipus en les xarxes d'informació al ciutadà de la ciutat, conèixer diferents col·lectius de ciutadans de la ciutat, etc...

La proposta es presenta dintre del marc de l'assignatura FILOSOFIA i pretén donar un caire pràctic a les qüestions treballades a l'aula al voltant de la qüestió "ésser ésser humà": animal simbòlic, comunitari, ésser estrany, ésser cultural i natural, artista... i sobretot, com va dir Aristòtil "zoo politikon" (animal social).

El projecte inclou un dia sencer a la ciutat de Barcelona realitzant diferents activitats en forma de gimcana. Partint del treball amb el portal CIUTADANIA que representa una ciutat virtual, és interessant, tot i que paradoxal, que acabem fet un salt a la realitat de la ciutat mateixa. Creiem que això és molt important tractant-se de un projecte sobre ciutadania.

El fet de tenir aquest caràcter eminement pràctic no treu l'apartat teòric necessari per la seva realització. Per això, abans de començar la recerca per internet el alumnes llegiran i discutiran a classe textos en relació al tema de la ciutadania, estrets del mateix portal. Amb ells i amb l'elaboració de definicions fetes en un dossier i comentades a classe, estarem començant la investigació per on cal: per la conceptualització i la problematització de les qüestions que després seran fil conductor.

Objectius:

Reflexionar sobre el concepte de ciutadania en un context de globalització, immigració i democracia.
Conèixer aspecte de Barcelona com a metropoli.
Potenciar la descoberta de recursos que les grans ciutats tenen per la cultura, l'oci i l'educació dels ciutadans.
Desenvolupar habilitats de recerca d'informació amb criteris, trobar, seleccionar i fer servir aquesta.
Experimentar un procés de treball en equip que surti del marc escolar.
Desenvolupar l'habilitat d'aprendre a "moure's" pels centres de les grans ciutats.

Procediment:

1. Els alumnes treballaran en grup una de les 5 perspectives del tema de la ciutadania. Per fer-ho rastrejaran els links, les activitats i les orientacions donades en la pàgina web CIUTADANIA" per extreure'n idees bàsiques per tractar el tema.

2. Orientats pel professor crearan activitats que es puguin fer a la ciutat de Barcelona a l'entorn de Ciutat Vella i que tinguin relació amb aquestes idees bàsiques. El professor oferirà possibilitats que siguin models.

3. El professor farà una selecció de les activitats proposades i confeccionarà la gimcana de forma que ocupi tot un idea vèncer i que tots els alumnes, dividits en grups, puguin realitzar una activitat de cadascuna de les 5 perspectives tractades.

4. A partir de les fotografies i del material recollit a la gimcana es realitzarà una síntesi audiovisual.

Participants:

Tots els alumnes de 1r de Batxillerat de l'IES Rovira-Fonrs de Santa Perpètua de la Mogoda:

Alexandra Caro, Noemí Cobo, Marc Collado, Marina Gómez, Xènia López, Laura López, Edgar Mateos, Raquel Matheu, Antonio Moreno, Javier Olivares, Israel Pérez, Irene Recio, Verónica Roure, Beatriz Serrato, Judith Solís, Gerard Soriano, Alejandro Tadeo i Verónica Tadeo.

... i el professor Fèlix de Castro