Selecció de les imatges
   
1. Criteris de selecció de les imatges.

Tres són els elements que poden determinar la nostra elecció

d'imatges: a)qualitat intrínseca, b) fidelitat de les reproduccions i

c) documentació.

a) Qualitat intrínseca: la qualitat és el criteri primordial

per a determinar quina imatge ha de ser l'objecte d'implementació

del nostre model proposat.

Només grans obres, obres mestres, han de sol.licitar la

nostra atenció; com anem a proposar a l'alumne l'entrada en un

dels ámbits més preciosos de l'espècie humana, haurem de fer-ho

amb els millors exemples. A vegades, una obra propera en l'espai

podria semblar més adient com a element d'un Art viu, però no en

treurem molt de profit d'alguna cosa que estigui poc viva, encara

que pròxima. La Fotografia, especialment en diapositiva, té la

virtut d'apropar-nos, cálidament, a realitats llunyanes, donant-lis

vitalitat.

b) Fidelitat de les reproduccions: la fidelitat de la

reproducció és un factor d'enorme importáncia; no és possible

presentar imatges descolorides, borroses..., deficients; si no

existeix la possibilitat d'obtenir bones imatges, será necessari

modificar la nostra elecció. Els Professors, en aquest sentit,

han d'esforçar-se en trobar bones reproduccions i conèixer una

mica la tècnica fotográfica amb l'objecte de fer-se amb bones

diapositives, ja per ells mateixos o bé amb la col.laboració

d'algun col.lega o alumne. També és necessari obtenir duplicats

de les reproduccions en previsió d'eventualitats desagradables

(pèrdua, cremades...).

c)Documentació: L'accés a la documentació relativa a la peça

(dades contextuals) i la disponibilitat del Professor per a

elaborar materials amb els que implementar aquesta metodologia,

o alguns dels seus elements, és també un factor determinant per a

l'elecció de les obres; de res serveix elegir la nostra obra

mestra preferida i aconseguir excel.lents diapositives si no

disposem del temps i les informacions necessàries per a preparar

el treball, tenint present, a més, la conveniència de disposar

d'obres alternatives per a proposar la realització d'exercicis

d'analogia. Així doncs, han d'apreciar-se la disponibilitat

d'informacions i la capacitat del Professor, així com el seu

temps, com elements importants per a l'eleccióde les peces.

1.1. Imatge i reproducció.

Molt poques vegades disposarem de l'obra d'Art original pel

nostre treball; quasi bé sempre farem servir reproduccions.

Encara que és bo un contacte directe dels alumnes amb la

imatge, en la seva realitat material, tan diferent de la seva

presència reproduida, la freqüentació de l'obra original planteja

les següents circumstáncies:

a)La ubicacióde l'obra, fora de l'escola, faria difícilment

compatible el compliment de l'horari normal amb la realització

del treball d'aproximacióa la imatge, per que seria molt difícil

anar tots els dies de classe en que fora necessari al lloc on es

troba.

b)La reproducció ha de ser de la millor qualitat que sigui

possible i és, probablement, preferible prescindir d'una imatge

quan no tenim bones reproduccions d'ella. A vegades

(Arquitectura, Escultura...) és possible disposar de còpies de

guix el que permet un estudi més en viu que el bidimensional de

la reproducció.

c)és molt convenient que la imatge sigui presentada als

alumnes per diferents canals i nivells: diapositiva, postal,

vista general, detalls, póster, etcétera.

d)és molt convenient que cada alumne disposi d'una

reproducció pel seu us personal; una postal, un calc o una

fotocòpia de bona qualitat, poden assegurar l'us d'un document

substitutiu.