2.4. Descripció. La descripció és l'acció de referir el contingut visual de la imatge mitjançant el llenguatge, es tracta d'explicar-la, en el seu aspecte visual, el més completament que sigui possible. La descripció té un carácter específicament inventarial, posant de manifest, amb paraules, els elements que formen un conjunt. La descripció exclou tots allò aliè a l'específicament visual: cal evitar elements conclusius o expressius (és bonic, és horrible) o culturals de qualsevol tipus (es tracta d'un rei per que duu una corona al cap). Figuradament, podem dir que amb la descripció prenem consciència de les dades perceptuals amb la paraula, com si acabem d'arribar d'un altre món, coneixent només el llenguatge però, una cosa impossible, sense cultura; es tracta d'adoptar la mirada virginal d'Adam quan es desvetlla al fang i nomena les coses. Per a la descripció cal associar el treball individual dels alumnes amb el col.lectiu de la classe. Els alumnes, cadascú pel seu compte o en petits grups de dos ó tres (a criteri del Professor), prepararan la descripció primária; després, s'anotará a la pissarra el treball d'un alumne i será discutit per tots. Aquests treballs s'expressaran en idees, de forma telegráfica, a fi de fer-los més ágils i assequibles; és convenient efectuar un del conjunt del quadre i altres de les parts en les que es dividirá. El Professor procurará actuar tan sols com a moderador, donant idees només quan no sorgeixin espontániament del grup. A continuacióes procedirá a establir, del mateix mode, les descripcions parcials. La descripció global es conforma mitjançant la síntesi del treball anterior, englobant les parcials i la general i continuant amb l'expressió esquemática. El nivell de descripció dependrá de l'edat dels alumnes i de les condicions concretes de cada grup, havent d'adaptar el Professor els aspectes metodològics que exposaré tot seguit: a) Descripció primária: S'estableix el contingut básic de la imatge en un máxim de 5 ó 6 frases. b) Descripció secundária: S'efectuen descripcions de sectors concrets de la imatge amb la pretensióde ser exhaustius. c)Descripció global: S'estableix una síntesi de les dues fases anteriors (desenvolupant cadascuna de les fases primáries a partir de la informació obtinguda a b). d)Descripció final: El Professor distribueix als alumnes una versió ampliada de c), preparada per ell. Una raó justifica l'us conjunt de materials elaborats pels alumnes amb d'altres, com la descripció final, de má magistral: la necessitat de disposar de dades molt precises sobre les imatges tractades amb una distinció que els alumnes són capaços d'assimilar a nivell receptiu (de lectura) però, sovint, no d'establir per sí mateixos (redactar). |