1. Criteris de selecció
de les imatges. Tres són els elements que poden determinar la nostra elecció d'imatges: a)qualitat intrínseca, b) fidelitat de les reproduccions i c) documentació. a) Qualitat intrínseca: la qualitat és el criteri primordial per a determinar quina imatge ha de ser l'objecte d'implementació del nostre model proposat. Només grans obres, obres mestres, han de sol.licitar la nostra atenció; com anem a proposar a l'alumne l'entrada en un dels ámbits més preciosos de l'espècie humana, haurem de fer-ho amb els millors exemples. A vegades, una obra propera en l'espai podria semblar més adient com a element d'un Art viu, però no en treurem molt de profit d'alguna cosa que estigui poc viva, encara que pròxima. La Fotografia, especialment en diapositiva, té la virtut d'apropar-nos, cálidament, a realitats llunyanes, donant-lis vitalitat. b) Fidelitat de les reproduccions: la fidelitat de la reproducció és un factor d'enorme importáncia; no és possible presentar imatges descolorides, borroses..., deficients; si no existeix la possibilitat d'obtenir bones imatges, será necessari modificar la nostra elecció. Els Professors, en aquest sentit, han d'esforçar-se en trobar bones reproduccions i conèixer una mica la tècnica fotográfica amb l'objecte de fer-se amb bones diapositives, ja per ells mateixos o bé amb la col.laboració d'algun col.lega o alumne. També és necessari obtenir duplicats de les reproduccions en previsió d'eventualitats desagradables (pèrdua, cremades...). c)Documentació: L'accés a la documentació relativa a la peça (dades contextuals) i la disponibilitat del Professor per a elaborar materials amb els que implementar aquesta metodologia, o alguns dels seus elements, és també un factor determinant per a l'elecció de les obres; de res serveix elegir la nostra obra mestra preferida i aconseguir excel.lents diapositives si no disposem del temps i les informacions necessàries per a preparar el treball, tenint present, a més, la conveniència de disposar d'obres alternatives per a proposar la realització d'exercicis d'analogia. Així doncs, han d'apreciar-se la disponibilitat d'informacions i la capacitat del Professor, així com el seu temps, com elements importants per a l'eleccióde les peces. 1.1. Imatge i reproducció. Molt poques vegades disposarem de l'obra d'Art original pel nostre treball; quasi bé sempre farem servir reproduccions. Encara que és bo un contacte directe dels alumnes amb la imatge, en la seva realitat material, tan diferent de la seva presència reproduida, la freqüentació de l'obra original planteja les següents circumstáncies: a)La ubicacióde l'obra, fora de l'escola, faria difícilment compatible el compliment de l'horari normal amb la realització del treball d'aproximacióa la imatge, per que seria molt difícil anar tots els dies de classe en que fora necessari al lloc on es troba. b)La reproducció ha de ser de la millor qualitat que sigui possible i és, probablement, preferible prescindir d'una imatge quan no tenim bones reproduccions d'ella. A vegades (Arquitectura, Escultura...) és possible disposar de còpies de guix el que permet un estudi més en viu que el bidimensional de la reproducció. c)és molt convenient que la imatge sigui presentada als alumnes per diferents canals i nivells: diapositiva, postal, vista general, detalls, póster, etcétera. d)és molt convenient que cada alumne disposi d'una reproducció pel seu us personal; una postal, un calc o una fotocòpia de bona qualitat, poden assegurar l'us d'un document substitutiu. |