1.2. Com contemplem

 

L'Arxiduc Leopold a la seva galeria de pintures, de Teniers, és una pintura a l'oli pintada sobre plaxa de coure, cap el 1650.Leopold s'estima les seves pintures, hi passa bones estones contemplant-les; realment, l'amor per l'Art és una de les millors coses que tenim els Humans; com quan mirem un gran paisatge de la Natura, amb l'Art també tenim una impressió de bellesa i plenitud.



Teniers: L'Arxiduc Leopold a la seva Galeria de Pintures, oli sobre coure, cap el 1650, Museu del Prado.

L'Arxiduc ve sovint a la seva galeria (el lloc on hi té penjades les pintures) i se les mira llargament, contemplant-les, durant mesos i anys, per tal d'anar assaborint-les.L'Art es coneix a poc a poc, des d'un silenci atent, per copsar les coses que l'autor hi ha anat posant; de la mateixa manera que els bons amics només es fan en el temps, passant junts moltes experiències, així també passa amb l'Art.

Hi ha Leopold i els seus acompanyants que, molt antents, miren les obres; també hi ha uns gossets que juguen, sense comprendre res, perquè l'Art és només per les persones; al fons hi ha una porta entornada, que fa un rectangle com els marcs dels quadres: cada pintura, com la porta, ens duu a un espai diferent, amb el seu misteri, que hem de descobrir.

 

Mirar o mirar al fons.

Ens podem acontentar deixant caure els ulls damunt les obres però també podem intentar comprendre el que les imatges són per a nosaltres, i dir-ho amb paraules i dibuixos, seguint una manera ordenada de mirar; nosaltres podem acostar-nos a l'Art, com el pescador ho fa amb el mar, sabent qué és el que està passant, ell coneix els vents i tot allò que es va produint.

Per aconsseguir-ho farem servir els elements d'aquesta imatge, com els graons d'una escala ens ajuden a arribar a un lloc que està fora del nostre abast.


Evans: El Mar de graons, la Catedral de Wells (1903) a: Newhall: The History of Photography, 150..