Velázquez: Retrat de la Infanta Margarita
 

VELÁZQUEZ:Retrat Inacabat de la Infanta Margarita, oli sobre tela, cap el 1660, Museu del Prado. A: DOMÍNGUEZ ORTIZ: VELÁZQUEZ, 454.
Al final de la seva carrera de pintor, Velázquez s'interessa cada vegada més pels aspectes més concrets i materials dels seus assumptes (un teixit, l'aire, etc...), posant-hi una gran intensitat.

El personatge és un ésser humà convertit en objecte (d'admiració), no serveix per a res més, quasi no es pot moure i manifesta la consideració que la dona tenia a la Cort de Felip IV,limitada a les funcions reproductives i representatives, sempre com a complement de la figura, admirable però també‚ útil, del rei.

En pintar aquest vestit, Veláquez culmina el seu domini de la representació de qualsevol objecte, una cara, una terrissa,l'aire o els núvols: tot pot ser tractat amb la més gran atenció per la ment, l'ull i la mà del pintor, que ens proposa una realitat que no és, simplement, la material que capta el sentit sinó aquella destil.lada i enriquida per l'experiència que l'artista ha fet d'aquesta materialitat.