2.2. L'Estil
 
L'estil és el conjunt de trets comuns a vàries obres.

L'estil pot estar en relació amb l'expressivitat de les obres o amb el temps.

L'estil en l'expressió

DAVID: El Judici de Cambyses (detall) (cap el 1500), oli sobre fusta, Groeningemuseum, Bruges.

Cambyses era un jutge injust i va ser condemnat a ser escorxat; aqui veiem un detall del seu càstig; ja coneixes l'altra peça, el Laocoont: l'assumpte és molt semblant; els dos personatges estan sofrint perquè han obrat malament.

Es tracta de dues obres molt allunyades en el temps, la cultura, la geografia i els recursos artístics: el Laocoont és una escultura, potser del segle II abans de Crist, fet a Grècia; d'altra banda, la pintura de David és de finals del XV, dels Països Baixos. Però ambdúes tenen un mateix estil, i expressen el sufriment d'una forma semblant.

Laoccont, detall.

Laocoont pateix les mossegades de les serps a la seva pròpia carn i també té el patiment moral de veure morir els seus fills, atacats per les bèsties.

Si vols, pots saber més coses d'aquest pintor i aquest quadre.
L'estil en el temps.

Ara, en aquestes altres dues imatges, apreciem l'estil d'una altra manera: es tracta de dues obres serenes, on les coses passen plàcidament, de colors nets, amb el dibuix molt ben marcat.

Aquestes són les característiques de les primeres obres del Renaixement italià, al segle XV, el que s'anomena el Quattrocento (dels anys mil quatre-cents). Aqui l'estil el dóna la proximitat en el temps i en l'espai (les dues són italianes).

I, així, parlem de l'estil renaixentista (que són les obres del nostre exemple), o romànic, o gòtic...

FRA ANGELICO, L'Anunciació (cap el 1400), oli sobre fusta, Museu del Prado.

A l'esquerra, un Àngel treu del Paradís Adam i Eva, després del pecat original. A la dreta, l'Àngel anuncia a Maria que concebrà un Nen que alliberarà la Humanitat d'aquella falta; ella fa un gest d'acceptació; un raig que ve del Cel confirma la paraula de l'Àngel.

PIERO DELLA FRANCESCA: El Bateig de Crist (cap el 1448), oli sobre fusta, Galeria Nacional de Londres. A: Encyclopaedia Universalis, Vol. 13, Làm. I).

Sant Joan Baptista bateja Crist, dins del riu Jordà, mentre uns àngels, a l'esquerra li tenen la roba; al fons un altre es despulla per ser també ell batejat. del Cel vé un colom blanc, representant l'Esperit Sant, que es posa damunt de Crist.

Encara ens queda veure com, a cada època, l'estil va canviant seguint sempre una mateixa evolució