Descripció
   
2.4. Descripció.

La descripció és l'acció de referir el contingut visual de

la imatge mitjançant el llenguatge, es tracta d'explicar-la, en

el seu aspecte visual, el més completament que sigui possible. La

descripció té un carácter específicament inventarial, posant de

manifest, amb paraules, els elements que formen un conjunt.

La descripció exclou tots allò aliè a l'específicament

visual: cal evitar elements conclusius o expressius (és bonic, és

horrible) o culturals de qualsevol tipus (es tracta d'un rei per

que duu una corona al cap).

Figuradament, podem dir que amb la descripció prenem

consciència de les dades perceptuals amb la paraula, com si

acabem d'arribar d'un altre món, coneixent només el llenguatge

però, una cosa impossible, sense cultura; es tracta d'adoptar la

mirada virginal d'Adam quan es desvetlla al fang i nomena les

coses.

Per a la descripció cal associar el treball individual dels

alumnes amb el col.lectiu de la classe.

Els alumnes, cadascú pel seu compte o en petits grups de dos

ó tres (a criteri del Professor), prepararan la descripció

primária; després, s'anotará a la pissarra el treball d'un alumne

i será discutit per tots.

Aquests treballs s'expressaran en idees, de forma

telegráfica, a fi de fer-los més ágils i assequibles; és

convenient efectuar un del conjunt del quadre i altres de les

parts en les que es dividirá.

El Professor procurará actuar tan sols com a moderador,

donant idees només quan no sorgeixin espontániament del grup. A

continuacióes procedirá a establir, del mateix mode, les

descripcions parcials.

La descripció global es conforma mitjançant la síntesi del

treball anterior, englobant les parcials i la general i

continuant amb l'expressió esquemática.

El nivell de descripció dependrá de l'edat dels alumnes i de

les condicions concretes de cada grup, havent d'adaptar el

Professor els aspectes metodològics que exposaré tot seguit:

a) Descripció primária: S'estableix el contingut básic de la

imatge en un máxim de 5 ó 6 frases.

b) Descripció secundária: S'efectuen descripcions de sectors

concrets de la imatge amb la pretensióde ser exhaustius.

c)Descripció global: S'estableix una síntesi de les dues fases

anteriors (desenvolupant cadascuna de les fases primáries a

partir de la informació obtinguda a b).

d)Descripció final: El Professor distribueix als alumnes una

versió ampliada de c), preparada per ell.

Una raó justifica l'us conjunt de materials elaborats pels

alumnes amb d'altres, com la descripció final, de má magistral:

la necessitat de disposar de dades molt precises sobre les

imatges tractades amb una distinció que els alumnes són capaços

d'assimilar a nivell receptiu (de lectura) però, sovint, no

d'establir per sí mateixos (redactar).