2.3. Reconeixement
visual. És necessari que els alumnes tinguin una percepció profunda de la imatge; per això el més oportú és proposar-los que dibuixin la peça, guiats pel Professor: primer les línies mestres, després parts concretes per acabar amb una còpia general. Aquesta etapa servirá per a la interiorització de la imatge per part dels alumnes. El Professor projectarà una diapositiva de l'obra de molt bona qualitat, a l'espai apropiat (fosc, còmode...): els alumnes dibuixaran la imatge projectada sobre paper, amb llapis negre (per tal de permetre correccions); el Professor guiará aquest procés: a) Aproximaciógeneral a l'obra, captant únicament les línies essencials, segons cada alumne; b) Detalls expressats amb una mica d'elaboració; c) Còpia general d'alguna elaboració; d) Elements suggerits pel Professor; El Professor fará notar als alumnes els elements més difícils de reflectir al dibuix (colors, ombres...). ¿Quin és l'objectiu d'aquest procés? Assolir una Mirada Activa, talment que l'acte de Veure sigui també de Mirar; es tracta d'arribar a una percepció esmolada que no pot aconseguir-se només deixant caure l'ull sobre de la imatge. S'ha de fer que la nineta es posi a la punta de la mina del llapis i que, tots dos, má i ull, recorrin atentament l'obra. Aquest treball pot durar, depenent dels objectes, uns tres quarts d'hora. Naturalment no és possible dependre quasi bé mai dels treballs dels alumnes, que no tenen prou habilitat com a dibuixants per portar endavant les fases següents del procés; llavors, el Professor distribuirá als educands fotocòpies, postals o calcs de la imatge proposada. Per aquells Professors que ni són bons dibuixants, ni disposen de bones fotocòpies de les peces, proposo un sistema de calc: es projecta la diapositiva sobre un paper i es ressegueixen les seves línies essencials amb tinta negra; el resultat es reprodueix i distribueix als alumnes. Mentre que als dos passos anteriors és el Professor qui proporciona les dades als alumnes, amb la descripció s'inicia el treball personal per part d'ells. |